Většina řidičů odstraní ranní námrazu z čelního skla většinou pouze ve svém zorném poli. Často tak zapomenou na špatně dosažitelný střed horního okraje okna, což však může způsobit nefunkčnost mnoha asistenčních systémů
Dnešní moderní vozy mají velké množství asistenčních systému a od ledna příštího roku jich ještě několik přibude. Asi největší kontroverze způsobila povinnost zabudovat do nových vozů rozhraní pro alkoholový imobilizér, který zamezí řidiči nastartovat vozidlo, jestliže bude v jeho dechu detekován alkohol. Dalším systémem bude například GPS systém detekování překročení rychlosti, nebo tzv. „černá skříňka“. Tu už má mimochodem zabudovanou nový model ŠKODA Enyaq.
Občas jsme při kontrolách ojetých vozů objevili nefunkční adaptivní tempomat. Skoro vždy se jednalo o poškozený radarový snímač pod předním nárazníkem u současných škodovek
Martin Foltýn; CarTrax
Některé současné asistenční systémy ale fungují tak, že musí situaci před vozidlem, nebo kolem něj, tzv. „vidět“. Ať už jde například o adaptivní tempomat, který sleduje provoz před vozidlem většinou pomocí čidel v nárazníku nebo mřížce chladiče, nebo třeba o systém hlídání jízdy v jízdním pruhu nebo čtení dopravních značek, které se na svět dívají pomocí čidel a kamer v horní části čelního skla.
Co se ale stane, když systémy „nevidí“? Když je například čidlo v nárazníku poškozeno, nebo když je čelní sklo špinavé nebo zamrzlé? Systémy přestanou správně fungovat. Stát se to může nejen při jízdě v chumelenici, kdy na horní části skla, tam, kam nedosáhnou stěrače, zůstane vrstva sněhu a zakryje kamery, ale také v případě, když na skle zůstane například ranní námraza, kterou řidič neočistil.
Jestliže se vám tedy v zimních plískanicích rozsvítí na palubní desce hlášení, že některé ze systému, které používají přední kamery nebo čidla, nefungují, nemusíte hned vyrážet do servisu. Nejdříve se přesvědčte, zda mají kamery a čidla čisté zorné pole, vypněte a zapněte motor a uvidíte, že ve většině případů vše znovu opět naskočí. Především v současném zimním počasí se často stává, že jsou čidla překryta ranní námrazou, kterou při odjezdu řidič neočistí, nebo zapadaná sněhem, protože na horní hranu okna nedosáhnou stěrače.
Jak vnímáte stále rozšiřující se seznam asistenčních systémů v současných vozech? Napište nám do diskuze.