Na první pohled jsou to možná drobné chyby, ale v zimě mohou být některé z nich opravdu nebezpečné a mohu vás na pokutách přijít i na dost peněz.
Zima je pro řidiče asi to nejhorší možné období. Vyzkouší nejen jejich řidičské zkušenosti, ale také stav jejich auta. Navíc v našich končinách, kde se stále ošetřují namrzlé vozovky posypovou solí, dostávají podvozky aut pořádně zabrat. Drobné chyby se v zimním počasí násobí a některé z nich mohou být opravdu nebezpečné. Redaktoři Autobildu sepsali deset nejčastějších chyb a ruku na srdce, kdo alespoň jednou některou z nich neudělal? Přinášíme prvních pět prohřešků, které v zimě udělal někdy snad každý řidič.
1. Jízda bez zimních pneumatik
Povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky jsou sice upraveny zákonem, přesto je mnoho řidičů, kteří hřeší na mírné počasí a na voze nechává pneumatiky letní, i když vyráží na víkend do hor. Jenže nikdy nevíte, jestli slunečné počasí a deset stupňů nad nulou vydrží i do dalšího dne, kdy se budete z výletu vracet. Může vás zaskočit sněžení a potom je na problém zaděláno. Pamatujte také na to, že minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik jsou 4 milimetry. Snadno si to můžete zkontrolovat padesátikorunovou mincí.
2. Chladící kapalina s nedostatečným bodem mrazu
Je to časté opomenutí většiny řidičů. Málokterý z nich si nechá v servisu změřit bod mrazu chladící směsi. Není výjimkou, že i v pětiletém autě je stále původní směs, navíc v průběhu let doplňovaná obyčejnou destilovanou vodou. Taková směs pak může zamrzat klidně už při teplotách jenom velmi mírně pod nulou. Riziko poškození motoru je v takovém případě enormně vysoké.
Hladinu chladící kapaliny kontrolujte každý měsíc a bod tuhnutí alespoň jednou ročně před zimou
Jan Smékal, TestyOjetin.cz
3. Moc se nestaráte o autobaterii
Každý řidič to ví, přesto především ve městech každodenně usedají za volant tisícovky z nich, aby s autem ujeli vzdálenost kratší než 10 kilometrů do práce, kde auto opět nechají stát na mrazu a odpoledne jedou stejných deset kilometrů zpátky. Při jízdě pak řidič využívá všech možných komfortních prvků, jako je vyhřívání sedadel, volantu i skel. Auto má samozřejmě zapnutá světla, mnohdy i mlhovky, hraje rádio, dobíjí se telefon. Přitom právě v zimě dostává baterie při studených startech pořádně zabrat a na kvalitní dobití potřebuje nejen delší cestu, ale také příznivější okolní teplotu. Jestliže jsou takové cesty nutností, měli byste baterii pravidelně dobíjet pomocí autonabíječky.
4. Neřešíte kolik a jakou směs máte v nádržce na ostřikovače
Pokud vám zůstal v nádržce na ostřikovače letní voňavý roztok, můžete se během cesty dostat do pěkné šlamastyky. Voda s vonnou esencí není určená pro zimní provoz a na promrzlém skle začne ihned namrzat. Čím víc budete stříkat a stírat, tím víc bude čelní sklo pokryté rosolovitou hmotou. Před zimou proto doplňte nádržku až po okraj nemrznoucí směsí a úplně nejlepší bude, když budete mít ještě jedno baleni v zavazadlovém prostoru. Při delší cestě, kdy bude mrholit vám určitě přijde vhod. Mimochodem – například v Německu vám za znečištěné čelní sklo hrozí pokuta 10 euro a při nehodě vám může být přičtena spoluvina.
5. Nedostatečně očistíte auto od sněhu a od ledu
Není to neobvyklý úkaz – proti vám jede auto a jeho řidič kouká pouze přes malý průzor, který si odškrábal na čelním skle. Na střeše deseticentimetrová vrstva sněhu, zadní okno a zrcátka pod pokryté ledovou krustou. Přitom řidič má povinnost auto očistit tak, aby z něj měl dokonalý výhled a aby odletující sního nebo kusy ledu neomezily nebo dokonce neohrozily ostatní účastníky silničního provozu. Také si uvědomte, že sníh a led může pokrýt různé senzory a kamery a některé systémy pak nemusí pracovat správně, nebo dokonce vůbec.
Zítra si ukážeme dalších pět chyb, které řidiči v zimě dělají