Většinou se to stane v zimě. Stěrače vržou a navíc nestírají celou plochu skla, ačkoliv jsou gumičky téměř nové. Občas ale postačí jednoduchá rada a vše bude zase v pořádku
Proč stěrače vržou? Velmi často, především v zimním období, to je proto, že stírací guma obsahuje málo grafitové příměsi a vlivem mrazu ztvrdne natolik, že při stírání nejen vrže, ale také nesetře dokonale celou stíranou plochu. Dalším důvodem může být časté zimní přimrznutí gumiček k čelnímu sklu a následné stírání přes zbytky ledu. Na stírací hraně mohou vzniknout drobné trhlinky a poškození, která následně způsobí nedokonalé stírání skla. Příčinou vrzání a ne zrovna stoprocentní práce stěračů pak může být také jejich malý přítlak, resp. vychýlené stírací raménko. Někdy stačí promazat kloub, ve kterém se stěrače přiklápějí k oknu a narovnání raménka stěrače.
No a jaká je ta rada za pár korun, která vám může ušetřit i několik stovek za zbytečně koupené nové stěrače? Zkuste dvě věci. Do ostřikovací směsi přidejte několik kapek obyčejného jaru. Změkčí vodu a zlepší skluz stírátek po skle. Tou druhou radou je ošetření čelního skla prostředkem, kterému se laicky říká „tekuté stěrače.“ Jde o tekutý prostředek, který Vytvoří na povrchu skla tenkou a vysoce hydrofobní neviditelnou vrstvu bez lomu světla a mastného filmu. Voda tak při vyšší rychlosti, cca nad 50km/h, zabalí do jakýchsi kuliček, nabaluje na sebe další špínu a odtéká ze skla. Stěrače pak mají mnohem jednodušší práci a vrzání by mělo zmizet.
Jednu zajímavou radu přidává i náš čtenář Jiří Vlach:
"Vrzání způsobuje nesprávný sklon profilu pryžové lišty vůči sklu. Může se to objevit i po výměně stírací lišty jako celku, (nejen gumičky). Řešení je rychlé, pokud si vyrobíme jednoduché nářadíčko - dva dvaceticentimetrové plocháče s bočními zářezy - vypadá to jako klíče, zářezy jsou podle rozměrů profilu raménka, nasadí se na raménko oba plocháče zářezem kousek od sebe a upraví se sklon profilu vrzající gumičky mírným nakroucením raménka (jen zlomky mm). Směr zkrutu se volí podle směru zdvihu při kterém vrže guma - buď ve směru tam, nebo zpět, tak, aby nedocházelo k vibraci při tření. Připojuji zkušenost - výrobci uměle naschvál zvyšují spotřebu lišt - vyrábějí nyní lišty s velmi ztenčeným krčkem profilu, takže se tu záhy projeví roztrhnutí, dříve lišty vydržely dlouho, neměly zeslabený profil a stíraly dobře."