Zkusili jsme, jaká auta se dají v Česku pořídit za jednu průměrnou měsíční výplatu, tedy necelých 35 tisíc korun. Je jich překvapivě docela dost
Podle Českého statistického úřadu činila ve druhém čtvrtletí průměrná hrubá měsíční nominální mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství celkem 34 271 Kč. Zkusili jsme se tedy na českém internetu podívat, jaká auta se dají za tuto cenu koupit a vybrali pět, o kterých si myslíme, že mohou posloužit na městský provoz, případně občasné krátké výlety za město. Nutno ovšem podotknout, že cenou cca 35 tisíc korun koupě takového vozu neskončí. Vždy počítejte alespoň s dalšími pěti tisíci do základního servisu v neznačkové autoopravně, abyste měli jistotu, že auto brzdí, svítí a stěrače stírají. A na jaká auta jsme tedy natrefili?
ŠKODA Fabia
Foto: favcars.comJako první musíme pochopitelně zmínit zástupce nejoblíbenější značky mezi ojetými vozy, tedy domácí škodovku. Za cenu 30 – 35 tisíc lze pořídit model Fabia, většinou z roku 2007 a starší, s motorizací 1,2 a kilometrovým nájezdem 200 tisíc a výše. Takový nájezd nemusí být problém, v nabídce jsou i vozy s nájezdem téměř 350 tisíc kilometrů. Zkuste vybírat auto, které pochází z distribuce v České republice a ke kterému existují alespoň nějaké servisní záznamy. Servis na Fabii není nijak extrémně drahý, a jestliže zvolíte neznačkový servis, můžete za doporučených 5 tisíc korun vozu dopřát jak výměnu oleje, filtrů a svíček tak i brzdových destiček. Vše bude pochopitelně z druhovýroby, ale vzhledem k určení vozu, tedy krátké jízdy po městě, by to nemělo vadit.
Dacia Logan
Foto: favcars.comZa cenu 35 tisíc korun se dá koupit i poměrně oblíbená Dacia Logan. Za tuto cenu jich je v nabídce aktuálně sice asi pouze dvacet kusů, při troše hledání se ale objevit dá. Většinou půjde o modely z roku 2005 s motorem 1,4 MPI o výkonu 55kW. Kilometrové nájezdy oscilují v rozmezí 100 – 200 tisíc kilometrů, vždy však počítejte spíše s vyšším nájezdem. Že by někdo najel za 15 let na autě „pouze“ 100 tisíc kilometrů je málo pravděpodobné, ale rozhodně to není vyloučené. Za připravených 5 tisíc korun a servis nechte zkontrolovat stav brzd, osvětlení a pravděpodobně budete muset vyměnit olej a filtry. Dacia je robustní auto, stavěné na nepříliš kvalitní silnice, mechanicky by tedy nemuselo být rizikové, kontrola v servisu je ale na místě.
Renault Clio
Foto: favcars.comRenault Clio je docela pohledné auto, které se dá bez problémů za jednu průměrnou měsíční výplatu sehnat. Rozhodně ale počítejte s tím, že vždy půjde o kus s nájezdem minimálně 150 tisíc kilometrů, spíše více. Za tuto cenu jsou v nabídce vozy od roku výroby 2003 – 2007 a většinou se jedná o benzínové motorizace 1,2 s výkonem 43kW. To je tak na hranici použitelnosti, ale jestliže bude auto vozit maximálně dva lidi nákupní tašku, lze ho na cesty za nákupy a do práce s přimhouřením oka doporučit. Jako u ostatních vozů doporučujeme investovat do prvního servisu v podobě kontroly brzdové soustavy, pneumatik a výměny oleje. Když nebudeme počítat pneumatiky, vejdete se i v tomto případě u neznačkového servisu do ceny kolem 5 tisíc korun. Vhodné pneumatiky pak koupíte v ceně do 1 tisíc korun za kus. Tady moc nešetřete a protektorům se rozhodně vyhýbejte.
Ford Focus
Foto: favcars.comModel Focus je asi náš tip na auto za cenu jedné výplaty. V ceně okolo 35 tisíc korun lze koupit verzi kombi a to dokonce ve výbavě Ghia. Půjde sice o vozy od roku výroby 2002, ale našli jsme i auto z roku 2007. mělo sice najeto 300 tisíc kilometrů a mělo zmíněnou výbavu Ghia a jednalo se o praktickou verzi kombi. U Focusů narazíte většinou na naftový motor 1,6 TDCi s výkonem 80kW, což je na krátké cesty naprosto dostačující. Na první servis v podobě výměny oleje a brzdových destiček by vám u neznačkového oprávce měla částka 5 tisíc korun stačit, ale bude to jen tak tak. Finančně náročnější pak už může být případná výměna rozvodů, která přijde na částku lehce pod 10 tisíc korun. Na servisní knížku s 15 let starého Focusu asi nenarazíte, přesto se zkuste podívat po autě, které alespoň nějakou servisní historii má vedenou.
Peugeot 206 CC
Foto: favcars.comKdy by zatoužil po jízdě s nebem nad hlavou a nechtěl utratit více než průměrnou měsíční mzdu, může se poohlédnout například po modelu Peugeot 206 CC. Bude to sice auto z let 2002 – 2005 a nájezdem okolo 200 tisíc kilometrů, na druhou stranu ale nabídne relativně levný zážitek z jízdy pod otevřeným nebem. Do karet by zájemci o takový vůz mohlo hrát i roční období. V zimě je možné tu a tam usmlouvat i nějakou tu slevu. Doporučená částka 5 tisíc v tomto případě ale bude málo. Rozhodně je totiž potřeba nechat prohlédnout mechanismus skládací střechy. Investice do této kontroly a případného servisu se ale vyplatí. Střecha, která v dešti nejde zatáhnout zpátky, je hodně velká nepříjemnost. Při výběru auta tedy velmi pečlivě celý mechanismus zkontrolujte.