Kdo někdy nevjel do křižovatky na žluté (oranžové) světlo na semaforu, ať hodí kamenem. Jde sice o přestupek, jsou ale situace, kdy je takové projetí křižovatky povoleno a vlastně i doporučováno.
Na začátek trochu teorie ohledně barvy světla na semaforech. Zelenou a červenou poznají všichni – alespoň by tedy měli, jestliže mají platné řidičské oprávnění. S třetí barvou na semaforu ale bývají někdy potíže. Je to žlutá nebo oranžová? A je to vůbec pro výklad zákona podstatné? Zákon 361/200 Sb. to v § 70, odst. 2) upravuje barvu na semaforu takto:
b) signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem "Pozor!" povinnost připravit se k jízdě…
d) signál se žlutým světlem "Pozor!" povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou…
Podle tohoto zákona jde tedy o žluté světlo, nikoliv oranžové. Výmluva, že na semaforu nesvítila žlutá, ale oranžová, však při případném sporu s policií neuspěje.
A jak to je tedy s možností projekt křižovatku na žlutou/oranžovou? Každý den to vidíme několikrát. Je to tedy dovoleno nebo není? I tady je nutno se řídit Zákonem 361/200 Sb., který v již zmíněném § 70, odst. 2) vysloveně říká, že „…signál se žlutým světlem "Pozor!" ukládá řidiči povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením;…“
Jsou ale situace, kde řidič nemusí toto ustanovení zákona dodržet a kdy dokonce odborníci radí, aby tak nedělal. Na takovou situaci pamatuje i zmíněný zákon, který říká, že „… je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.“ Že je toto ustanovení zákona řidiči velmi často zneužíváno, si nemusíme asi říkat. Co ale takové ustanovení tedy znamená v praxi a kdy bude projetí křižovatkou na žluté světlo považováno za dovolené?
Nemusíme chodit do složité teorie. Stačí se podívat v těchto dnech z okna a minimálně jeden konkrétní příklad si dát můžeme. Jedete-li povolenou rychlostí v obci 50km/h a budeme-li počítat reakční čas řidiče včetně náběhu brzdové soustavy jednu sekundu, začne auto brzdit po ujetí cca 14 metrů. Dalších cca 20 - 21 metrů bude brzdná dráha do úplného zastavení. Celkem tedy cca 35 metrů. Na současných mokrých a zledovatělých silnicích to může být klidně i dvojnásobek. A teď ruku na srdce – kdo dodržuje ve městě bezpečnou vzdálenost 30 metrů a více?
Je-li tedy za vámi „nalepené“ jiné auto, a na semaforu padne oranžová v okamžiku, kdy byste museli skutečně tvrdě brzdit, je lepší přidat plyn a křižovatkou projet. Jestliže ale taková situace nenastala, a navíc se žluté světlo rozsvítí v takovém předstihu, že stačí sundat nohu z plynu, nebo lehce dobrzdit, na žlutou do křižovatky vjet nesmíte.
V některých zemích mají užitečnou pomůcku – ještě před rozsvícením žlutého světla začne blikat zelená. To dá řidičům perfektní informaci o tom, kdy padne oranžová a samozřejmě to zvýší možnost bezpečné reakce. Třeba se takové vychytávky někdy dočkáme i na českých silnicích.