Nejlevnější Golfy už dávno spadly pod 200 000 korun, ale není moc o co stát. Často se jedná o unavené fleetové kusy s vysokými nájezdy a zanedbanou údržbou. Stálicí mezi ojetými hatchbacky je také Volkswagen Golf, který si dlouhá léta buduje image kvalitního, spolehlivého a především naprosto dostatečného auta. Šestá generace některými zlobivými motory sice pověst tohoto jinak velmi dobrého vozu trochu pošramotila, ale Volkswagen rychle všechno napravil a aktuální sedmá generace, která je na trhu od roku 2012 a teprve nyní přichází její nástupce, zase pověst napravuje.
Techniku Volkswagenu Golf známe moc dobře především ze Škody Octavia, i když stejná konstrukční platforma neznamená úplně stejný podvozek. Octavia má třeba delší rozvor a jiné naladění odpružení. Golf na oplátku zase rozmazluje majitele propracovanějším podvozkem u slabších motorizací, ale zájemcům o spolehlivou ojetinu to bude zřejmě jedno, jakou mají vzadu nápravu. Naopak praxe servisů ukazuje, že klasické řešení s vlečenou nápravou vzadu, kterou měl Golf jen u základních motorizací, je spolehlivější verze. U složitého nezávislého zavěšení se musí pravidelně seřizovat geometrie a to jsou náklady navíc.
Ačkoli měla nová novinářská auta vždy velmi bohatou výbavu, základní motory 1.2 TSI a 1.6 TDI jsou na trhu ojetin většinou velmi skromě vybaveny. Klimatizaci a další nezbytnosti samozřejmě dostanete vždy, ale zapomeňte na propracovaný infotainment, sportovní sedačky, adaptivní podvozek a další luxusní prvky. Pro ty musíte auto opravdu pečlivě hledat a zpravidla nepůjde o dostupnou fleetovou verzi. Nejlevnější Golfy už dávno spadly pod 200 000 korun, ale není moc o co stát. Často se jedná o unavené fleetové kusy s vysokými nájezdy a zanedbanou údržbou. Vozy se slušným motorem, rozumným nájezdem, lepší výbavou a pečlivě vedenou servisní historií budou stát pořád čtvrt milionu a víc.
Motor 1.2 TSI už v Golfu nezlobí a je to naprosto dostatečná motorizace. Lepší svezení je s motorem 1.4 TSI a spolehlivost už je také ukázková. Pokud se něco vyskytlo, bylo to už vyřešené v záruce. Motor 1.8 TSI ve verzi Alltrack je složitá zbytečnost, ale vyloženě zakazovat ho nemůžeme. Ovšem to už je lepší diesel, který bude servisně stejně náročný a aspoň si na sabe vydělá spotřebou kolem 6 litrů na 100 km. Vrcholné sportovní verze GTI a R s upravenou verzí motoru 2.0 TSI jsou stále velmi drahé a smysl mají jen v případě, že se jedná o velmi pečlivě udržované auto s nízkým nájezdem. A musíte vědět, že dokážete všechno zaplatit.
Z dieselů nelze zakázat žádný motor, ale je nutné se smířit s tím, že třeba jednotka 1.6 TDI, ač v zásadě spolehlivá, bude mít už nejlepší léta za sebou. Sice nemá dvouhmotový setrvačník (ve verzi s manuálem) a EGR ani DPF u něj nezlobí, ale po nájezdu 200 000 km na natažené servisní intervaly už nebude tenhle motor představovat moc velkou perspektivu pro bezproblémovou budoucnost. A brzy začnou nutné opravy. U jednotky 1.6 TDI také často po vysokém nájezdu skučí převodovka. Motor 2.0 TDI je v ojetém Golfu možná zbytečný luxus, ale pokud budete mít štěstí třeba na kombíka s nízkým nájezdem, proč ne. Navíc k dieselu 2.0 TDI se dával jediný slušný automat. Šestistupňové DSG tu má spojky v oleji (musí se měnit po 60 000 km nebo třech letech) a vydrží víc. Sedmistupňvé DSG se suchými spojkami montované k menším motorům s točivým momentem do 250 Nm je továrna na drahé problémy.
Ve statistikách TÜV na tom Golf není nijak špatně a nejstarším kusům ve stáří 6 až 7 let přísluší v žebříčku 42. místo. Golfy vykazují průměrně 13,7 % závad a jejich průměrný nájezd činí relativně vysokých 97 000 km. Tradičně nejvíce problémů plyne z elektronické výbavy. U vozů se stop/startem selhávají často akumulátory. Zatímco dříve vám baterie vydržela v autě třeba osm let, dnes jste rádi, že přežije tři roky. Majitelé hlásí také závady bezklíčového přístupu, zamrzání infotainmentu a občas problémy s elektronickou parkovací brzdou. Tu má Golf vždy.
Na korozi Golf VII ale netrpí, podvozek většinou vydrží poměrně dost a celkově se kvalita zpracování zase zlepšila. Maximálně pětileté auto s nájezdem do 100 000 km bude vždy slušná koupě a jediné, co bude zájemce čekat, je pravidelný servis. Pro zcela bezproblémový provoz je ale nejlepší volit nějakou civilní verzi bez adaptivního podvozku, se skromnou výbavou a s manuálem. Motorizace 1.2 TSI vychází ve všech ohledech jako naprosto nejbezpečnější volba a až se naplno rozjede éra malých tříválců, zájemci o příjemný čtyřválcový benzín vám doslova utrhnou ruce, až budete chtít tohoto Golfa prodat.
Foto: favcars.com