Golf páté generace láká skvělou pověstí i zdařilým designem. Jako ojetý si díky své kvalitě drží celkem vysokou cenu, která má navíc v posledních týdnech tendenci mírně stoupat. S nákupem tedy není radno váhat. Autobazary se totiž nyní potýkají se slabšími prodeji a tak lze při troše štěstí sehnat "pětkového" Golfa za příznivou cenu. Ty se aktuálně pohybují od přibližně 30 tisíc korun. Kus v dobrém stavu ale pořídíte spíše za dvojnásobek. I tak se ale jedná o cenově příznivý vůz, který může ještě dlouho dobře sloužit. Doporučujeme vyhnout se starším verzím GTI, které už opravdu budou mít něco za sebou a jejich servis by vás mohl finančně potrápit.
Foto: favcars.comPrvní vozy páté řady, představené v roce 2003, byly konstruovány jako tří nebo pětidveřové hatchbacky. O rok později uvedl výrobce na trh Golf Plus, jež má vyšší stavbu karoserie a svou konstrukcí se hlásí k vozům třídy MPV. Objevil se také sportovně laděný model GTI s přeplňovaným motorem 2.0 TSI/147 kW (pohon předních kol). Prakticky smýšlející řidiče ale spíše zaujalo provedení s pohonem všech kol pod tradičním označením 4Motion. Zájemce o sedan pak potěšil odvozený typ Volkswagen Jetta. V roce 2005 se na trh dostala sportovněji střižená varianta GT s přeplňovaným motorem 1.4 TSI o výkonu 125 kW. Zájemce o skutečně ostré provedení pak Volkswagen potěšil uvedením nejsilnějšího sériově vyráběného modelu R32 se šestiválcem 3.2 V6/184 kW.
Rok 2007 přinesl výroční verzi modelu GTI v provedení Edition 30. Jak již z názvu plyne, jde o variantu k třicátým narozeninám modelu GTI a od běžného provedení „gé-té-íčka“ se liší nejen vzhledově, ale i výkonem zvýšeným (o 30 koní) na 169 kW (230 koní). V témže roce na trh dorazil také CrossGolf se zvýšenou světlou výškou karoserie a vzhledem připomínajícím stále oblíbenější vozy kategorie SUV. Dočkali se také zájemci o kombi. Doposud se prodával kombík postavený na základě předchozí generace, teď konečně dorazil pod názvem Variant na platformě Golfu V.
Pohonné jednotky v praxi
Foto: favcars.comNejslabší agregát 1.4 16V/55 kW platí za zdařilý, někdy se ale potýká s vadným zapalováním. Později se objevila nová čtrnáctistovka o výkonu 59 kW. Větší motor s přímým vstřikem benzinu 1.6 FSI/85 kW byl sice propagován jako úsporná a výkonná pohonná jednotka nové generace, avšak v reálu představuje pravý opak. To už je lepší nevýrazná osmiventilová šestnáctistovka o výkonu 75 kW nabízená od roku 2004. Současně s ní byl uveden také přímovstřikový motor 1.4 FSI/66 kW. Od počátku výroby bylo možné zvolit také agregát 2.0 FSI/110 kW. Zde ale už musíte počítat s vyšší spotřebou paliva. Příznivci naftových jednotek měli hned od začátku výroby na výběr tři varianty: atmosférický 2.0 SDI/55 kW jež sice neoslňuje přebytkem výkonu, ale spolehlivostí tento handicap dohání, a dva turbodiesely. První z nich představuje bezproblémový 1.9 TDI/77 kW, který lze jen doporučit. Druhým je 2.0 TDI/103 kW vyhlášený četným výskytem vážných poruch. Proto před ním nelze jinak než varovat!
Špatnou volbou není turbodiesel 1.9 TDI/66 kW. Sedne ale spíše klidnějším řidičům a někdy jej může potrápit vadná váha vzduchu. Od roku 2006 se nabízel i 2.0 TDI/125 kW. Kromě vznětového motoru obohatil nabídku také přeplňovaný zážehový agregát 1.4 TSI ve výkonových verzích 103 a 125 kW.
Na silnici
Po stránce jízdních vlastností má Golf V v rámci své třídy jediného přemožitele a to Ford Focus. Držení stopy v zatáčkách je vynikající a také tlumení nerovností jde německému automobilu velice dobře.Výhodou je příkladné dílenské zpracování a citlivý výběr kvalitních materiálů použitých v interiéru. Sedadla jsou dobře tvarovaná a poskytují solidní boční vedení. Dostatek prostoru najdou nejen cestující vpředu, ale i vzadu. Zavazadelník hatchbacku má objem 350 litrů, u provedení 4Motion je mírně menší, když nabídne 275 litrů (to je dáno prostorově náročnou zástavbou pohonu všech kol – pod zavazadelníkem zabírá místo zadní diferenciál). Kombi Variant přepraví v základním uspořádání 505 litrů. Pro úplnost uveďme, že Golf Plus má objem zavazadelníku 395 l a sedan Jetta 525 l.
Časté problémy
Pátou generaci Volkswagenu Golf nezřídka trápí praskání žárovek ve světlometech, nebo průnik vody do svítilen. Známé jsou potíže s filtry pevných částic u verzí, které je mají ve výbavě. Objevují se také vůle na táhlech předního příčného stabilizátoru.Vozidla s vyšším počtem ujetých kilometrů mají mnohdy setřenou černou barvu z nejčastěji používaných ovladačů (například ze spouštěče světel). Občas se vyskytne porucha elektrického ovládání oken, centrálního zamykání či další elektrické výbavy. Celkově se ale jedná o nadprůměrně spolehlivý automobil.
LÍBILO
- výborné dílenské zpracování
- vynikající jízdní vlastnosti
- nadčasový design karoserie
- úsporné dieselové agregáty 2.0 SDI a 1.9 TDI
NELÍBILO
- vyšší spotřeba a slabý zátah motoru 1.6 FSI
- chudá základní výbava vozu
- nadměrný zájem zlodějů o tento model
- vyšší ceny ojetin