ŠKODA Fabia se v autobazarech prodává jako housky na krámě. Jsou ale všechny verze bez rizika nebo si na některé musíme dát pozor? Co třeba takové obávané tříválcové motory? Třetí generace Škody Fabia, jejíž výroba začala v září roku 2014, se u nás dlouhodobě drží na předních příčkách v prodejnosti nových aut, takže na trhu ojetých vozů bude vždy velice dobrý výběr. Vedle firem ale kupují Fabie i soukromníci, takže skladba verzí a motorizací je poměrně pestrá.
Tedy, byla do nedávné doby, než Škoda v návaznosti na emisní normy nabídku motorizací značně osekala. Aktuálně koupíte ve Fabii vlastně jen dva motory a to atmosférický tříválec 1.0 MPI v provedení o výkonu 44 kW a přeplňovaný tříválec 1.0 TSI ve dvou výkonových verzích. Povedený čtyřválec 1.2 TSI skončil v červnu 2017, verze R5 s motorem 1.4 TSI se prodávala jen krátce a v omezených počtech. Diesel z nabídky vypadl v červenci 2018 a nevypadá to, že by se někdy naftový motor do Fabie vrátil. Moderní diesely už jsou se svými emisními systémy prostě moc drahé na takto malá auta. Nicméně není to nic, co by mělo zájemce trápit, protože tříválec 1.4 TDI není zas moc velká výhra.
PŘEČTĚTE SI DALŠÍ TESTY MODELU ŠKODA FABIA:
Mechanická spolehlivost naftového tříválce je sice v pořádku (zlobí jen vodní pumpa a pár motorů nepozorní řidiči uvařili), ale je to zkrátka moc složitý a potenciálně drahý motor na opravy. Navíc mívají naftové Fabie vysoké nájezdy a servisní intervaly jsou ve firemních flotilách využívány na maximum. Takže ani v takovém autě nebude příliš perspektivy do budoucna. S jakýmkoli zážehovým motorem uděláte lépe. Na kratší trasy a přibližování se po městě naprosto stačí atmosférický tříválec 1.0 MPI, což je, aspoň z hlediska provozních nákladů, snad nejlevnější motor, jaký lze v moderním autě mít. Jednoduchý servis zvládnete svépomocí a v tomto opravdu téměř primitivním motoru neleží nějaké zákeřné pasti. Pokud nekoupíte auto po rozvozu pizzy nebo autoškole (která mají opravdu těžký život), vlastně by nemělo nic hrozit.
Kdo jezdí delší trasy a často zavítá i na dálnici, ten bude určitě hledat skvělý čtyřválec 1.2 TSI. Ten má proti pozdějšímu tříválci 1.0 TSI přeci jen příjemnější projev a pocitově lepší dynamiku, aspoň tedy v nízkých a středních otáčkách. Je to také velice spolehlivý motor, ale je už citlivější na pečlivost servisu a kvalitu paliva ve srovnání s motorem 1.0 MPI. Tříválec 1.0 TSI se také ale prozatím ukazuje v dobrém světle, spíše v prvních ročnících odcházely rychle spojky. Pokud jde o spolehlivost vnitřností a periferií, není si nač stěžovat. Ani po 100 000 km není motor opotřebovaný za hranicí únosnosti. Nicméně tříválec vyžaduje od řidiče adaptaci na schodovitý průběh výkonu. Je to o zvyku a ve městě mdlý spodek motoru dost otravuje.
Diesel opravdu nelze doporučit, neboť zážehové verze jezdí nejen lépe, ale také velmi úsporně. Reálně se spotřeba benzinových verzí neliší o více než litr proti dieselům. Ve Fabii se nafta opravdu nevyplatí a kdo by chtěl najezdit třeba 50 000 km ročně, tak určitě raději zvolí pohodlnější Octavii s motorem 1.6 TDI. Celkově na Fabii třetí generace moc slabých míst není, ale u více ojetých vozů se projevuje nadměrné opotřebení převodovky (hlavně u dieselů 1.4 TDI). Žádný zázrak není ani dvouspojkový automat DSG, který sice v poměrně lehké Fabii netrpí tolik jako třeba v Superbech a Octaviích Combi, ale po vyšším nájezdu hrozí vysokými investicemi do oprav a nové sady spojek.
Jestli chcete automat, tak buď kupte Fabii s malým nájezdem, nebo raději jiné auto s jiným typem převodovky. V ojetině je přeci jen lepší klasický automat s hydrodynamickým měničem než choulostivá a servisně komplikovaná dvouspojka. První ročníky Fabií také už zase trpí na korozi, zejména kolem lampiček pátých dveří. Výrobce byl dokonce nucen osvětlení registrační značky upravit. Dejte si také pozor na nedbale opravená auta po nehodě, která mohou rovněž začít brzy reznout. Navíc těch Fabií je na trhu dost, takže uričtě nebude problém najít hezčí auto.
Za hranicemi se škodovky hledat moc nevyplácí. Český trh ojetin je dobře zásoben a historie aut koupených v ČR se přeci jen lépe ověřuje. Opět ale platí, že je lepší auto kupovat v zavedené síti prodejců ojetin. Je to škodovka a s těmi se u nás vždycky podvádělo hodně. Na nějaké chudě vybavené Fabii sice překupník a kouzelník s tachometrem nevyvaří tolik co na naftovém Superbu v kůži a čtyřkolce, ale opatrnosti není nikdy dost.
Foto: Redakce