Rady, že se má v autě vozit lopatka, pytel s pískem a sněhové řetězy, zná asi každý řidič. Ale upřímně - kdo si takovou výbavu do auta před výletem na hory naloží. Málokdo. Co pak ale dělat, když s autem skončíte v závěji a lopatka ani písek nikde?
Podle Norberta Malého z plzeňské autoškoly, kterému se na Šumavě podobná situace již mnohokrát přihodila, pomůže tzv. houpačka. Houpačka je rozhoupání auta krátkým popojetím vpřed a okamžitým popojetím dozadu. Jestliže se to dělá dostatečně rychle a přesně, auto má šanci se ze závěje vyhrabat. Chce to ale rychlou ruku na řadící páce a velmi jemnou práci se spojkou. Celý trik může totiž také skončit spálením spojky, aniž byste ze závěje vyjeli. Co je tedy pro správné a účinné rozhoupání auta udělat?
Nejhorší je zkoušet rozhoupat auto v nějakých pohorkách na nohou. To se spíš více zahrabete, než že byste ze závěje vyjeli
Norbert Malý, učitel autoškoly, Plzeň
V první řadě se snažte okolo poháněných kol vytvořit co největší prostor. Nemáte-li lopatku, a většinou jí mít nebudete, použijte třeba karton z krabice, škrabku na sníh, nějaký kus dřeva, nebo prostě cokoliv, co by mohlo alespoň částečně funkci lopatky nahradit. V nejhorším případě budete muset hrabat rukama. Jakmile kolem kol uděláte dostatečný prostor, zkuste pod ně dostat nějaké klacky, kaménky, třeba i zbytek té kartónové krabice, kterou jste použili na odhrabání sněhu. Rada, že se může pod kolo dát i gumový kobereček moc nefunguje. Dát ho pod kolo sice můžete, ale guma bývá velmi kluzká a pod roztočenou pneumatikou proletí většinou ven, nebo po ní kolo klouže stejně jako po sněhu.
Když máte přípravu hotovou nastává nejcitlivější část operace – rozhoupat auto. Zkušení řidič rozhodně doporučují zout si před akcí boty. V zimních botách přeci jen není tolik citu a ten budete sakra potřebovat. Chodidlo v ponožkách bude se spojkovým pedálem pracovat mnohem přesněji a citlivěji. Potom už jenom nastartovat zařadit jedničku, jemně pustit spojku, nechat auto cuknout dopředu, ihned řadit zpátečku a cuknout s autem zase zpět. Někdy k pohybu zpět může stačit pouhé vyšlápnutí spojky. Jestliže budete se spojkou pracovat velmi jemně a přesně a zároveň rychle řadit, mohlo by se vám podařit ze závěje po několika zhoupnutích vyjet.