Bojíte se nákladných výměn a oprav baterií u ojetých hybridů? Nemusíte, tedy alespoň u některých ne. Baterie mohou být totiž o hodně levnější než si myslíte. Toyota se v Evropě zbavila ikonického jména Corolla, aby se k němu nyní po dvou generacích modelu Auris zase vrátila. Auris si ale rozhodně pověst nepokazil, když tedy nepočítáme pár systémových problémů dieselových motorů. Statisticky se jedná o velmi spolehlivé a kvalitní auto. Se správným motorem to pak může být i velmi perspektivní ojetina na dlouhá léta. Ani s dostupností dílů a servisu to není u Aurisu tak špatné, neboť se jedná v Evropě o velmi rozšířený model a sklady jsou díly dobře zásobeny. Na českém trhu ojetin je v nabídce aktuálně něco málo přes 200 kusů modlu Auris a ceny začínají na částce necelých 100 tisíc korun.
Velice zajímavý je Auris s hybridním pohonem, který má Toyota léty a miliony kilometrů vyzkoušený už v Priusech. Jedná se o atmosférickou osmnáctistovkou s nepřímým vstřikováním, která je spojena s patentovanou hybridní převodovkou. Ta kombinuje planetové soukolí s elektromotorem a generátorem a celé to funguje tak dobře, že pouze při dodržování servisních zásad (olej se má měnit v motoru po roce nebo 15 000 km a v převodovce po 90 000 km) tenhle pohon najede klidně milion kilometrů. Ani s životností trakční baterie není problém, pokud auto není dlouhodobě vybité odstaveno. Nová hybridní baterie ale stojí docela rozumných 42 000 Kč a to je, ve světle drahých oprav moderních dieselů, vlastně zanedbatelný výdaj. Hybridní Auris jezdí ve městě do pěti litrů, jen na dálnici mu nesedí rychlé tempo. Z povahy věci totiž hybrid nejlépe funguje v příměstském provozu. Je to ale nesmírně spolehlivý pohon a výborná alternativa k dieselu, který je naopak v Toyotách trochu rizikový.
Malý nafťák 1.4 D-4D by ušel, kdyby ho netrápily potíže s ucpaným filtrem pevných částic. Většina fleetových kusů z dovozu má totiž filtr zacpaný z příměstského provozu, jak se nestačil ustálenými cestami regenerovat. Naftový motor 1.6 D-4D původem od BMW je průšvih, ve kterém kolabují EGR ventily, občas zlobí rozvody a ani spotřebu nemá zázračnou. To už je lepší starší dvoulitr, který se zbavil dětských nemocí a třeba v kombíku provozovaném klidným tempem na dlouhých dálničních trasách by mohl dávat smysl. Pokud chcete nízkou spotřebu a jezdíte spíše kolem města, kupte si hybrid. Nebo některý z benzinových motorů.
Povedl se čtyřválec 1.2 Turbo, který v Aurisu dobře jede a pokud jeho přímé vstřikování neutrápíte špatným benzinem bez adivit a budete v motoru měnit včas olej, měl by vydržet. Prozatím o něm katastrofické historky nekolují. Naopak atmosférický motor 1.3 zlobí rád, nejčastěji vysokou spotřebou oleje. Ani není zázračně úsporný a v těžkém Aurisu už moc dobře nejede. Jistotou je pak atmosférická šestnáctistovka Valvematic, která má překvapivě slušnou dynamiku a majitelé si stěžují maximálně na vyšší hlučnost. Spotřebu lze držet dlouhodobě pod sedmi litry, mimo město se dostanete i pod šest. Jednoduchý servis a tradiční spolehlivost předurčují tento motor k úspěšné bazarové kariéře. Spolehlivost Aurisu potrvzují i statistiky německého TÜV, které řadí šesti až sedmileté Aurisy na hezké 34. místo s nadprůměrně dobrým 13,1% výskytem závad. Průměrně Aurisy najezdí za tu dobu jen 76 000 km.
Zásadní problémy tak Auris netrápí, pokud tedy vynecháme typické projevy unavených dieselů s vysokými nájezdy. Selhání vstřikovačů a prasklé těsnění pod hlavou (diesel 2,0 l) prostě každého jednou potkají. Pozor, některé neprověřené importy mohou mít za čtyři roky najeto klidně 250 000 km. Stáčení tachometrů je ale i na západ od našich hranic běžný podvod. Průzkum ukázal, že více než třetina ojetin v Německu může být stočená. Základní motory 1,33 l a diesel 1,4 l mají vzadu vlečenou zadní nápravu, ostatní mají složitější, ale zatím spolehlivý víceprvek. Nelekejte se koroze podvozkových dílů, na funkci to vliv nemá, i když při seřízení geometrie mohou mechaniky zarezlé excentrické šrouby dost potrápit. Karoserie ani podlaha vozu s korozí ale zatím problém nemá.
Druhá generace Toyoty Auris je spolehlivé a dobré auto. Vedle klasické šestnáctistovky, která bude sázkou na jistotu a dobře si udrží cenu, není důvod bát se technicky komplikovaného, ale funkčního hybridu. Je vlastně méně rizikový než složité diesely, jeho dynamika je překvapivě velmi dobrá a šetřivý jezdec se dokáže se spotřebou dostat i pod čtyři litry. Toyoty mají také velmi dobrou pověst a pokud si budete pečlivě dokumentovat servisní úkony, po letech zase Auris velice dobře prodáte.
Foto: Toyota