Majitelé dieselů by měli v těchto dnech zbystřit. Hrozí, že svá auta nenastartují

Foto: Jan Smékal

Dieselové motory vyžadují v zimním období trochu více péče než jejich benzínoví kolegové. Nejde sice o nic náročného ani drahého, přesto na to mnoho majitelů zapomíná.


Benzínové motory by měly bez problémů nastartovat i při teplotách atakujících hranici mínus 40 stupňů. Dieselové motory jsou na tom hůře. Jsou totiž citlivé na okolní teplotu a to hlavně kvůli riziku zamrznutí nafty. Nafta sice nezamrzne tak jako voda, ale protože obsahuje parafíny, které při teplotě nižší než -8°C vytvářejí krystalky, které následně neprojdou palivovým filtrem, dojde k jeho ucpání. Do systému tak neproudí palivo a motor nelze nastartovat, případně má nepravidelných chod a tzv. cuká. U zahřátého motoru je situace trochu jiná, nicméně i tak jsou známy případy, kdy se při opravdu nízkých teplotách ucpal palivový filtr dokonce i během jízdy.

Vysokou spotřebu u auta lze vyřešit i bez šarlatánských vynálezů. Není to nic složitého.
Ranní přimrznutí dveří i zámků lze vyřešit snadno, a navíc z tepla domova
Jezdit dlouhodobě na rezervu v nádrži může způsobit poruchu za několik desítek tisíc
Vybité baterie v autě se bojí každý řidič, dá se tomu ale snadno vyhnout

U českých benzínových pump se sice v zimním období musí prodávat nafta, která zaručí nastartování i při teplotě minus 20 stupňů Celsia, ale i na českých horách bývá teplota, především v noci, velmi často nižší. Co tedy dělat právě s dieselem, se kterým vyrážíme například na hory v době, kdy noční teploty atakují hraniční mrazivou „dvacítku“? Základem je mít v nádrži tzv. zimní naftu, případně u vybraných pump načerpat prémiové aditivované palivo, které by mělo zaručit filtrovatelnost v rozsahu -26°C až -30°C. Někde se dá načerpat i takzvaná arktická nafta třídy 2, která má filtrovatelnost až na hranici -32°C. Takové palivo se ale čerpá pouze na vybraných stanicích a většinou také pouze oprávněným zákazníkům, jako jsou například hasiči, policie nebo záchranka.

Řidiči si ale mohou naftu aditivovat i sami přidáním speciálních prostředků přímo do nádrže. Ti šťastnější, kteří mají nezávislé topení, mají vystaráno. Stačí půl hodinky před výjezdem topení zapnout, auto se krásně prohřeje a s nastartováním nebude problém. Jestliže už ale nafta zamrzla, bude potřeba zavolat asistenční službu. Rady, že pomůže teplá garáž, jsou sice fajn, ale autoři rady už neřeší, jak se do té garáže máte dostat. Rozhodně také zapomeňte na rady čerpané většinou z ruských médií, kde se doporučuje zapálit pod autem oheň. Nic hloupějšího byste už udělat nemohli. Jedna „babská“ rada by tady ale byla. U starších motorů je možné přidat do nádrže malé množství benzínu. Ale pozor, tenhle postup rozhodně nezkoušejte u moderních motorů s vysokou citlivostí vstřikovacích systémů. Benzín totiž snižuje mazivost paliva, což by pro moderní motory mohl být problém.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.