Volkswagen Passat kombi 2,0 TDI se nyní v českých autobazarech opět stává lehce nedostatkovým zbožím. Zákazníci navíc často váhají, zda koupit novější generaci B8 nebo prakticky totožnou, ale levnější B7. Postavili jsme proto proti sobě dva prakticky totožné Volkswageny Passat s tím rozdílem, že jedním je generace B8 a druhým ta minulá, tedy B7. Jak se vlastně Passat mezigeneračně změnil? A jsou to změny k lepšímu? Jsou tady nějaké zásadní důvody, proč kupovat novější generaci? Tedy samozřejmě kromě toho, že je mladší a část vozů bude mít určitě nižší kilometrový nájezd. Prostě – stojí těch několik desítek, někdy ale i více než sto, tisíc korun navíc za to?
Foto: David ŽídekO Volkswagenu Passat se říkalo, že si ho nekupujete proto, že se vám líbí, ale proto, že potřebujete auto. Jenže s příchodem skutečně zajímavě navržené generace B8 si nejsem zas tak jistý, že si ho nakonec plno lidí nekoupí i právě díky designu. Sice je to pořád obyčejné auto a když oba Passaty postavíte vedle sebe, což jsme udělali i my, povšimente si nápadné podobnosti, ale B8 má několik elegantních detailů, které z ní dělají skutečně hezké auto. Ať už se jedná o grafiku světel nebo uhlazení jednotlivých liní, i když se díváte na kombi nebo sedan, Passat se opravdu povedl. Přesto je to spíše taková evoluce než designová revoluce, se kterou přichází pravidelně třeba Citroën. Volkswagen se držel stále stejného receptu, takže Passat tradičně ničím nepřekvapí, ale zároveň rozhodně nikoho neurazí. Přesto si dovolím novou generaci považovat za auto, které si opravdu už někdo koupí kvůli designu, ne jen kvůli tomu, že je to „naftový Passat v kombíku“.
Foto: David ŽídekNebudu teď rozebírat někdy až nekriticky nábožné uctívání Passatu s motorem TDI. Stalo se z toho sice klišé, ale Passat byl vždycky vlastně velmi dobré auto. Každý kus měl něco do sebe a Volkswagen si v posledních letech několikrát zadělal na ostudu se spolehlivostí, když například generace Passatu B6 doslova propadla v dlouhodobém testu německého magazínu Auto Bild. Jenže od té doby se toho změnilo dost, Volkswagen spoustu kvalitativních nedostatků rychle vyřešil a z Passatu se opět stalo velmi oblíbené auto. Na trhu ojetin je to vyhledávaný kus, je oblíbený mezi manažery firem a leckdy se dostane i do rukou soukromníků, kteří chtějí neagresivní auto nevykřikující do okolí své nadřazené postavení, jak se to třeba daří některým SUV, zvláště třeba arogantnímu BMW X6. Volkswagen Passat byl vždycky tak trochu beztřídní auto a i když někteří nemohli jeho taxikářskou a manažerskou image vystát, proti kvalitám tohoto dopravního prostředku se vcelku nedalo nic namítat.
Foto: David ŽídekTo ostatně potvrzuje i starší generace Passatu B7, kterou jsme si na srovnávací test půjčili. Velkou předností Passatu vždycky bylo to, jak dokáže maskovat svůj věk a skutečný kilometrový nájezd. Zatímco ojetý kus měl natočeno už hezkých 170 000 km, nijak se dojem z kvality interiéru nelišil od úplně nového auta nadcházející generace. Jistě, interiér staršího modelu je takový jednodušší, ale je vysoce kvalitní a působí hodnotně. Volkswageny také vždycky nabídnou velmi promyšlenou ergonomii, takže veškeré ovladače jsou snadno dostupné a hned se je naučíte ovládat poslepu, což přispívá bezpečnosti. Mezi oběma vozy je v tomto zanedbatelný rozdíl a kdo přesedne do nového auta, což jsem právě učinil, hned je všechno tam, kde je člověk zvyklý. Kdo tedy přesedá na nového služebního Passata, bude se v něm ihned cítit jako doma. Je to stále stejně uživatelsky příjemné auto, i když těch funkcí je tu samozřejmě mnohem víc a některé jsou možná trochu rušivé a snad i zbytečné.
Foto: David ŽídekTestovaný Passat v generaci B8 byl vybaven nejen adaptivním tempomatem, který je sice inteligentní, ale občas zbytečně horlivý, ale také systémem pro udržení v jízdním pruhu, když nedáváte pozor. Je to možná fajn, pokud píšete za jízdy esemesky a ladíte navigaci, ale při svižnější jízdě dokáže tento systém sledování jízdního pruhu otravovat. Stejně tak protikolizní systém občas zazmatkuje, když objíždíte odbočující auto. Nic z toho starší auto nemá a možná i proto je s ním jízda taková mechaničtější, více se chová jako klasické auto, které ještě potřebuje řidiče. Občas jsem měl v novém autě pocit, že bych radši seděl vzadu a nechal se vozit šoférem, nebo jen stiskl tlačítko „do práce“ či „domů“ a o nic se nestaral. Naštěstí všechny ty bezpečnostní fíčury kecající do řízení jdou vypnout a potom nový Passat ničím řidiče nerozptyluje. Stačí se rozjet a hned si všímám jedné zásadní věci. Nové auto je citelně utlumené a takové opatrnější, zdrženlivější. I když mají obě auta velmi podobné motorizace, starší Passat 2.0 TDI má sice o deset koní nižší výkon, ale při rozjezdu působí horlivějším a pohotovějším dojmem. Nový Passat se rozjíždí sice také podobně plynule a jemně, ale nemá moc rád rychlejší odjezdy z místa, třeba od křižovatky. Musíte ho více pobídnout.
Foto: David ŽídekOba vozy mají motor 2.0 TDI spojený s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která funguje velmi rychle a intuitivně. Nové auto má i řadící tlačítka pod volantem, ale málokdy budete mít potřebu převodovce pomáhat. S motorem si rozumí dobře, dokáže využívat jeho výkon i točivý moment a z cestování dělá ještě příjemnější záležitost. Navíc mám dojem, že s automatem byl vždycky naftový Passat pohodlnější, kultivovanější a obecně důstojnější. V obou autech je DSG plynulé, ale u nového Passatu mu tolik nevadí popojíždění v koloně a rozjezdy do kopce. Starší Passat občas couvne dozadu nebo malinko cukne, ale i přes to je tohle skvělý automat. Navíc má funkci rozjezdu do kopce, kdy auto podrží. Jen ji musíte zapnout. Na okreskách a na dálnici novější model staršímu autu citelně ujíždí. Nárůst výkonu a točivého momentu je u něj znát, i vyrovnanější průběh výkonové křivky. Nové auto je také lehčí, což se pozitivně projevuje na ovladatelnosti. Starší auto jezdí dobře, ale novější má ostřejší podvozek a také řízení.
Foto: David ŽídekMinulá generace Passatu je taková houpavější, více se u ní karoserie naklání a kvůli delšímu převodu řízení je nutné být v nájezdu do zatáčky trpělivější. Starší Passat se vždycky nejprve opře o vnější kola a pak začne zatáčet. Nové auto reaguje bez prodlevy a ihned, ani se tolik nenaklání a neponořuje při prudkém brzdění. Tuhý podvozek ale o sobě dává vědět, i když rázy do interiéru nepřenáší, ani do řízení. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že je starší auto takové uvolněnější a pohodlnější. Nový model je jako by napnutý v očekávání nějaké dynamické jízdy, což mi k naftovému kombíku s automatem vůbec nesedí. I řízení je možná moc horlivé a zase ztratilo něco ze své odezvy, i když je samozřejmě přesné a příjemně lehké. Je jen moc elektrické a mně se prostě se starším autem jezdí lépe na zatočené silnici. Je čitelnější a o tom, že se blíží na svůj limit, dává dopředu vědět. Nové auto pořád drží s chirurgickou přesností a když zjistíte, že jste to přehnali, je už pozdě...
Celkové hodnocení
Foto: David ŽídekPřesto je ale nové auto lepší dálniční cestovatel. Ve 130 km/h uvnitř o aerodynamickém hluku nebo hučení kol a podvozku vůbec nevíte. Interiér působí stejně tiše jako ve starším autě zhruba ve 100 km/h. A u 150 km/h je rozdíl ještě větší. Zajímavé také je, že zatímco ve starším Passatu 2.0 TDI v dálničním tempu slyšíte syčení větru a hučení kol, v novém autě více slyšíte jinak kultivovaný naftový motor 2.0 TDI. Ten také u nového auto přenáší méně vibrací do interiéru a řízení, což bohužel minulá generace tak dobře nezvládá. Vždycky jsem měl starší generaci Passata za lepší auto s benzínovým motorem, nový Passat už je i s dieselem dostatečně kultivovaný a tichý. Závěrem se tak dá říci, že i když se nekoná žádná velká technická revoluce, Volkswagen Passat se zase posunul blíže k dokonalosti po stránce kultivovanosti jízdy. Nyní je to skutečně srovnatelný soupeř se soudobými BMW a Mercedesy. Tomu odpovídá ale i velmi odvážná cenovka, vybavený Passat se s veškerou bezpečnostní a komfortní výbavou přehoupne přes milion, ani nevíte jak. Nicméně pokud jde o ojeté auto, domnívám se, že i nová generace Passatu bude za několik let velmi kvalitní, svěží a příjemné auto. Určitě o něj bude zájem a ceny budou klesat jen pomalu, stejně jako u minulé a předminulé generace Volkswagenu Passat. I když od něj nelze čekat řidičské emoce, je to zkrátka velmi povedené a příjemné auto.
Proč Passata v generaci B7 |
Proč Passata v generaci B8 |
Řídí se tak nějak jednodušeji |
Vyšší kultivovanost jízdy |
Ostřejší motor v nízkých otáčkách |
Povedený interiér a design |
Pohodlnější podvozek |
Úsporné a silné motory |
Pořád je to moderní a kvalitní auto |
Ostřejší řízení a ovladatelnost |
Ceny jsou nyní velmi příznivé |
Spousta hraček a systémů |