Ojetá Škoda Superb je dlouhodobě česká autobazarová stálice. Ale jak si vede ve vrcholné šestiválcové verzi s benzínovým motorem 3,6 litru? Na test jsme si půjčili bývalé služební auto Pražského hradu. Nejednalo se tedy o běžnou specifikaci, ale vůz to rozhodně zajímavý je. Výkon 260 koní potěší dynamicky založené řidiče, spotřeba mezi 12 a 14 litry už tak veselá není. To platí i o servisních nákladech. Benzínový šestiválec je sice relativně spolehlivý motor, servisně náročnější ale může být jeho spojení s převodovkou DSG. Při výběru téhle motorizace proto vyžadujte vozidlo s jasnou servisní historií. Tenhle vůz ji má nezpochybnitelnou...
Foto: David ŽídekŠkoda Superb druhé generace už je na trhu vlastně skoro deset let. Podrobněji jsme si celou druhou generaci již představili v samostatném článku, takže se nyní budeme věnovat jedné specialitě a tou je ojetý Superb s vrcholnou motorizací, tedy benzinovým šestiválcem 3,6 l. A aby toho nebylo málo, jedná se o vůz, který v minulosti sloužil na Pražském hradě a je dost dobře možné, že se s ním třeba i někdy projel tehdejší úřadující prezident Václav Klaus. Tohle auto z roku 2008 jsme si půjčili na test v pražském autobazaru. Vůz měl najeto necelých 160 000 km stálo v době testu 265 000 korun. Jelikož se jedná o bývalý vládní Superb, má prakticky plnou výbavu včetně vyhřívaných kožených sedaček vzadu. Automatická šestistupňová převodovka DSG a pohon všech kol se systémem Haldex měla tato motorizace vždy standardně.
Foto: David ŽídekŠestiválcový Superb asi nebude auto pro někoho, kdo řeší spotřebu. Z logiky věci bude šestiválec jezdit za nějakých deset až dvanáct litrů, když si řidič rád dopřává jeho potenciál všech 260 koní a 350 Nm. Na druhou stranu se dá ale při klidném tempu jezdit s tímto motorem za zhruba devět litrů a to rozhodně není špatné. Motor ale potřebuje benzin s oktanovým číslem minimálně 98. Problémem asi nebude jeho vyšší cena, se kterou případný zájemce určitě počítá. Spíše zamrzí příliš malá nádrž na 50 litrů, která akční rádius omezuje na reálných 400 km mezi zastávkami na tankování. Kdo ale bude jezdit méně a chce tohoto Superba prostě proto, že chce škodovku po prezidentovi, určitě ví, co kupujte a nebude náklady za palivo vůbec řešit. Navíc každý soudný člověk ví, že spotřeba paliva v celkových nákladech na provoz ojetiny nepředstavuje zásadní výdaj, zvláště pokud se nejezdí 50 000 km za rok.
Dobrou zprávou ale je, že pokud jde o spolehlivost a mimořádné servisní úkony, nebude jich zas tak moc potřeba. Samozřejmě se vše odvíjí od používání auta předchozím majitelem a servisní historie, ale šestiválec 3,6 l platí za spolehlivý, pokud má za sebou pravidelné výměny oleje a aspoň rozumné zacházení s pečlivým ohříváním a citlivým přístupem za studena. Vlastně jediným větším rizikem může být automatická převodovka DSG, která sice platí v tomto šestistupňovém provedení s mokrými spojkami za spolehlivější řešení, ale s rostoucím nájezdem už se může blížit potřeba větší generálky. Doporučovali bychom hned vyměnit v převodovce olej, což by se mělo dělat každých 60 000 km nebo tři roky, podle toho, co nastane dříve. To samé platí pro systém pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex.
Foto: David ŽídekPodvozek Superbu je trochu citlivý a právě v této vrcholné specifikaci na českých silnicích dost trpí, především kvůli nízkoprofilovým kolům. Naštěstí se dají opravy vyřešit v rozumných cenových relacích a v cenách dílů a práce Superb nijak neutíká od Octavie, se kterou sdílí většinu podvozkových dílů nebo aspoň a technických řešení. Pro servisy zkrátka ani šestiválcový Superb nepředstavuje nějaké velké úskalí a umí si s ním snadno poradit jako s jakýmkoli jiným autem. Dodržujte servisní plán (nový olej po roce nebo po 15 000 km), řešte všechny počínající problémy včas a auto bude spolehlivě sloužit. Jenom od něj neočekávejte sportovní svezení. Superb už svou povahou vybízí spíše ke klidné jízdě a silný motor je tu spíše pro ten příjemný pocit dostatečné výkonové rezervy například pro předjíždění. Přítomnost silného motoru pak na delší cestě působí uklidňujícím dojmem a řidič není tak frustrován, když ho například zpomalí na dálnici kamion. Zrychlení z 80 na cestovních 130 je záležitostí okamžiku a prosté volby.
Celkové hodnocení
Škoda Superb 3.6 V6 představuje velice zajímavou alternativu k luxusním prémiovým sedanům vyšší třídy, ale je potřeba myslet na to, že se pořád bavíme o autě technicky vycházejícím z Golfu a Octavie, které nikdy nebude mít takový jízdní projev jako třeba Mercedes-Benz třídy E nebo BMW řady 7. Superb je zkrátka trochu nemotorný a při vyšším tempu rozhodně neoplývá jistotou. Ani úroveň kultivovanosti není na takové výši jako ve zmíněných vozech. Na druhou stranu je ale provoz Superbu 3.6 V6 o poznání finančně snesitelnější a v servisu nebudete řešit nějaké záhadné a velmi drahé opravy. Jen bychom ale doporučovali o tomto autě uvažovat tehdy, pokud si ho chcete nechat delší dobu. Nemá pod kapotou turbodiesel, takže nového kupce bude hledat velmi obtížně. Tenhle motor a takto specifický model totiž ocení jen velice úzká skupina lidí. Ti ale ví moc dobře, co kupují a proč.