Tuhle funkci má dnes v autě již skoro každý. Je to užitečný pomocník, ale někdy je potřeba ji vypnout, jinak s autem nehnete. Třeba při výjezdu ze závěje. U některých aut to už ale v podstatě nejde.
U nejmodernějších aut je vypnutí této užitečné funkce již skoro nemožné. Výrobci tím chtějí zamezit situacím, kdy by mohlo její vypnutí zapříčinit nehodu. V podstatě tím ale sbírají řidiči jeho svobodu stoprocentně ovládat své auto a také možnost pomoci si vypnutím této „vychytávky“ při složitějších situacích, jako je třeba snaha vyjet ze závěje nebo o rozjezd do kopce na zledovatělé vozovce.
A o jaké funkci že to mluvíme. Její zkratka je ESP (Electronic Stability Program) a jistě jste již o ní slyšeli. U některých značek a modelů má tato funkce jiné označení, např. Jde o elektronickou stabilizační funkci, která má zamezit tomu, aby se auto dostalo do smyku. ESP funguje zjednodušeně řečeno tak, že při vyhodnocení krizové situace sníží elektronika točivý moment motoru a přibržďuje jednotlivá kola. To pomáhá především při nebezpečí vzniku smyku. Někdy je ale taková funkce kontraproduktivní.
Jde především o situace, ve kterých může elektronika vyhodnotit data z různých řídících jednotek vozu tak, že prostě zasáhne. Jenže taková situace může nastat například i při obyčejném vyjíždějí ze závěje. Tehdy se může stát, že systém zabrání prokluzu kol, což může v některých případech způsobit paradoxní situace, kdy se auto v podstatě nehne. Velmi často proto pomůže, když v takové situaci funkci vypnete.
Další chvílí, kdy ESP vypnout je výměna kola po defektu. Tedy pouze v tom případě, že kolo vyměníte za dojezdové, které má mnohem menší rozměry než kolo standardní. I v takovém případě mohou do řídící jednotky ESP proudit informace, které ji budou nutit zasáhnout, ačkoliv k žádné krizové situaci nedochází. Jakmile namontujete původní pneumatiku ESP opět zapněte. Nicméně ve většině případů se ESP zapne samo. Někdy po opětovném nastartování vozu, jindy po několika desítkách sekund od jeho vypnutí