Řidičský průkaz má na zadní straně v levém dolním rohu nenápadnou kolonku s číslem 12. Je-li v ní uveden kód 01.01. můžete, v případě že máte nasazeny kontaktní čočky, dostat při silniční kontrole pokutu
Kolonka č. 12 totiž slouží, mimo jiné, k záznamům o zdravotním stavu, resp. zdravotní způsobilosti řidiče. Jestliže máte například oční vadu, bude to v této kolonce uvedeno. Používá se k tomu kód “01.01“, který znamená „Brýle”. Jestliže však nosíte místo brýlí kontaktní čočky, bude v kolonce uveden kód “01.02“, tedy „Kontaktní čočky”. Problém ale může nastat, když používáte brýle i čočky.
Zkuste si zaostřit na SPZ auta před vámi na dálnici, dejme tomu ve vzdálenosti kolem 25 metrů. Pokud je pro vás obtížné ji jasně vidět a přečíst, pak váš zrak určitě 100% není
Lucie Adámková; GrandOptical
Jestliže střídáte brýle a kontaktní čočky, měli byste mít v řidičském průkazu v kolonce č.12 zapsán kód „01.06“, který znamená „Brýle nebo kontaktní čočky". A to občas bývá při silniční kontrole problém. Jestliže totiž máte zapsané pouze brýle nebo pouze čočky, a při silniční kontrole se ukáže, že máte nasazenou zrovna opačnou pomůcku, může vám policista uložit pokutu. Navíc za nesprávné, nebo neúplné údaje hrozí pokuta až 2000 korun a v případě nehody hrozí i problémy s pojišťovnou.
Řidiči by navíc měli alespoň každé dva roky chodit na kontrolu zraku. Jestliže například ve třiceti letech nepociťuje řidič žádné potíže s kvalitou zraku, o pár let později tomu může být jinak. Především nyní, v počasí, kdy se brzo stmívá, často padají mlhy a prší. Podzim tak patří k vůbec nejnáročnějším obdobím. Zvlášť když k tomu přidáme ještě třeba spadané listí a občas už i namrzlé vozovky, které jsou špatně vidět.
Podle Lucie Adámkové z GrandOptical je sice reakční doba řidiče s brýlemi i bez nich sice stejná, ale rozdíl je v tom, kdy řidič spatří situaci, kvůli které by měl reagovat. A to je ten klíčový rozdíl. „U člověka s horším viděním je to tak, že překážku nebo chodce nebo důležitou značku zaregistruje až později“, říká Lucie Adámková a pokračuje: „Když si vezmete, že auto ujede při 130 kilometrové rychlosti zhruba 40 metrů za vteřinu a nějaký čas ještě řidič potřebuje k tomu, než vůbec začne brzdit, tak pokud bude silně krátkozraký, nebude mít ve vyšších rychlostech vůbec žádnou šanci s tou situací cokoliv udělat“.