Současná situace a podzimní období nahrávají zájemcům o pěkný ojetý kabriolet. Ceny těchto vozů obecně na podzim klesají, situace spojená s utlumenou ekonomikou tento pokles může ještě více podpořit. Jasné doporučení k nákupu. V příštím roce se bude ekonomická situace zlepšovat, navíc jarní období vždy k nákupu kabrioletů láká. Při nákupu pečlivě vybírejte. Důležitá je jak servisní historie vozu, tak i důkladná kontrola samotné střechy a skládacího mechanismu. Oprava by vás mohla stát i několik desítek tisíc korun. Aktuálně začínají ceny ojetých golfů kabrio v testované generaci na částkách okolo 250 tisíc korun.
Foto: David ŽídekAčkoli není kabriolet Golf žádný velký sporťák, je to velice příjemné auto, se kterým se dá jezdit každý den. Jakkoliv kabriolet není zrovna nejvyhledávanější karosářské provedení na trhu ojetých vozů, a našem trhu je to velice okrajová záležitost, má spoustu příznivců. Mnozí by kabriolet rádi, ale nemají na něj místo, případně je omezuje jeho vrozená horší praktičnost. Plno lidí si také druhé auto už dovolit nemůže. Přesto je na trhu jedno auto, které dokáže spojit relativně slušnou použitelnost se vším, co od kabrioletu očekáváte, takže by šlo používat jako jediné auto v domácnosti. A tím je právě Volkswagen Golf Cabrio, vyráběný v letech 2011 až 2016. Tak si ho pojďme představit a jako příklad nám poslouží vůz, který jsme si na test půjčili v pražském autobazaru. Testovaný VW Golf Cabrio měl pod kapotou motor 1.4 TSI (92 kW) a automatickou převodovku DSG, je z roku 2012, ujel už přes 138 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 320 000 korun.
Foto: David ŽídekJe nesmírně důležité, co od podobného auta očekáváte. Už z logiky věci je nutné se smířit s tím, že kabriolet nebude stejně praktický jako klasický hatchback, na druhou stranu je ale v otevřeném Golfu docela dost místa a i dospělý cestující snese kratší jízdu vzadu. Do Chorvatska k moři to ve čtyřech asi nebude žádná sláva, ale na takové ty nedělní výlety někam k vodě to naprosto stačí. Pro dva lidi s rozumným množstvím zavazadel je pak Golf Cabrio naprosto perfektní auto. A jeho použitelnost nekončí jen v hezkém počasí a v létě. Volkswagen Golf Cabrio velmi efektivně topí, takže lze jezdit se střechou dole i v chladném počasí. Dovnitř skoro vůbec nefouká a i střecha, pokud je natažená, velice dobře izoluje. A to nejen teplotu, ale také hluk. Tohle je snad nejtišší kabriolet ve své třídě. Akustickým komfortem se mu může rovnat snad jen Mercedes třídy E Cabrio a jiné mnohem dražší a luxusnější vozy. Za tohle zaslouší Volkswagen palec nahoru.
Foto: David ŽídekOd Golfu Cabrio také nesmíte čekat sportovní jízdní vlastnosti. Základ v Golfu poskytuje sice jistou a přesnou ovladatelnost a na poměry kabrioletů velice slušnou torzní tuhost, ale mnohem lépe (tedy sportovně a dynamicky) se svezete třeba s BMW Z4 nebo Mazdou MX-5 či jiným z principu dvoumístným sportovním roadsterem. Golf je ideální na klidné projížďky, během kterých se odvděčí kultivovaností a nezákeřným chováním. Automat se pak k charakteru takového auta nesmírně hodí a během testu nás překvapila hladkost chodu sedmistupňového DSG, se kterým většinou míváme u více jetých exemplářů spíše problémy. Omezujícím faktorem pro dynamickou jízdu je pak slabší provedení motoru 1.4 TSI o výkonu 92 kW (122 k) a především o skoro 200 kg vyšší hmotnost proti klasickému hatchbacku Golf. S dvoulitrovým TSI pojede tohle auto výrazně lépe. Ale jak už bylo uvedeno, klidné povaze bude tohle naprosto stačit.
Foto: David ŽídekPřed koupí ojetého Volkswagenu Golf Cabrio auto velice důkladně prohlédněte a vyzkoušejte. Především se zaměřte na mechanismus střechy, jestli jde hladce, nekřupe v něm a dobře pasuje do rámu čelního okna. Zkontrolujte těsnění oken a dveří a klidně vemte auto do myčky, ať víte, jestli dovnitř neteče. Komu jsou kartáče myčky proti srsti, zkuste tlakové mytí, ale bez aktivní pěny a vosku. To nedělá dobře látkové střeše, která potřebuje speciální péči. Kdo chce mít látkovou střechu čistou a pěknou, ten by měl nechat celý povrch profesionálně jednou za rok vyčistit. S tím souvisí i to, kde parkujete. Stání venku a ponechání střechy povětrnostním vlivům a ptačímu trusu není ideální. Garáž nebo aspoň kryté stání je v tomto případě velikou výhodou. Také u Golfu Cabrio prověřte sedačky a elektroniku, ale stejně jako pro ostatní Volkswageny platí, že většinou všechno funguje a vůz nezlobí. Kvalita zpracování je opravdu prvotřídní a i Golf Cabrio s takovým nájezdem jako u testovaného vozu nevrže, naskřípe a celkově jede velmi pěkně.
Foto: David ŽídekPro motory platí ty samé poučky, které jsme si o použitých koncernových jednotkách napsali už pod jinými testy ojetin. Hodně se mluví o řetězových rozvodech motorů TSI, ale pro všechno existuje už spolehlivé servisní řešení. Motor 1.2 TSI by již v Golfu zlobit neměl, u motoru 1.4 TSI se dá problémům předcházet především včasnými výměnami oleje a nepodtáčením motoru. Pokud chrastění řetězu podchytíte včas, celá výměna stojí okolo deseti tisíc a máte zase na dlouhé roky klid. To samé platí pro jednotku 2.0 TSI. Pozor si ale dejte na motor 1.4 TSI TwinCharger s turbem a kompresorem. Z dlouhodobého hlediska bude přeci jen vyžadovat hodně pozornosti, proto berte spíše málo jetý kus z posledních let výroby, kdy už výrobce konstrukční nedostatky většinou odstranil. A i když jste mohli mít pod kapotou slušný diesel 1.6 TDI a 2.0 TDI, my bychom se naftovému motoru v kabrioletu už z principu věci vyhnuli.
Celkové hodnocení
Volkswagen Golf Cabrio prozatím nástupce nemá a sama automobilka teď v bouřlivých letech po skandálu Dieselgate ani neví, jak to vlastně s podobnými modely bude. Jakkoli není Golf Cabrio sporťák, je to nesmírně příjemný vůz na letní projížďky se střechou dole. Je pohodlný, kvalitně udělaný, kultivovaný a slibuje při správném servisu ještě plno radosti a dobrou spolehlivost. Nic není samozřejmě zadarmo a podobně koncipované auto asi osloví spíše někoho, kdo hledá druhé nebo třetí auto do rodiny a peníze zas tak moc neřeší. Ale pokud si chcete udělat radost, bude vás Golf Cabrio bavit. V téhle kategorii trhu toho totiž jinak moc na výběr není a právě Golf Cabrio je asi to nejlepší, za co můžete svých zhruba tři sta tisíc utratit, pokud chcete příležitostně čtyřmístný, spolehlivý, pohodlný a kvalitní kabriolet.