Češi možná nejsou na dálnicích tak agresivní a arogantní, jak se někdy může z článků na internetu zdát. Stačí totiž vyjet třeba na německé dálnice a možná vám „polezou oči z důlků“, jak se chovají tolik vychvalovaní němečtí řidiči.
Češi nejsou podle mnohých zahraničních turistů považováni zrovna za galantní řidiče. Bezdůvodná jízda v levém pruhu, vybržďování, nedodržování bezpečné vzdálenosti, agresivita, neslušná gesta. Tím vším jsou v zahraničí čeští řidiči bohužel proslulí. Mnohdy se českým řidičům dávají za příklad například ti němečtí, nebo třeba rakouští. Jenže stačí vyjet kousek za hranice, aby nezaujatý pozorovatel došel k závěru, že i německé, nebo rakouské dálnice jsou plné řidičů, kteří si svoji frustraci vybíjejí mnohdy právě za volantem.
O víkendu jsme vyrazili do Berlína, abychom se prošli po místech, která v tomto městě psala historii nejen před rokem 1989, ale i po něm. Berlín není z Prahy příliš daleko. Po 350 kilometrech, tedy po nějakých čtyřech hodinkách jízdy, budete u Braniburské brány. Drtivou většinu z cesty zabírají dálnice. Jak ty české, tak i ty německé. Chování řidičů na každé z nich jsme tedy mohli porovnat v podstatě v reálném čase. A kdo by si snad myslel, že na německých dálnicích to je nějaká selanka, ten by se šeredně mýlil.
Asi nejběžnějším přestupkem, který jsme na dálnici A13 do Berlína během víkendu zaznamenali, je bezdůvodná jízda v levém pruhu. Sympatické je, že auta mají mezi sebou snad třicetimetrové rozestupy, ale za sebou jich jede v levém pruhu někdy klidně i třicet, zatímco v tom pravém není mnohdy ani kolo. Ovšem pozor, kdo by snad chtěl německé řidiče v levém pruhu problikávat, dopustil by se přestupku, za který může být uložena pokuta až 400 euro. Za nadávky a neslušné posunky potom dokonce až 6 tisíc euro. My jsme ovšem pod vousy nadávali v autě „ostošest“.
Dalším velkým nešvarem na německých dálnicích je nedávání znamení o změně směru jízdy při přejíždění z pruhu do pruhu. Možná to byla náhoda, ale snad každé druhé auto, které měnilo jízdní pruh, nedávalo znamení o změně směru jízdy.
Běžné je také nedodržování rychlosti na dálničních úsecích v okolí měst. Na těchto úsecích bývá často snížena maximální rychlost na 100 km/h, někdy dokonce pouze na 80 km/h. Překračování těchto limitů je pro však německé řidiče asi standardem. Alespoň při našem průjezdu dálnicí A13 to tak vypadalo.
Jaké máte zkušenosti s jízdou po německých dálnicích? Napište nám do diskuze.