Spoléhat se na asistenční systémy v autě může být ošidné. Řidič na pražské Jižní spojce si například myslel, že za něj v koloně aut dobrzdí adaptivní tempomat. Ten ale špatně viděl na cestu
Dnešní moderní vozy překypují různými asistenčními systémy. Počínaje třeba mnohými řidiči nenáviděným systémem „Start/Stop“, přes hlídání mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách, systém hlídání jízdy v jízdním pruhu, automatické zapínání a přepínání světel, parkovací systémy, hlídání únavy řidiče nebo třeba adaptivní tempomat.
Adaptivní tempomat, který je často označován zkratkou ACC (Adaptive Cruise Control), udržuje automaticky odstup od vozidla jedoucího před autem vybaveným tímto systémem, aniž by jeho řidič musel mít sešlápnutý plynový pedál nebo brzdit. Například u vozů značky Škoda funguje systém flexibilně při rychlostech do 160 km/h, resp. 210 km/h, v závislosti na rychlosti vozidla jedoucího vpředu, nebo na bezpečném odstupu, který si nastavuje řidič, nejčastěji na ovládací páčce volantu nebo rollerem na jeho středu.
Jde o skvělou funkci, která zpříjemňuje dlouhé cestování nebo jízdu v nekonečných městských zácpách. Na rozdíl od běžného tempomatu, který se v prvních autech objevil již někdy před padesáti lety a uměl „pouze“ udržovat nastavenou rychlost, totiž umí reagovat na situaci před vozidlem a průběžně zpomalovat nebo zase zrychlovat. Má to však svoje „ale“.
Aby systém ACC fungoval bezchybně, musí se spolehnout na radarová a kamerová čidla. Radarová čidla jsou umístěna nejčastěji v přední masce vozu nebo pod nárazníkem, kamerová potom v okolí uchycení vnitřního zpětného zrcátka. A aby informace z čidel byly stoprocentní, musí být čistá, to dá rozum. Jenže právě současné zimní počasí systém ACC někdy znefunkční. Sněhová břečka, nebo třeba námraza, zakryje čočky kamer nebo radarová čidla a systém přestane fungovat. Řidič je o tom pochopitelně vyrozuměn oranžovou kontrolkou na palubní desce, ale…
… ale někdy se může stát, že si řidič neuvědomí, že systém nefunguje. Tím spíše, když řidič tento systém využívá pravidelně na stejných trasách. To se stalo i řidiči na Jižní spojce v Praze. Nedobrzdil a naboural do vozidla před ním. Jako vysvětlení uváděl, že měl zapnutý systém ACC, ale ten přestal fungovat a vůz nezpomalil. Není důležité, jestli to tak bylo nebo jestli se třeba řidič nevěnoval řízení a psal zprávu na mobilu, případně hledal něco v tašce. Klíčové je, že žádný asistenční systém nemůže nahradit řidiče a žádná výmluva na nefunkční tempomat nezbaví řidiče za způsobenou nehodu.
Spoléháte se na asistenční systémy ve voze? Jaký systém používáte nejčastěji? Napište nám do diskuze.