Často přehlížená součástka při nákupu ojetiny může při opravě přijít i na desítky tisíc. Kupující ojetin totiž často řeší stav ujetých kilometrů nebo počet předchozích majitelů, ale na jednu zásadní součást vozu zapomínají.
Možná to znáte ze starých filmů, případně jako radu, kterou jste dostali kdysi dávno od svých otců nebo dědů. Rada spočívala v návodu, jak zkontrolovat tlumiče vyhlédnutého auta. Stačilo zatlačit nad příslušným kolem na kapotu směrem k silnici a sledovat, jak se karosérie zvedne po uvolnění tlaku zpět. To ale dneska dělá málokdo. Navíc, čím dál tím více vozu disponuje tzv. adaptivním podvozkem, který je mnohem složitější než podvozek vozů s klasickými tlumiči s olejovou náplní.
Kupoval jsem trojkovou Oktávku RS, ale nenapadlo mě, že bych měl nějak kontrolovat adaptivní tlumiče. Upřímně, ani jsem nevěděl, že jde o něco jiného než o klasické tlumiče
Antonín V.; České Budějovice
Tlumiče pérování jsou zásadní součástí automobilů, kterou ani nevnímáme. Prostě očekáváme, že zajistí komfort, bezpečí i třeba požitky z dynamičtější jízdy. Tlumiče slouží k rovnoměrnému tlumení odpružených i neodpružených hmot vozidla způsobených jízdou po nerovnostech. „Musí tedy zajistit stálý kontakt kol s vozovkou. Jejich nastavení má vliv nejen na komfort jízdy, ale i na jízdní dynamiku, bezpečnost a stabilitu vozu,“ vysvětluje funkci tlumičů Filip Černý z oddělení Vývoje podvozku ŠKODA AUTO.
Dnes v drtivé většině aut najdeme plynokapalinové tlumiče. Jejich princip spočívá v tlumiči s olejovým médiem, ve kterém tlumicí efekt zajišťuje pohybující se píst a soustava přepouštěcích ventilů. „V plynokapalinových tlumičích je kromě oleje také napuštěn inertní plyn, nejčastěji dusík pod určitým tlakem, který disponuje lepšími vlastnostmi než vzduch a který také zabraňuje pěnění oleje a tím lepší funkci tlumiče,“ vysvětluje Černý.
Ve všech vozech značky Škoda se dnes používají tři typy tlumičových systémů:
Základní konvenční tlumiče jsou většinou zastoupeny jako dvouplášťové, jednoplášťový tlumič využívá pouze nová Škoda Fabia na zadní nápravě a to pro normální a sportovní podvozek.
Nadstandardní „Dual Mode“ tlumiče s dvěma nastavitelnými režimy si může zákazník objednat jako příplatkovou výbavu pro modely Škoda Scala a Kamiq – jedná se již o tlumičový systém, kde mají tlumiče na pístnici o jeden průtokový ventil navíc, kterým olej při tlumení proudí v závislosti na tom, jestli je v autě zvolen sportovní, nebo normální jízdní režim. Součástí tohoto systému je i malá řídicí jednotka, ta dává impuls elektromagnetu, který otevírá nebo uzavírá průtok dodatečným druhým průtokovým ventilem, tím tedy snižuje nebo naopak zvyšuje útlumové síly a mění charakter jízdy z komfortního na sportovnější a naopak.
Adaptivní tlumičový systém DCC je momentálně nejpokročilejší tlumičová technologie. Tento systém se neskládá pouze z tlumičů, ale také z tří akcelerometrů, tří senzorů zdvihů kola a komplexní řídicí jednotky, která dále získává informace a signály z ostatních jednotek vozu, jako je např. jednotka motoru, ESC a převodky řízení. Součástí každého z DCC tlumičů je sofistikovaný elektromagnetický ventil, který se na základě vývojářem nastavených parametrů v milisekundách otevírá a zavírá, čímž snižuje nebo zvyšuje průtok oleje v tlumiči v závislosti na aktuální jízdní situaci a zvoleném režimu jízdy. Tyto parametry jsou tedy závislé na vstupních signálech, jako je rychlost vozu, zrychlení karoserie, její klopení a klonění, celkové zatížení vozu, poloha plynového pedálu, natočení volantu apod.
Je třeba se o tlumiče starat?
Jak říká Filip Černý, tlumič je sám o sobě bezúdržbový. „Jeho životnost se samozřejmě odvíjí od stylu jízdy a kvality povrchů, po nichž se automobil pohybuje. Pokud je již nutná výměna tlumičů, je důležité objednat konkrétní originální díl se stejnou specifikací, jakou má z výroby, jedině tak lze zajistit správnou funkci a stejné jízdní vlastnosti jako u nového sériového vozu. Pokud tlumič funguje špatně, prodlužuje se brzdná dráha, zhoršuje se stabilita a snižuje se i bezpečnost, protože kolo na nerovnostech odskakuje, nemá dostatečný kontakt s vozovkou a kvůli tomu také špatně zatáčí.“
Jenže oprava, resp. výměna adaptivních tlumičů může nového majitele takové ojeté „eresové“ oktávky přijít na nějakých 40 tisíc korun. Ještě před nákupem takového auta je tedy potřeba stav a funkci DCC podvozku pořádně zkontrolovat. „Vozidlo je potřeba nejen pořádně otestovat v rámci zkušební jízdy ve všech jízdních režimech, ale také napojit na servisní diagnostiku,“ doporučuje zájemců o ojetý vůz s adaptivním podvozkem Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel.