Zimní pneumatiky mají mít minimální hloubku dezénu 4mm, letní potom 1,6mm. Ale jak je to u celoročních? Tam to může být pro řidiče trošku oříšek. V zimě je to jinak, v létě také. Nebo ne?
Pneumatiky zdražují a mnohdy nejsou ani k dostání. Většině běžných řidičů s běžnými vozy by však mohly postačit celoroční pneumatiky. Nejsou tak špatné, jak se mnohdy říká, a mnohým mohou ušetřit nemalé finanční prostředky. Mnoho řidičů se ale ptá, jak hluboký vzorek na celoročních pneumatikách mohou mít.
Jezdím na celoročních pneumatikách a nevidím v tom řádný problém. Ráno 30 kilometrů do Prahy, odpoledne zpět, o víkendu se psem do lesa. Rozdíl nepoznám a nemusím kupovat druhou sadu
Jana V.; Beroun
Hned na začátku článku o celoročních pneumatikách ale musíme zmínit, že jejich použití budeme hodnotit z pohledu „běžného“ vozu a „běžného“ řidiče. Nebavíme se tedy o silných vozech, se kterými jejich řidiči najezdí desítky tisíc kilometrů ročně, nebavíme se ani o vozech kategorie SUV nebo offroad, se kterými se řidiči často pohybují v horských oblastech. Nemluvíme ani o sportovních vozech nebo vozech se speciálním určením.
Řeč bude o vozidlech a řidičích, kteří většinu času jezdí po městě, případně občas o víkendu vyrazí na malý rodinný výlet. Typicky to mohou být třeba druhé vozy v rodině, se kterými manželka vozí děti do školy, nebo na zájmové kroužky. V takovém případě to samozřejmě mohou být i vozy kategorie SUV, kterých jsou plná města a parkoviště před nákupními centry, ale která mnohdy na nějakou zasněženou horskou cestu nikdy nevyjela. Mluvíme o řidičích, kteří toho moc nenajezdí, řekněme tak do 15 tisíc kilometrů ročně.
Celoroční pneumatiky by měly kombinovat to nejlepší z letních a zimních pneumatik. Samozřejmě, že jde vždy o kompromis, ale pro některé řidiče, viz odstavce výše, to bude kompromis, který jim v praktickém řidičském životě nepřinese žádné komplikace. Navíc jim může ušetřit nejen finanční prostředky za další sadu pneumatik, případně i disků, ale také problémy s řešením výměny pneu a jejich uskladnění.
Při nákupu celoročních pneumatik ale rozhodně doporučujeme volit ty od známých výrobců. Když kompromis, tak ať je co nejlepší. Počítejte s tím, že zmíněný kompromis spočívá i v tom, že celoroční pneumatiky se sjíždějí rychleji než letní, ale pomaleji než ty zimní. V případě povinnosti mít zimní pneumatiky je také nutné si uvědomit, že i celoroční musí mít hloubku dezénu alespoň 4 mm, v létě pak postačí hloubka 1,6 mm. Rozhodně se ale doporučuje nejezdit s celoroční pneumatikou, která má hloubku dezénu menší než 2 mm.
Máte zkušenosti s celoročními pneumatikami? Napište nám do diskuze