Při brždění se ozývá od kol nepříjemný pískavý zvuk. Stává se to i u novějších aut a nutně nemusí jít o opotřebované brzdové destičky. Oprava bývá velmi snadná.
První, co asi každého řidiče napadne, je to, že budou opotřebované brzdové destičky. Ano, bývá to jeden z důvodů. Modernější vozy totiž mají v třecích plochách brzdových destiček zatavené jakési „plíšky“, které se při opotřebování téměř veškerého materiály začnou třít o brzdový kotouč a vydávají nepříjemný pískavý zvuk. Cílem je upozornit řidiče, že je potřeba brzdové destičky vyměnit a přitom nepoškodit samotný kotouč. Ten se naopak poškodí u starších vozů, kde podobné plíšky nejsou. Jakmile se třecí plocha destičky zcela spotřebuje, začne se o kotouč třít samotná základna destičky, která je ze železa nebo oceli a poškození brzdového kotouče je tak nasnadě.
Častějším důvodem pískavého zvuku od brzd ale bývá zanesení třecích ploch nečistotami. Mezi třecí plochy, tedy kotouč a brzdovou destičku, se může dostat prach, kamínek nebo třeba i větší prachová částečka, která vzniká právě třením brzdové destičky o kotouč. Takové nečistoty potom mohou ulpět v měkčím materiálu brzdové destičky a třením o kotouč vydávat pískavé zvuky. K nápravě většinou stačí profouknout kompresorem u pumpy dostupné prostory brzdy na všech kolech. Prach by se měl tímto způsobem uvolnit. Je-li ovšem kamínek tzv. „zapečen“ do materiálu brzdové destičky, nezbyde nic jiného než ji vyměnit, mohl by se totiž poškodit brzdový kotouč, což je rozhodně dražší položka než samotná destička.
Dalším důvodem, proč mohou brzdy pískat, je nestejnoměrně opotřebovaná brzdová destička, kotouč nebo dokonce oboje. Především u nově zakoupených ojetých aut, kde nový majitel nezná servisní historii vozu a tedy ani to, kdy a zda vůbec byly brzdové destičky nebo kotouče měněny, se může stát, že brzdy budou značně opotřebené. Mohlo se stát, že původní majitel dal vůz do prodeje až ve chvíli, kdy brzdy byly na hranici životnosti, kdy destičky jsou už prakticky nepoužitelné a brzdové kotouče třeba křivé. Jestliže se pískání brzd, případně jejich nestejnoměrný účinek, objevuje hned po vyjetí z autobazaru je dobré s prodejce tuto věc řešit a nechat brzdy pečlivě prohlédnout. Nové destičky nejsou finančně nijak zvlášť náročné, brzdové kotouče už ale nějakou tu korunu navíc z peněženky vytáhnout.