Žádné zázračné rady a tajné triky samozřejmě neexistují. Přesto lze podle pražského taxikáře dlouhodobým dodržováním určitých pravidel docílit snížení spotřeby až o 20 procent nákladů na palivo
Slovy klasika současné ceny paliva u čerpacích stanic připomínají drahotu. Aktuální průměrná cena benzínu totiž činí 37,20 Kč a cena nafty potom 36,10 Kč. Přitom například v květnu 2020 byla průměrná cena benzínu 26 korun. Rozdíl 11 korun na litru je samozřejmě znát. Nejen v peněženkách řidičů u benzínových pump, ale i v cenách zboží a služeb, které poměrně rychle zdražují. Snaha o úsporu nákladů na PHM je proto vidět na každém kroku.
Pneumatiky trochu přehušťuji. Nesmí se to přehnat, ale lehce přehuštěné pneumatiky podle mě pomohou ke snížení spotřeby
Rudolf F; Taxikář, Praha
Své o tom ví i pražský taxikář Rudolf F., který se taxikařením živí již více než dvacet let. Kvůli konkurenci v podobě alternativních taxi služeb, jako je například Uber nebo Liftago, ubývají klasickým taxislužbám zákazníci. Šetřit je proto potřeba na každém kroku. Na výběru auta, jeho financování, výběru servisního partnera a především na pohonných hmotách. Rudolf proto více než kdy jindy začal dodržovat určitá pravidla a během roku ušetřil podle svých slov skoro 20 procent na spotřebě.
A jaká to jsou pravidla? Samozřejmostí je hospodárná jízda. Žádná „brzda/plyn“, ale klidná a předvídavá jízda. Ještě před dvěma lety jezdil Rudolf v Octavii 1,5 TSI, tu ale teď vyměnil za ojetý Ford Galaxy. „Koupil jsem verzi 2,0 TDCi s automatem z roku 2018 s nájezdem 50 tisíc kilometrů za necelých 700 tisíc korun“, říká Rudolf a vysvětluje důvod výměny auta: „Je pohodlnější než Octavia a když se snažím, tak jezdím pod šest litrů, což je asi o litr méně, než jsem po Praze jezdil s benzínovou oktávkou“.
Podle Rudolfa ale defenzivní jízda nestačí. Podle něj je extrémně důležité hlídat tlak v pneumatikách. Rudolf je trochu „přefukuje“. Když je to jen o jednu desetinu, údajně to ke snížení spotřeby může pomoci. Stejně tak jako hlídání případné karbonizace žhavících svíček. Rudolf proto koupil ty nejkvalitnější na trhu a tvrdí, že na spotřebě to je znát. Samozřejmě, že je potřeba vidět případnou úsporu v dlouhodobém horizontu. Na jedné nádrži se to pochopitelně nepozná.
A když jsme u té nádrže. Rudolf při tankování volí zajímavou strategii. Koupí 5x po sobě plnou nádrž té nejlevnější nafty v Praze a šestou potom kupuje naopak velmi kvalitní s přídavkem aditiv. Snižuje tak průměrnou cenu za palivo a přitom levnou naftou motor nijak nepoškozuje. Podle Rudolfa se při přísném dodržování výše uvedených pravidel v kombinaci s ekonomickou a předvídavou jízdou dá ušetřit až 20 procent nákladů s porovnáním s tím, než kdyby o auto nedbal, neřešil nahuštění pneumatik a jezdil agresivně.
Máte nějaký zajímavý tip, jak uspořit náklady na palivo? Napište nám do diskuze