Dieselové motory vyžadují v zimním období trochu více péče než jejich benzínoví kolegové. Nejde sice o nic náročného ani drahého, přesto na to mnoho majitelů zapomíná.
Benzínové motory by měly bez problémů nastartovat i při teplotách atakujících hranici mínus 40 stupňů. Dieselové motory jsou na tom hůře. Jsou totiž citlivé na okolní teplotu a to hlavně kvůli riziku zamrznutí nafty. Nafta sice nezamrzne tak jako voda, ale protože obsahuje parafíny, které při teplotě nižší než -8°C vytvářejí krystalky, které následně neprojdou palivovým filtrem, dojde k jeho ucpání. Do systému tak neproudí palivo a motor nelze nastartovat, případně má nepravidelných chod a tzv. cuká. U zahřátého motoru je situace trochu jiná, nicméně i tak jsou známy případy, kdy se při opravdu nízkých teplotách ucpal palivový filtr dokonce i během jízdy.
U českých benzínových pump se sice v zimním období musí prodávat nafta, která zaručí nastartování i při teplotě minus 20 stupňů Celsia, ale i na českých horách bývá teplota, především v noci, velmi často nižší. Co tedy dělat právě s dieselem, se kterým vyrážíme například na hory v době, kdy noční teploty atakují hraniční mrazivou „dvacítku“? Základem je mít v nádrži tzv. zimní naftu, případně u vybraných pump načerpat prémiové aditivované palivo, které by mělo zaručit filtrovatelnost v rozsahu -26°C až -30°C. Někde se dá načerpat i takzvaná arktická nafta třídy 2, která má filtrovatelnost až na hranici -32°C. Takové palivo se ale čerpá pouze na vybraných stanicích a většinou také pouze oprávněným zákazníkům, jako jsou například hasiči, policie nebo záchranka.
Řidiči si ale mohou naftu aditivovat i sami přidáním speciálních prostředků přímo do nádrže. Ti šťastnější, kteří mají nezávislé topení, mají vystaráno. Stačí půl hodinky před výjezdem topení zapnout, auto se krásně prohřeje a s nastartováním nebude problém. Jestliže už ale nafta zamrzla, bude potřeba zavolat asistenční službu. Rady, že pomůže teplá garáž, jsou sice fajn, ale autoři rady už neřeší, jak se do té garáže máte dostat. Rozhodně také zapomeňte na rady čerpané většinou z ruských médií, kde se doporučuje zapálit pod autem oheň. Nic hloupějšího byste už udělat nemohli. Jedna „babská“ rada by tady ale byla. U starších motorů je možné přidat do nádrže malé množství benzínu. Ale pozor, tenhle postup rozhodně nezkoušejte u moderních motorů s vysokou citlivostí vstřikovacích systémů. Benzín totiž snižuje mazivost paliva, což by pro moderní motory mohl být problém.