Zima je tady a za čtrnáct dní začne platit povinnost mít na voze zimní pneumatiky. Večerní zprávy budou opět plné dopravních nehod a aut v příkopu. Přitom zvládnout jízdu na sněhu není zase tak těžké.
Letošní zima má být podle předpovědí poněkud skromná na sněhovou nadílku, pokud se na to díváte pohledem nadšeného lyžaře nebo někoho, kdo si koupil cíleně ojeté auto s pohonem zadních kol, aby si užil trochu zábavy. Ale pro někoho, kdo prostě potřebuje jezdit, je sníh na silnici nepříjemnost, která zvyšuje riziko, že se člověk nedostane tam, kam potřebuje. Přesto je dobré sníh nechápat jako překážku, ale jako výzvu, které je potřeba čelit. Máme pro vás proto několik jednoduchých rad, které vám pomohou sníh na silnici zvládnout.
Čtěte také: Nejčastější chyby při výběru a koupi nových kol a pneumatik
Hlavní je plynulost
Foto: BMW; Land Rover; David ŽídekPlno řidičů má problém jezdit plynule a jsou příliš agresivní na pedálu plynu i brzdy a k řízení. Důležité je nechat auto pod sebou trochu pracovat a všechno dělat plynule a jemně, neprat se s autem silově za každou cenu. S kvalitními zimními pneumatikami není trakce na sněhu tak špatná, jak se může zdát, ale zbrklé pohyby vám auto rozhodí a o to hůře se vám pak vzniklý smyk bude zvládat. A je úplně jedno, jestli máte auto s pohonem předních, zadních nebo všech kol a jestli máte ABS a stabilizační systém či nikoli. Užitečná poučka praví, že když to klouže, je nutné jezdit tak, jako by vaše auto nemělo brzdy. Nechávejte si mezi auty mnohem větší mezery než obvykle, využívejte setrvačnost auta a snažte se udržovat stejnou rychlost. Počítejte s tím, že na hodně uklouzané silnici se všechno děje v mnohem menších rychlostech jako by čtyřikrát zpomaleně. Když šlápnete na brzdu, auto bude brzdit až čtyřikrát hůře a v zatáčkách snese asi čtyřikrát nižší rychlost než obvykle na suchu. Velké riziko jsou například na dálnici při přejíždění z pruhu do pruhu vyježděné koleje. Počítejte s tím, že se při přejezdu těchto kolejí auto trochu zklouzne, tak držte rovně volant a konstantní plyn. Nesnažte se auto přeprat a nechte ho trochu klouzat, dokud se kola nechytí.
Nechte místo ostatním
Počítejte s tím, že ne každý zvládá jízdu v obtížných podmínkách levou zadní a hlavně myslete na to, že každý může udělat chybu. Proto nechte ostatním řidičům více místa a nedělejte jim naschvály. Každý se chce do cíle dostat včas a v bezpečí. Tolerujte proto pomalejší řidiče, ale i ty rychlejší. Nesnažte se nikoho vychovávat stylem „jak to jezdíš ty piráte!“ a starejte se především o sebe a svoje auto. Dávejte včas vědět ostatním o svých úmyslech používáním blinkrů. Také počítejte s tím, že na sněhu se budou lidé mnohem hůře rozjíždět z křižovatek a od semaforů a zejména při rozjezdu do kopce budou mít někteří řidiči s trakcí problémy.
Myslete dopředu
Snažte se dívat daleko dopředu, nesledujte jen světla auta před sebou a přemýšlejte, kam jedete. Opět počítejte s mnohem horšími brzdnými schopnostmi na sněhu a proto, když v dálce vidíte například křižovatku nebo prudkou zatáčku, snažte se nechat si větší rezervu k brzdění a manévrování. Pod sněhem také mohou být ledové plotny, na kterých je auto prakticky neovladatelné. Také si nechce více prostoru za jiným autem, abyste za ním neuvízli třeba ve stoupání nebo v křižovatce. Hledejte si neustále únikový plán, kdyby třeba auto v protisměru dostalo smyk. Pamatujte také na to, že na dálnici se neotočíte do protisměru, takže při velké kalamitě je někdy lepší využívat obyčejné silnice. Když dojde k hromadné nehodě na dálnici, pravděpodobně v koloně uvíznete a bude trvat mnohem déle, než se provoz rozjede.
Znejte svoje auto
Foto: BMW; Land Rover; David ŽídekDůležité je také vědět, co vaše auto dělá. Není od věci si někde na sněhem zapadaném parkovišti opatrně vyzkoušet, jak vaše auto reaguje. I když máte ABS a ESP, neznemená to, že auto zvládne víc. Jenom se lépe ovládá. Důležité je proto vědět, co auto dělá a kdy, nesnažte se ho přeprat. Stabilizační systém a ABS fungují jen tehdy, pokud je řidič nechá pracovat. Stejně tak spoléhání se na samospásnost pohonu všech kol se nevyplácí. Čtyřkolka není rychlejší, jen má lepší schopnost nabrat na snížené trakci rychlost. Nebude ale lépe brzdit ani lépe zatáčet, neboť v takovém případě je limitujícím faktorem trakce pneumatik. Pokud máte automatickou převodovku, je důležité se seznámit s její funkcí, některé automaty mají speciální režim pro jízdu na sněhu, který zjemní reakci na plyn a při ubrání plynu se převodovka odpojí, jako když vyšlápnete spojku u auta s manuálem. Nezmatkujte! Pokud vám začne auto klouzat tzv. po předku, tedy dostanete nedotáčivý smyk, nebojte se povolit řízení, aby se kola mohla znovu chytnout.
Rozmyslete se, jestli musíte jet
Naprosto zásadní je ale rozmyslet se, jestli skutečně musíte v nepříznivých podmínkách autem vyjet. S ohledem na to si také nechte časovou rezervu, plánujte si trasu po udržovaných silnicích a myslete na to, že se také může stát, že nedojedete nebo se zdržíte v koloně. Například váš zaměstnavatel určitě pochopí, že jsou na silnici stížené podmínky, takže bude případné zpoždění tolerovat. Dobré je mít také v autě zimní vybavení, například lopatku a sněhové řetězy, pokud hrozí velké zhoršení počasí.