Pískavý zvuk od brzd nejčastěji indikuje problém s brzdovými destičkami. Ne vždy je ale potřeba je měnit. Někdy stačí drobný zákrok, jindy však může pískání indikovat problém i za desítky tisíc korun.
Měsíce a roky je vše v pořádku až jednou se při dobržďování na křižovatce ozve od brzd pískavý zvuk. Není potřeba hned panikařit, ale rozhodně se vyplatí hned po příjezdu domů zkontrolovat, co může být příčinou pískání. Někdy si s tím poradíte sami a ani vás to nebude nic stát, jindy se bez návštěvy servisu neobejdete. A pozor, varovný signál v podobě pískavého zvuku se rozhodně nevyplatí podceňovat. Mohlo by vás to stát nemalé peníze.
Projel jsem myčkou a bylo po problému. V první chvíli jsem ale myslel, že to bude něco zásadního, ale proud vody ty nečistoty vyplavil
Marek K.; Praha
Jednou z nejčastějších příčin pískání brzd jsou nečistoty, které se dostanou mezi brzdovou destičku a brzdový kotouč. Může to být zrnko písku nebo třeba i obyčejný prach. Jakmile se pískání ozve, je dobré co nejdříve zkontrolovat, zda nejde právě o tento důvod. Zrnko písku nebo kamínek totiž může v dlouhodobém horizontu napáchat na kotouči, nebo destičce nemalé škody. Jakmile se totiž kamínek „zataví“ do destičku, už půjde jen velmi těžko samovolně ven. Při každém brzdění tak bude ničit kotouč, což po čase poznáte podle toho, že na kotouči je vyrytá drážka.
Dalším důvodem pískavého zvuku může být také zkorodovaný povrch brzdového kotouče. K tomu dojde poměrně snadno, především v situaci, kdy se s autem delší dobu nejezdí. Budete-li kupovat například auto z autobazaru, kde stálo měsíc bez hnutí, může se při pár prvních sešlápnutích brzdového pedálu pískání od brzd ozvat. Při rozsáhlejším zreznutí kotoučů však bude potřeba je vyměnit, nebo alespoň nechat zbrousit.
Podle Martina Foltýna ze společnosti CarTrax, která se zabývá technickou kontrolou ojetých vozidel, je poměrně častým důvodem pískání brzd také ohnutý, nebo poškozený plechový štít, který je za brzdovými kotouči. Štítek by měl chránit kotouče před nečistotami ze silnice, ale někdy se prostě může ohnout a dřít o kotouč. V takovém případě je pomoc snadná, ale bez zvedáku to půjde těžko. V nouzi by však mělo postačit sundat kolo a plech vyhnout do původní polohy.
Pískání brzd ale v žádném případě nepodceňujte. Poškozené brzdové kotouče totiž mohou na některá vozidla, především těch prémiových značek, stát i několik desítek tisíc korun. Jakmile se proto pískání ozve, hned to řešte.
Pískaly vám na autě brzdy? Jak jste to vyřešili? Napište nám do diskuze.