Učitel autoškoly vysvětluje, jak vyjet ze závěje. Zvládnout to může i začátečník, musí se ale zout

Foto: Škoda Auto

Rady, že se má v autě vozit lopatka, pytel s pískem a sněhové řetězy, zná asi každý řidič. Ale upřímně - kdo si takovou výbavu do auta před výletem na hory naloží. Málokdo. Co pak ale dělat, když s autem skončíte v závěji a lopatka ani písek nikde?


Podle Norberta Malého z plzeňské autoškoly, kterému se na Šumavě podobná situace již mnohokrát přihodila, pomůže  tzv. houpačka. Houpačka je rozhoupání auta krátkým popojetím vpřed a okamžitým popojetím dozadu. Jestliže se to dělá dostatečně rychle a přesně, auto má šanci se ze závěje vyhrabat. Chce to ale rychlou ruku na řadící páce a velmi jemnou práci se spojkou. Celý trik může totiž také skončit spálením spojky, aniž byste ze závěje vyjeli. Co je tedy pro správné a účinné rozhoupání auta udělat?

Nejhorší je zkoušet rozhoupat auto v nějakých pohorkách na nohou. To se spíš více zahrabete, než že byste ze závěje vyjeli
Norbert Malý, učitel autoškoly, Plzeň

V první řadě se snažte okolo poháněných kol vytvořit co největší prostor. Nemáte-li lopatku, a většinou jí mít nebudete, použijte třeba karton z krabice, škrabku na sníh, nějaký kus dřeva, nebo prostě cokoliv, co by mohlo alespoň částečně funkci lopatky nahradit. V nejhorším případě budete muset hrabat rukama. Jakmile kolem kol uděláte dostatečný prostor, zkuste pod ně dostat nějaké klacky, kaménky, třeba i zbytek té kartónové krabice, kterou jste použili na odhrabání sněhu. Rada, že se může pod kolo dát i gumový kobereček moc nefunguje. Dát ho pod kolo sice můžete, ale guma bývá velmi kluzká a pod roztočenou pneumatikou proletí většinou ven, nebo po ní kolo klouže stejně jako po sněhu.

Jednu z těchto chyb dělá v zimě v autě úplně každý řidič. Některé jsou opravdu nebezpečné

Když máte přípravu hotovou nastává nejcitlivější část operace – rozhoupat auto. Zkušení řidič rozhodně doporučují zout si před akcí boty. V zimních botách přeci jen není tolik citu a ten budete sakra potřebovat. Chodidlo v ponožkách bude se spojkovým pedálem pracovat mnohem přesněji a citlivěji. Potom už jenom nastartovat zařadit jedničku, jemně pustit spojku, nechat auto cuknout dopředu, ihned řadit zpátečku a cuknout s autem zase zpět. Někdy k pohybu zpět může stačit pouhé vyšlápnutí spojky. Jestliže budete se spojkou pracovat velmi jemně a přesně a zároveň rychle řadit, mohlo by se vám podařit ze závěje po několika zhoupnutích vyjet.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.