Volkswagen Touareg se ve své první generaci prodává již opravdu levně. Nejlevnější kusy seženete za ceny i pod 100 tisíc korun. Koupě je to tedy lákavá, nicméně otázkou zůstává, zda nový majitel utáhne finančně náročný servis. Ten totiž u hodně ojetých kusů může hravě cenu auta překonat. Pozor také na benzínové varianty. Ty vás spolknou úplně, protože se spotřebou se většinou pod 12 litrů nedostanete. Ideální volbou je naftový šestiválec, počítejte však s nájezdem přes 200 tisíc kilometrů. Několik desítek tisíc na první servis prostě budete potřebovat vždy, s celkovou částkou za nákup se tak většinou pod 150 tisíc nedostanete. Nákup proto rozhodně realizujte s někým, kdo Touaregům rozumí.
Foto: favcars.comVolkswagen Touareg první generace je velké luxusní SUV, které se vyrábělo v letech 2002 až 2010 jako konkurence Range Roveru či třeba BMW X5. Technický základ byl podobný s ostatními koncernovými SUV, tedy s Porsche Cayenne a Audi Q7, i když každý z těchto vozů cílil na trochu odlišné spektrum zákazníků. Touareg měl být především o praktičnosti, což dokládala i možnost objednání auta s relativně obyčejnými motory, manuální převodovkou, skromnou výbavou a možnost táhnout až 3500 kg. Touareg se také snažil nabídnout nejlepší vlastnosti mimo asfalt. Z pohledu ojetiny je sice Volkswagen Touareg velice zajímavá a netradiční volba, ale také to není zrovna bezriziková koupě. Hodně ale záleží na tom, od koho, jak a co kupujete. Tak se pojďme na všechna úskalí ojeté první generace Touaregu podívat.
Foto: favcars.comOjetého Touarega si nekupujete proto, že ho potřebujete, ale proto, že ho chcete. Ať už se vám líbí, nebo vás láká jeho zvláštní status, rozmlouvat to nikomu nechceme. Podle hesla „každé zboží má svého kupce“ si i ojetý Touareg najde zákazníka. A asi to nebude někdo, kdo o něj zavadil náhodou a má dost omezený rozpočet. Ojeté Touaregy si kupují v drtivé většině případů ti, kteří ví, co dělají. Na Touaregu se totiž šetřit nedá a nejde jen o spotřebu paliva a samotnou koupi cenově velmi lákavého kusu (aspoň optikou dřívější pořizovací ceny). Jde především o servis. Jako příklad typické ojetiny na českém trhu nám poslouží Touareg s pětiválcovým turbodieselem 2.5 TDI a manuální převodovkou, který jsme si vypůjčili na test. Auto z roku 2004 má na tachometru údaj přes 207 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 189 000 korun.
Foto: favcars.comI přes obří rozměry překvapí, jak snadno a lehce se Volkswagen Touareg řídí. Samozřejmě to není na nějaké proplétání se uzkými městskými uličkami jako na skútru, třeba parkování je s tímhle autem peklo, ale mimo město na dálnicích a širokých silnicích funguje jedničkový Touareg dobře. Pokud má v pořádku podvozek, je pohodlný, čitelný a nezáludný. Jen je potřeba počítat s tím, že i jinak silné a velké motory mají s takovým autem dost práce a jejich dynamika logicky trochu opadne v porovnání třeba s Audi A4 Avant. V jakémkoli normálním autě by turbodiesel o výkonu 128 kW a točivém momentu 400 Nm sliboval velmi pěkné svezení, tady to sotva stačí na udržování dálničního tempa. A do nějakého akčního předjíždění se raději pouštět nebudete. Na druhou stranu, charakteru tohoto velkého a trochu těžkopádného SUV sedí spíše klidné a ustálené tempo.
Foto: favcars.comŘadový pětiválec 2.5 TDI je obvyklý a docela levný. Výhodou je, že Touaregy s tímto motorem většinou nemají zbytečnou a choulostivou výbavu, která by hrozila závratnými opravami. Třeba manuální převodovka bývá v ještě dobrém stavu, zatímco nad mnohými automaty už visí otazník a vidina nutnosti brzké generální opravy. Stejně tak mechanický podvozek bez vzduchových měchů slibuje spolehlivost a levnou údržbu. Ovšem zcela bez rizika tenhle pětiválec není. Proslul poruchami chlazení, takže mu věnujte mimořádnou pozornost. Zcela bez potíží není ani vstřikování paliva, motor trpí na průnik nafty do oleje a některé kusy mohou mít prasklý blok nebo hlavu válců. Naprosto důležitá je servisní minulost. Kupujte jen od prověřeného zdroje a chtějte vidět, co se na autě dělalo a kdy. Naštěstí se podařilo většinu problémů dobře zmapovat a šikovní servisáci si s tím ví rady. Přesto se připravte na to, že s něčím budete muset k Volkswagenu a tam si za servis luxusního SUV připlatíte.
Doporučujeme: Test ojetého SUV Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Foto: favcars.comAsi nejperspektivnější z dieselů je motor 3.0 TDI V6, zvláště pokud seženete ještě verzi bez filtru pevných částic. Ten se nedodával do roku 2007, ovšem některé importy z Německa ho mít mohou kvůli tomu, aby dostaly tzv. zelenou emisní plaketku pro vjezd do center větších měst. Šestiválec je známý a servisy si s ním ví rady. Pokud včas měníte olej a chováte se k němu slušně, vydrží. Jen pozor na složité rozvody, někdy do 200 000 km většinou začnou chrastit a je potřeba to rychle řešit. S automatem je to samozřejmě příjemnější volba, ale koupíte i spolehlivý manuál. Obě převodovky potřebují pravidelné výměny oleje. Šestiválec však ještě nemá takový točivý moment, aby dával zabrat celému systému pohonu. To s naftovým desetiválcem je to výrazně horší a doporučujeme se mu, i přes vskutku působivé dynamické parametry, úplně vyhnout. Jednotka 5.0 V10 TDI je vlastně dvojnásobek motoru 2.5 TDI, ovšem s umocněnými problémy. Trpí na přehřívání, závady řídící elektroniky a také svou silou ničí poloosy, diferenciály a převodovku.
Foto: favcars.comS benzinových motorů lze doporučit snad jen starší nepřímovstřikový osmiválec 4,2 l, který se nezanáší karbonem jako přímovstřikový nástupce, a slibuje celkem spolehlivý provoz se spotřebou 12 až 14 litrů na 100 km. Navíc má již dostatek síly a s Touaregem slušně pohne. Maximálně pozlobí zapalování, ale vše se dá snadno a rychle řešit. Jen pozor, aby nebral moc oleje. Základní benzinové šestiválce jsou slabé a žerou prakticky stejně jako osmiválec, navíc bývají velmi unavené. Paradoxně dobrou volbou je i dvanáctiválec 6.0 W12, ale ten ocení jen znalec a především někdo, kdo vůbec neřeší náklady. A otázka je, na co takový motor do obřího SUV. V limuzíně Audi A8 nebo Volkswagen Phaeton vynikne daleko lépe. Spotřeba 20 až 25 litrů na sto je pak spíše komická, ale jestli chcete na kolegy v práci udělat jednou za měsíc dojem, proč ne. Rozhodně je to lepší a z dlouhodobého hlediska ekonomičtější volba než poruchový a vysoce rizikový naftový desetiválec.
Celkové hodnocení
Foto: favcars.comVolkswagen Touareg první generace ocení skutečně jen ten, kdo využije například možnost táhnout 3500 kg těžký vlek a kdo si dokáže spoustu věcí a drobností pořešit sám. Důležité je se vyhnout notoricky problémovým motorům. Pětiválec je sice také továrnou na problémy, ale pokud vše podchytíte včas a umíte si spoustu věcí opravit sami (nebo víte o někom, kdo si s tím za rozumné peníze poradí), zas tak hrozné to vlastně není. Spotřeba pětiválce se dá udržet na deseti litrech nafty. Nezapomeňte věnovat pozornost podvozku, jestli není zavěšení vyloženě dobité. Řízení je sice pomalé, ale nesmí mít vůle a Touareg musí i přes svou hmotnost dobře sedět na silnici a ochotně změnit směr. Počítejte s vyšším opotřebením interiéru a tím, že občas nějaká drobnost nebude fungovat. Na druhou stranu, v relaci do dvou set tisíc korun nemůžete od auta, které před deseti lety stálo tři miliony, čekat nějakou hitparádu. Ale jak se říká, proti gustu...