Všichni to víme, ale přesto dnes a denně tyhle chyby děláme. To, že se nám potom brzo vybije autobaterie, je jenom důsledek naší lehkovážnosti a nezbyde nic jiného, než začít hledat startovací kabely.
Současné chladné počasí autobateriím moc nesvědčí. Chlad snižuje jejich výkon a naopak zapnuté spotřebiče jako třeba vyhřívání sedadel, volantu, zrcátek a skel nárok na výkon autobaterií zvyšují. Řidiči sami navíc svým chováním k baterii její dobré kondici zrovna moc nepřispívají. Kolegové z německého Autobildu popsali pět nejčastějších chyb, které vedou k rychlému vybití autobaterie.
Jízdy na krátké vzdálenosti
Každý řidič to ví, přesto především ve městech každodenně usedají za volant tisícovky z nich, aby s autem ujeli vzdálenost kratší než 10 kilometrů do práce, kde auto opět nechají stát na mrazu a odpoledne jedou stejných deset kilometrů zpátky. Při jízdě pak řidič využívá všech možných komfortních prvků, jako je vyhřívání sedadel, volantu i skel. Auto má samozřejmě zapnutá světla, mnohdy i mlhovky, hraje rádio, dobíjí se telefon. Přitom právě v zimě dostává baterie při studených startech pořádně zabrat a na kvalitní dobití potřebuje nejen delší cestu, ale také příznivější okolní teplotu. Jestliže jsou takové cesty nutností, měli byste baterii pravidelně dobíjet pomocí autonabíječky.
Pozor na 12 voltové zástrčky, které zůstávají pod napětím i po vypnutí zapalování
Jiří Soukup, TestyOjetin.cz
Zapomenutá zaplá světla nebo jiný spotřebič
Dnešní automatické systémy zabraňují tomu, abyste zapomněli zapnutá světla, což většinou vede k definitivnímu vybití baterie. Jsou ale na silnicích, především těch českých, kde je průměrné stáří vozové parku přibližně 15 let, stále desítky tisíc vozů, které takovou funkcí nedisponují. Vždy se proto ujistěte, že jsou světla zhasnutá. Baterii může ale vybít i 12V zástrčka, ke které je připojen nějaký spotřebič, například navigace nebo palubní kamera. Některé zástrčky se totiž při vypnutém zapalování nevypnou a stále fungují. Pozor také například na elektrický plašič kun, Jestliže s autem několik dní nevyjedete, může i toto zařízení baterii zcela vybít
Nečistíte znečištěnou baterii
V případě extrémně znečisštěné baterie, kterou nikdo několik měsíců ani neotřel, se může stát, že vlhká špína, usazeniny a prach budou odebírat malé množství proudu. Zaparkujete-li auto například na týden před horskou chatou, může být po týdnu nečinnosti bateriie zcela prázdná. Určitě doporučujeme baterii čas od času očist, především její kontakty a svorky kabelů.
Pokusy o start po týdnech stání
Jestliže auto několik týdnu stálo, je pokus o nastartování auta pro baterii extrémní zátěží a může ji i poškodit. Rohodně se doporučuje baterii po takto dlouhé době nečinnosti dobít k tomu určenou nabíječkou a zkontrolovat její celkový stav. Úplně nejlepší je mít připojenou udržovací nabíječku po celou dobu stání auta
Ignorujte první varovné příznaky
Skutečnost, že je baterie na konci svých sil, je často patrná dlouho před jejím úplným selháním. Typickými znaky jsou například poblikávající světlomety při pokusu o nastartování nebo „líné“ odemykání centrálního zamykání. Jestliže takové příznaky pozorujete, raději ani nestartujte a rovnou připojte autobaterii k nabíječce. Prodloužíte jí tím život a sobě ušetříte pár tisícovek za novou baterii