Je to taková autobazarová Svatá trojice. Škoda Octavia, Ford Mondeo a Volkswagen Passat. Passat si totiž oblíbili taxikáři, podnikatelé, policisté, manažeři firem a samozřejmě i početné české rodiny. Volkswagen Passat patří mezi nejprodávanější vozy ve své kategorii a to platí pro nové i ojeté vozy. Autobazary jsou proto plné ojetých Passatů, při výběru však dávejte velký pozor. Spousta vozů totiž neměla zrovna pečlivé majitele. Ve vašem hledáčku by tak měly zůstat pouze vozy s jasnou servisní historií a prověřeným stavem ujetých kilometrů
Nová generace Volkswagenu Passat vstoupila na trh v roce 1996. Sedan s interním označením 3B2 doplnilo o rok později kombi Variant pod označením 3B5. Od roku 1999 se vůz nabízel i s pohonem všech kol 4Motion. Rok 2000 přinesl facelift a nové značení 3B3 pro sedan a 3B5 pro kombík. Následující rok spatřila světlo světa nejsilnější verze W8 s osmiválcem o výkonu 202 kW. Důležitým letopočtem je ale 2002, kdy byla vylepšena choulostivá přední náprava. Problémy se ale zcela odstranit nepodařilo a výměna hliníkových ramen je stále velice nákladná. Nástupce dostal vůz v roce 2005.
Pohonné jednotky v praxi
Nejmenší motor Passatu má objem 1,6 litru a výkon 74 kW. Vyhledáván je pro úsporný provoz, na vůz těchto rozměrů je ale příliš slabý. Dalším agregátem v nabídce je atmosférická dvacetiventilová osmnáctistovka. Ano, ten motor, který třeba v Octavii tak zoufale nefunguje, je nepružný a žíznivý. V Passatu na tom tak zle rozhodně není, přesto bude lepší volbou přeplňovaná verze o výkonu 110 kW. Tato jednotka má sil už opravdu dost a spotřebou je prakticky srovnatelná s atmosférickou verzí. Hladovější bývá dvoulitr o výkonu 85 kW, který navíc často nadměrně spotřebovává olej. Extra úsporné nejsou ani silnější zážehové motory.
Skutečný ideál představují turbodiesely 1.9 TDI, které platí za velmi úsporné. Nejslabší z nich o výkonu 66 kW ale z auta atleta neudělá, proto je lepší zvolit některý se silnějších. Nejlepší jsou motory o výkonu 81 a 96 kW. Všechny 1.9 TDI se častěji potýkají s vadnými vahami vzduchu, oprava ale už není tak drahá jako tomu bylo dříve. Objevují se také potíže s dvouhmotovým setrvačníkem, který trápí nejvíce agregát o výkonu 96 kW.
Tedy pokud nebude řeč o opravdu problematickém 2.0 TDI/103 kW. Tento motor nezlobí jen dvouhmotový setrvačník, ale i nadměrná spotřeba oleje nebo filtr pevných částic či čidlo výfukových plynů. Objevují se i závažné závady ložisek či praskání hlavy válců. Proto tento motor nelze doporučit.
Na silnici
Automobily vyrobené po modernizaci jsou dílensky znatelně lépe zpracovány, ke slovu se dostaly i lepší materiály. Přesto se i u nich setkáte s menší odolností manžety řazení či stíráním černé barvy z často používaných tlačítek a ovladačů. Kladně hodnotíme vnitřní prostornost i pohodlí, jež poskytují sedadla. Zavazadelník sedanu přepraví náklad o objemu 475 litrů, kombi zvládne odvézt 495 litrů v základním uspořádání. Měkčí naladění podvozku zajistí velice dobrý cestovní komfort i na méně kvalitních vozovkách. Celkem zdatně si auto vede i v zatáčkách. Zdařilé je řízení, řazení i brzdy. Celkově se tedy Passat příjemně ovládá.
Časté problémy
Nezřídka se objevují vůle na přední nápravě, což s sebou mnohdy nese značné náklady na jejich odstranění. Pokud uslyšíte vrzání od nápravy při otáčení kol na místě, jde o vadné uložení příčného stabilizátoru. Odstranění tohoto problému není drahé. Objevují se vozidla s vadnými zámky nebo nadměrně opotřebovanými ložisky kol. Zadní nápravu zase někdy trápí vadné uložení podélných ramen. Zlobit může také elektrická výbava, zejména ovládání oken, ale pozor si dejte i na funkčnost klimatizace.
Již zmiňované zámky jsou celkově velký problém Passatu. Neodolají totiž ani laickému útoku zloděje amatéra a tak jsou všechny věci v autě v neustálém ohrožení. Často se kradou originální audiosystémy nebo třeba airbagy. Ty se pak objevují na vrakovištích, kde se nabízejí za ceny od 2000 Kč.
Foto: Favcars.com