Volkswagen Touran je žádanou ojetinou, která se v českých autobazarech příliš dlouho neohřeje. Je spousta důvodů proč si koupit, ale je zároveň problém najít auto, které skutečně bezchybně funguje. Krok vedle pak může znamenat nemalé potíže. Je to sice velmi kvalitní auto, ale zároveň je velmi oblíbené u nepoctivých prodejců, kteří maskují závady, původ vozu, jeho servisní historii, případně manipulují s počítadlem ujetých kilometrů. Základní podmínkou dobré koupě je tedy vůz s jasnou servisní historií a prověřený prodejce. Vozy z roku 2013/2014 a testovaným motorem 1,6 TDI se prodávají již od cca 180 tisíc korun. Na první servis ale ještě 20 tisíc přidejte.
Foto: netcarshow.comS ojetými Volkswageny je to těžké. Jsou to v zásadě kvalitní a opravdu dobře promyšlená auta s vysokou užitnou hodnotou. Pro MPV Volkswagen Touran platí vše, co pro Passat, Golf nebo kterýkoli jiný masově vyráběný Volkswagen. Vypadá dobře, má kvalitní interiér, přátelskou ergonomii a řidiče v zásadě ničím nerozčiluje. Je to příjemný a praktický společník pro každodenní život, který vás nebaví tím, jak jezdí, ale tím, jak dobře funguje. Problém je ale najít na trhu auto, které opravdu bez problémů fungovat bude. Riziko se neschovává ani tak v autě jako takovém, ale v jeho původu. Ojeté Volkswageny jsou totiž oblíbeným terčem podvodníků a kupující se musí mít na pozoru. Prakticky jedinou bezpečnou cestou je v tomto případě nákup pouze přes prověřeného prodejce ojetin.
Foto: netcarshow.comJako příklad typického ojetého Volkswagenu Touran na českém trhu ojetin je vůz, který jsme si půjčili k testu. Má motor 1.6 TDI a šestistupňový manuál a je z roku 2013, takže je to poměrně mladé auto z posledních let výroby této generace. Najel ale už 160 000 km, což jasně ukazuje, že tato auta bývají vytížená a v denní permanenci. Pokud má ale za sebou pravidelný servis a jeho historie je zcela dohledatelná, vlastně se v něm žádné velké riziko neskrývá a bude vyžadovat jen běžnou údržbu. Prodejce za tohle auto chtěl v době testu 294 000 korun. Odpovídá to ale postavení podobných modelů a verzí na trhu. S méně obvyklým dvoulitrovým turbodieselem a automatem pak stojí Touran klidně pořád přes 400 000 korun a nevypadá to, že by měla jeho hodnota rychle klesat. Je to zkrátka žádané auto. Na náš trh míří právě ale většinou motory 1.6 TDI, obvyklé v zahraničních fleetech. Na dvoulitr narazíte vzácně.
Foto: netcarshow.comTestovaný Touran ale vychází vlastně už z modelu z roku 2003, ovšem jedná se již o druhý facelift, který přišel v roce 2010. Pod kapotu zamířily aktuální motory, tedy turbodiesely se vstřikováním common-rail a nové downsizované zážehové jednotky 1.2 TSI a 1.4 TSI. Základní benzinový motor 1.2 TSI vlastně nepředstavuje špatnou volbu. Od konce roku 2011 už má spolehlivý pevnější řetěz, navíc existuje definitivní servisní řešení za asi deset tisíc korun, kterým se dá stávající systém přestavět na odolnější. Postupem času se také výrazně zlepšil motor 1.4 TSI, který s Touranem už jede hezky. Jedná se ale o komplikovanou jednotku s turbem a kompresorem, kterou jsme si představili u Fabie RS. Po roce 2010 je motor lepší, ale prakticky bez problémů je až verze CTHC prodávaná od května 2012. Zajímavostí je verze EcoFuel na CNG, ale nedá se říci, že by byla zcela bez problémů. Očekáváme u ní i vysoký nájezd a na našem trhu nemá takový daňový potenciál jako jinde.
Foto: netcarshow.comBenzinové motory je potřeba vybírat s opatrností a hledat kus s menším počtem ujetých kilometrů. Problém ale je, že právě na náš trh míří hodně neprověřených kusů s upraveným tachometrem. Hledejte jen u prodejců, kteří vozy prověřují, a používejte rozum. Jak ukazuje náš příklad testovaného auta, nafta najede za rok 40 000 km, benzín klidně dvacet nebo i víc. Nemyslete si, že koupíte Tourana, který bude mít po sedmi letech najeto 68 000 km. Tedy, možná že koupíte, ale bude stát opravdu hodně. V dolním cenovém spektru vážně takové auto nebude. A tím se dostáváme k problematické servisní minulosti většiny kusů, které vypadly z oficiálního servisního systému VW. Navíc plno majitelů prostě na servis kašle, pro nový olej jezdí po dvou letech nebo 30 000 km a drobnostem moc pozornosti nevěnují. Právě zanedbávaný servis vede ke zcela zbytečným potížím. Motory pak berou olej, mají špatný chod, trpí na zakarbonování a podobně. Velmi pečlivě proto auto prověřte a i tak se připravte na počáteční investice. Touran bude už možná také potřebovat nové tlumiče a části zavěšení, což se může u zadního nezávislého zavěšení docela prodražit.
Celkové hodnocení:
Foto: netcarshow.comPokud je VW Touran mechanicky v pořádku, bude vážně vyžadovat jen pravidelný servis a nic víc. Přistupte ke konzervativnímu servisnímu plánu a měňte olej po 15 000 km nebo jednom roce. Pohlídejte si důležité servisní úkony, například výměnu rozvodů u dieselů. Také není od věci vyměnit olej v převodovce, a to jak manuální, tak hlavně automatické. Kdo ale nechce v Touranu řadit, ten by měl hledat spíše dvoulitrový turbodiesel, ke kterému se dávala spolehlivá šestistupňová dvouspojka DSG. Sedmistupňová skříň se suchými spojkami u motorů TSI a 1.6 TDI nepatří zrovna mezi ty, které by s nájezdem po 100 000 km fungovaly bez problémů. Elektronika u Volkswagenů nezlobí, na korozi netrpí a interiér je trvanlivý. Chce to se o auto starat a vydrží dlouho s tím, že si i udrží dobře svou hodnotu. Dejte si zkrátka jen pozor na to, abyste nepropadli vábení levného neprověřeného kusu s pochybnou historií, a kdo ví jakým skutečným stavem najetých kilometrů. To je pak jen továrna na problémy.