Statistiky TÜV Report řadí tříleté Touaregy s průměrným nájezdem 60 000 km na 83. místo s 6,4% výskytem závad. Devítiletý Touareg je na 40. místě se skoro 21% výskytem závad, ale s uváděným průměrným nájezdem 153 000 km bychom byli dost opatrní. Tahle auta najedou výrazně víc a po deseti letech mají na hrbu spíše 300 000 km. Tohle ojeté SUV prostě není pro někoho, kdo chce auto bez dalších investic. Počítejte proto s tím, že ojetý Touareg po vás nějakou tu tisícovku bude chtít skoro permanentně a ani samotný provoz a pojištění není zrovna nejlevnější.
Foto: NetCarShow.comVelké luxusní SUV je především záležitost společenské prestiže. Tahle auta už nejezdí do lesa nebo na stavbu, spíše je vídáme u nákupních center a u školky. A tam opravdu redukční převod, zvedání podvozku a brodivost přes půl metru nepotřebují. Na trhu ojetin je poměrně dost aut kategorie SUV a Touareg druhé generace je oblíbená alternativa k Mercedesům ML/GL a BMW X5. Technika příbuzná s Porsche Cayenne a Audi Q7 je pak dostupná za příznivějších finančních podmínek, i když vyložené levný Touareg není.
Foto: NetCarShow.comNejlevnější kusy druhé generace sice spadly pod 300 tisíc korun, ale mají hodně najeto, případně dost pochybnou historii. Solidní vozy začínají někde u 450 tisíc korun, mladá auta s jasným původem, historií, nízkým nájezdem a po prvním majiteli klidně budou pořád stát tři čtvrtě milionu. Zážehové motorizace asi moc zájemců neosloví. Touareg sice mohl mít šestiválec 3.6 VR6, který známe s „policejních“ Passatů a Superbů, ale ve velkém a těžkém SUV nemá takovou dynamickou převahu a bere o tři litry víc. Vzácně lze narazit i na předokolku se sníženým výkonem určenou původně pro ruský trh. Takovému kusu bychom ale doporučili věnovat při nákupu extrémní pozornost. Přeci jen ojetina dovezená z ruského trhu může mít za sebou docela divoký život....
Foto: NetCarShow.comDynamicky zajímavější by byl osmiválec 4,2 l, ale ten byl určen jen pro Brasílii a Čínu. K nám se dostalo málo aut a tam bude velký problém ověřit historii auta. Takže postupujte velmi opatrně. Asi bychom doporučili škrtnout z možností také hybridní verzi, která v reálném provozu moc velkou úsporu paliva nepřinese (určitě nebude jezdit za udávaných 8,2 litru na 100 km) a má velice složitou a potenciálně nesmírně drahou techniku. Po letech se může hybrid zle nevyplatit. Takové auto dávalo smysl v zemích, kde se platí vysoké daně z emisí nehybridních aut. Jako ojetina už nic neuspoří. Nejrozumnější jsou diesely. Jednotka 3.0 TDI ve verzích 150 kW a 180 kW ještě ve verzi Euro 5 (do roku 2014) nepotřebovala AdBlue. Ideální jsou ročníky 2011 až 2014 (Euro 5, bez vířivých klapek v sání a se zjednodušenými rozvody). Pozor ale na vysoké nájezdy. Dostupná auta budou mít hodně najeto, koupě stočenky je pak velké riziko, protože nevíte, kdy vlastně máte přistoupit k preventivním opravám a výměnám (rozvodový řetěz s napínáky a podobně).
Foto: NetCarShow.comSuverénním motorem je naftový osmiválec 4.2 TDI, který svými 250 kW (340 k) a hlavně 800 Nm doslova narušuje rotaci zemské osy. Kus s nájezdem do 100 000 km a úplnou servisní historií by mohl stát za úvahu, ale opatrně s hodně ojetými auty. Dvě turba, dva kusy DPF... tady to bude všechno strašně drahé. Osmiválec také více zatěžuje systém pohonu všech kol a automat. Opravdu bude rozumnější se držet při zemi a koupit naftový šestiválec 3.0 TDI. Síly má dost, jezdí za zhruba 10 litrů nafty (lze se dostat i na 8 litrů při klidném tempu) a pokud nezanedbáte preventivní péči a servis, měl by vydržet a případně si na sebe vydělat. Mohli jste ho mít dokonce i s redukcí, ale to berte jen tehdy, pokud jezdíte do náročnějšího terénu a taháte těžký vlek.
Foto: NetCarShow.comDobrou zprávou je, že na rozdíl od xDrivů na BMW X5 tu tolik neodchází systém pohonu všech kol, ale chtělo by to každých 5 let nebo 100 000 km nechat v diferenciálech vyměnit olej. Spolehlivý je i osmistupňový automat od Aisinu (není tu obvyklé ZF, které umí například majitele ojetých bavoráků potrápit). Pozor ale na úniky oleje z převodovky. Pokud má auto najeto přes 120 000 km, doporučujeme nechat vyměnit olej v automatu, ať jdete spolehlivosti převodovky naproti. S proplachem a výměnou filtru to stojí mimo oficiální servis mezi 10 a 15 tisíci. Nebo můžete počkat a pak si za pár let koupit nový (či spíše repasovaný) automat za čtvrt milionu. Jak chcete.
Foto: NetCarShow.comDruhá generace Volkswagenu Touareg rozhodně není levné auto na provoz a údržbu, ale je to v zásadě slušné a docela spolehlivé SUV, pokud mu dáte péči. Přesto počítejte s tím, že nájezdy za 300 000 km se už na autě dost podepíšou, zejména pokud bývalí majitelé k údržbě přistupovali nezodpovědně. Raději si připlaťte za prověřené mladší auto s kompletní historií. Slušný Touareg bude stát sice půl milionu, ale krom běžné údržby by neměl nic potřebovat. Utahané kusy bez historie s nájezdem hodně přes 250 000 km sice koupíte pod 300 tisíc korun, ale moc velkou perspektivu už před sebou nemají.