Že lze i u relativně nového auta mít problémy s technickou kontrolou zjistil na stanici STK řidič z Berouna. Ačkoliv měl na voze pneumatiky správného rozměru, právě kvůli pneumatikám technickou kontrolu nedostal
Od listopadu mají řidiči „povinnost“ mít na voze obuté zimní, nebo alespoň celoroční pneumatiky. Věděl to i Tomáš Javůrek z Berouna, který byl v prvním listopadovém týdnu objednán na technickou kontrolu se svojí 4 roky starou Octávií. A protože chtěl mít vše v pořádku, ještě před kontrolou objednal zimní pneumatiky. Podíval se na rozměr na pneumatikách a v eshopu je objednal i s namontováním. Jenže ouha. Právě kvůli těmto pneumatikám technickou kontrolu nedostal.
Problém byl v tzv. rychlostním indexu pneumatiky. Na jeho Octavii 2,0 TSI RS jsou totiž předepsané pneumatiky s rychlostním indexem vyšším než 240km/h, tedy Z, ZR, W nebo Y. Pan Javůrek si ale koupil pneumatiky, které jsou konstruovány na rychlost do 200km/h, tedy s indexem U. A aby toho nebylo málo, pneumatiky měly i špatný hmotnostní index. Komisař na stanici technické kontroly si toho všiml a označil toto jako závadu, kvůli které nelze vozu udělit technickou kontrolu.
Výběr pneumatik není příliš komplikovaná záležitost. Je však třeba se řídit nejen technickými požadavky na rozměry pneumatiky a dodržovat hmotnostní i rychlostní index, ale také si dát pozor na legislativně správné označení zimního obutí. Pneumatiky uznávané zákonem jako použitelné v zimě nesou označení M+S a symbol „Alpského vrcholu“ (ten vyžadují např. v Německu, ale ne všechny tzv. zimní pneumatiky ho mají). Dále samozřejmě záleží na konstrukci pneumatiky, vzorku běhounu a použité směsi.
Zde mohou být do jisté míry vodítkem nezávislé testy pneumatik, ale i to má svá úskalí. Na pohled totožná pneumatika stejného výrobce se stejným komerčním označením může v určitém rozměru v testech dominovat, v jiném (např. s odlišnou vnitřní konstrukcí) ale už tak dobrá být nemusí. Pro ideální interakci pneumatik s vozem je nejlepší vybírat obutí, které pro konkrétní automobil doporučuje výrobce. „Vývoj pneumatik a podvozků udělal velký krok vpřed v bezpečí i komfortu. Například experti z vývojářského centra ŠKODA AUTO každoročně testují a posuzují přes 700 vzorků pneumatik, aby zajistili, že vůz vyjede z továrny na tom nejlepším a nejbezpečnějším obutí,“ říká Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb ŠKODA AUTO Česká republika.
Správné pneumatiky pro danou sezonu
Zimní pneumatiky mají oproti letním měkčí směs, hlubší vzorek a méně tuhé bloky dezénu. Při vyšším namáhání, například při prudkém vyhýbacím manévru nebo krizovém brzdění, se bloky vzorku přirozeně deformují. Pokud jde deformace za hranice uvažované a testované při konstrukci vozu a jeho bezpečnostních systémů (především ESP a ABS), může v krajním případě dojít k drobným zpožděním reakcí elektroniky na vzniklou situaci. Možná to nezní nijak zásadně, ale ve chvílích, kdy jde doslova o centimetry a setiny sekundy, může i drobné zaváhání znamenat rozdíl mezi zvládnutím situace a nehodou.
V tomto ohledu se nevyplatí šetřit za každou cenu. Nezávislé testy ukazují, že levné neznačkové pneumatiky většinou z Číny mají zvláště na mokru extrémně dlouhé brzdné dráhy – o negativním vlivu na komfort a jízdní vlastnosti ani nemluvě. Pozornost si zaslouží i výhodné sady kompletních zimních kol přímo pro daný model. Kola jsou perfektně vyvážena a připravena k okamžitému použití, volit lze ráfky lité i ocelové. Kompletní zimní kolo vychází cenově výhodněji než ráfek a pneumatika zvlášť a ještě šetří čas i peníze tím, že není třeba každý rok dvakrát sundávat a nasazovat pneumatiky vůči ráfku. Ať už se rozhodnete pro jakékoliv řešení, síť autorizovaných servisů ŠKODA je vám právě teď plně k dispozici. Dočkáte se tam nejen odborné rady, ale i kvalifikovaných služeb. Kola či samotné pneumatiky vám přezují a vyváží, ty aktuálně nepoužívané uskladní v tzv. Pneuhotelu a vám doma už kola překážet nemusejí.