Nerozmrazíš, nevyjedeš. Kvůli špatnému očištění čelního skla přestane v autech fungovat část systémů

Foto: Jiří Soukup

Většina řidičů odstraní ranní námrazu z čelního skla většinou pouze ve svém zorném poli. Často tak zapomenou na špatně dosažitelný střed horního okraje okna, což však může způsobit nefunkčnost mnoha asistenčních systémů


Dnešní moderní vozy mají velké množství asistenčních systému a od ledna příštího roku jich ještě několik přibude. Asi největší kontroverze způsobila povinnost zabudovat do nových vozů rozhraní pro alkoholový imobilizér, který zamezí řidiči nastartovat vozidlo, jestliže bude v jeho dechu detekován alkohol. Dalším systémem bude například GPS  systém detekování překročení rychlosti, nebo tzv. „černá skříňka“. Tu už má mimochodem zabudovanou nový model ŠKODA Enyaq.

Občas jsme při kontrolách ojetých vozů objevili nefunkční adaptivní tempomat. Skoro vždy se jednalo o poškozený radarový snímač pod předním nárazníkem u současných škodovek
Martin Foltýn; CarTrax

Některé současné asistenční systémy ale fungují tak, že musí situaci před vozidlem, nebo kolem něj, tzv. „vidět“. Ať už jde například o adaptivní tempomat, který sleduje provoz před vozidlem většinou pomocí čidel v nárazníku nebo mřížce chladiče, nebo třeba o systém hlídání jízdy v jízdním pruhu nebo čtení dopravních značek, které se na svět dívají pomocí čidel a kamer v horní části čelního skla.

Co se ale stane, když systémy „nevidí“? Když je například čidlo v nárazníku poškozeno, nebo když je čelní sklo špinavé nebo zamrzlé? Systémy přestanou správně fungovat. Stát se to může nejen při jízdě v chumelenici, kdy na horní části skla, tam, kam nedosáhnou stěrače, zůstane vrstva sněhu a zakryje kamery, ale také v případě, když na skle zůstane například ranní námraza, kterou řidič neočistil.

Jestliže se vám tedy v zimních plískanicích rozsvítí na palubní desce hlášení, že některé ze systému, které používají přední kamery nebo čidla, nefungují, nemusíte hned vyrážet do servisu. Nejdříve se přesvědčte, zda mají kamery a čidla čisté zorné pole, vypněte a zapněte motor a uvidíte, že ve většině případů vše znovu opět naskočí. Především v současném zimním počasí se často stává, že jsou čidla překryta ranní námrazou, kterou při odjezdu řidič neočistí, nebo zapadaná sněhem, protože na horní hranu okna nedosáhnou stěrače.

Jak vnímáte stále rozšiřující se seznam asistenčních systémů v současných vozech? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.