Ceny nových aut rostou a ojetiny tento trend kopírují. Pod 200 tisíc korun se již nedá koupit žádné nové vozidlo, přitom ještě před pár lety automobilky takové modely nabízely. Vyplatí se tedy raději ojetina?
Foto: favcars.com; Jiří SoukupCeny nových aut rostou a ojetiny tento trend kopírují. Za 200 tisíc korun se aktuálně nedá koupit žádné nové vozidlo, přitom ještě před pár lety Renault, Hyundai, Chevrolet nebo Kia takové modely nabízely. Pohledy mnohých zájemců o auto tak směřují k zánovním ojetinám. Ale ani u mladé ojetiny nemusí být vždy vše v pořádku a zdánlivě výhodná cena se může vrátit v podobě auta, které jezdilo například u rozvozové služby, má nějakou právní vadu nebo je třeba po totální havárii. Ještě před deseti lety, v roce 2010, se daly nové vozy koupit za ceny hluboko pod hranicí 200 000 korun. Vždyť například Dacia Sandero stála necelých 190 000 korun, Chevrolet Spark přišel na necelých 163 000 Kč a třeba na Hyundai i10 stačilo v té době méně než 190 000 Kč. A to nemluvíme o Renaultu Thalia nebo Kia Picanto. Dnes jsou tyto vozy v českých autobazarech poměrně žádané a drží si z pohledu prodávajícího příznivou cenu. Příkladem může být například právě ojetá Dacia, ze které se v autobazarech stala téměř podpultová značka.
Nicméně zákazník, který chce dnes do svého vozu investovat částku do 200 tisíc korun, již u prodejců nových vozů v podstatě nepochodí. Dacia Sandero, Toyota Aygo, Citroen C1 nebo třeba poměrně atraktivní Mitsubishi Space Star, to jsou aktuálně nejlevnější vozy na trhu. Jejich cena ale začíná na částkách okolo 215 tisíc korun. Zájemce o nové auto se tak mnohdy rozhlíží i po zánovní ojetině, nebo sice starším, ale větším a třeba i lépe vybaveným vozem. Jakou cestu ale zvolit? Je lepší menší nové auto s jistou zárukou, nebo lehce ojeté větší (i to ale může být stále v záruce), u něhož však nevíme, kdo se o něj jak staral? Pojďme si shrnout klady a zápory obou možností.
Vůz co voní novotou
Foto: favcars.com; Jiří SoukupNové vozidlo s sebou nese nezanedbatelnou jistotu v podobě záruky. Je příjemné vědět, že když se něco pokazí, autorizovaný servis se postará o nápravu. V autě dosud nikdo nejezdil a tak záleží jen na nás, jak si jej „zabydlíme“. Jenže každá mince má dvě strany. Nové auto také vyžaduje pravidelné garanční prohlídky a ty něco stojí. V pravidelných intervalech podle počtu ujetých kilometrů nás tak čeká vždy několika tisícový výdaj. A co víc, vůz ztrácí na hodnotě nejvíce v prvním roce provozu. Na ceně se podepisuje už samotný okamžik, kdy získá prvního majitele. Dle třídy automobilu klesá v okamžiku vyjetí vozu z autosalonu hodnota přibližně o 30 000 – 80 000 korun z ceny. To rozhodně není málo! Někteří majitelé aut navíc v současné době nezvládají dlouhodobě splácet úvěry na nové vozy a ty se pak objevují v nabídkách autobazarů nebo soukromé inzerci. Taková koupě pak může být z finančního pohledu velmi zajímavá.
Ojetina jako nová
I proto mnoho motoristů pokukuje po zánovních ojetinách. Rok či dva starý automobil má největší pokles hodnoty za sebou a přitom ještě může být v záruce. Zde ale pozor! Důležité je, zda předchozí majitel dodržoval servisní intervaly, aby záruka nepropadla na základě porušení podmínek. Tento „detail“ ale lze v autorizovaném servisu. Na druhou stranu, i roční automobil vyžaduje důkladnou kontrolu, která ani tak nemusí vždy odhalit vše, co se s ním dělo. Vozidlo mohlo prodělat nehodu, mohlo být vytopeno a nemusí být po právní stránce bez vad. Z tohoto důvodu je dobré nakupovat u prodejce, jež za právní stránku vozu ručí. Tedy v případě, že se ukáže, že auto pochází z trestné činnosti nebo se na něj například vztahuje exekuce, vrátí zpět plnou cenu vozu. Někteří obchodníci s ojetinami poskytují obdobnou garanci i proti vytopení.
Těžká volba?
Foto: favcars.com; Jiří SoukupJak se tedy rozhodnout? Vsadit na nové, nebo hledat mírně ojeté? Jasnou odpověď dát nikdy nelze. Vždy záleží na konkrétní nabídce. Ceníková cena nového automobilu většinou není konečná a s prodejcem lze někdy usmlouvat zajímavější částku. K té je ale třeba připočítat ještě náklady na povinné garanční prohlídky. Také cenu ojetiny jde mnohdy smlouváním snížit. Pokud je vozidlo v záruce, je třeba ještě připočítat náklady na zbývající garanční prohlídky (absolvovat je nemusíte, ale tím porušíte záruční podmínky a záruku tak ukončíte). Není-li v záruce, můžeme zakalkulovat jen nezbytné výdaje na pravidelnou výměnu motorového oleje, resp. běžný servis. Avšak co se pokazí, to jde z naší kapsy. Výsledné částky pak nezbývá než porovnat – přijde vám ušetřená částka při pořízení ojetiny zajímavá? Rozhodnutí je na každém jednotlivci. Faktem je, že při pořízení ojetiny lze nezřídka ušetřit i v situaci, kdy sáhnete po větším voze, než by si člověk mohl dovolit při koupi nového automobilu.