Podle nedávného průzkumu BESIP vyšlo najevo, že stav zraku českých řidičů je velice špatný. Výsledek totiž ukázal, že 71 % řidičů potřebuje korekci zraku a více než dvě třetiny řidičů nebyly za poslední rok na žádné kontrole
Že je dobrý zrak základem bezpečné jízdy autem, je jednoduchý fakt. Každé přehlédnutí nebo pozdní reakce přitom mohou mít velké následky. Jak ale zjistilo nedávné měření BESIP, skoro půlka českých řidičů by potřebovala jinou korekci zraku, než jakou aktuálně používá. Značná část z nich navíc ani neví, že by nějakou korekci měli mít, protože se u nich vada projevila až později během života. Řešení je přitom jednoduché: zajít k optometristovi a nechat si zrak odborně změřit
Typicky se zrak začne kazit po 35. roce věku s tím, jak oslabuje schopnost akomodace, tedy zaostřování
Lucie Adámková; GrandOptical
Jaký dopad má nesprávná korekce zraku na bezpečné řízení? Značný. Třeba při standardní dálniční rychlosti 130 km/h urazí auto za jednu sekundu skoro 40 metrů. To, zda včas uvidíte překážku nebo přečtete ceduli, pak rozhoduje o tom, jestli se stihnete vyhnout nebezpečí nebo ne. Nejde také jen o vidění na dálku – špatné vidění na blízko zase zhoršuje čtení informací na přístrojové desce. A v neposlední řadě má špatné vidění velký vliv na schopnost soustředění a na celkovou únavu, zvlášť při delších cestách. K tomu je navíc potřeba přidat faktor podzimního počasí s deštěm, mlhou a časným stmíváním.
„Nechat si změřit zrak je úplný základ k tomu, aby člověk měl svoji oční vadu správně korigovanou. Jenže zajít jednou třeba za pět či deset let nestačí, zvlášť ve vyšším věku. Vidění se totiž v čase mění. Obvykle k horšímu, ale občas se zrak i zlepší. V obou případech to ale znamená, že aktuálně nošené brýle nebo čočky nedávají očím tu podporu, kterou pro ostré vidění potřebují. Správně bychom měli k optometristovi zajít aspoň jednou za dva roky,“ říká Lucie Adámková z GrandOptical a dodává, že problém mají i lidé, kteří o své oční vadě ani nevědí. „Typicky se zrak začne kazit po 35. roce věku s tím, jak oslabuje schopnost akomodace, tedy zaostřování.“ Zrak se většinou zhoršuje jen velmi postupně a člověk tak mnohdy změny ani nepostřehne. Výjimkou pak nejsou ani lidé, kteří až po svém prvním měření s překvapením zjistí, že by měli mít korekci o dvě dioptrie.
„V minulých letech jsme zjišťovali stav zraku řidičů a výsledkem bylo, že 71 % řidičů potřebuje korekci zraku a více než dvě třetiny řidičů nebyly za poslední rok na žádné kontrole,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold