Zimní slunce bývá hodně nízko a někdy může řidičům způsobit i chvilkovou slepotu. Tragická nehoda je v takovém případě velmi blízko. Řidiči přitom mohou takovému „oslepnutí“ relativně snadno předejít
Nízké zimní slunce bývá mnohem nebezpečnější než to letní. Tím, že je nízko, totiž oslňuje řidiče mnohem intenzivněji a tak mnohdy nepomůže ani stínítko na horní straně skla nebo sluneční brýle. Ty však v zimním počasí stejně nebývají rychle po ruce. Přesto existuje pár rad, jak si s nepříjemným oslněním poradit a předejít tak možné tragédii.
Bylo hezky, modré nebe, ale žádné prudké slunce. Jenže najednou se dálnice stočila přímo proti slunci, které bylo opravdu nízko. Neviděla jsem vůbec nic
Vilma K.; Řidička Praha
Své o tom ví i řidička Vilma, která se před pár dny vracela po dálnici D10 do Prahy. Podle jejích slov bylo krásné slunečné počasí, přesto nebylo potřeba vytáhnout sluneční brýle nebo stahovat přední sluneční clony. V jeden okamžik se však dálnice stočila mírně doleva a slunce se dostalo přímo před Vilmu. Protože bylo už kolem třetí hodiny odpoledne, bylo slunce poměrně nízko a Vilmu tak na chvilku úplně oslepilo.
Bohužel pro ni byl zrovna v daném úseku sveden provoz do jednoho pruhu. Byla to sekunda, ale Vilma v tu chvíli jela asi osmdesátkou, což znamená, že kvůli oslnění sluncem ujela Vilma 22 metrů aniž by cokoliv viděla. Stalo se, co se stát muselo. Vilma přehlédla přenosnou značku a nabourala do ní. Značka přepadla na bok a o její plastový podstavec si řidič jedoucí za Vilmou poškodil přední světlo i blatník. Následně se ukázalo, že ani on toho proti slunci příliš neviděl.
Co tedy dělat, aby následky takového osvětlení byly co nejmenší? Pár rad existuje. Nejsou nijak zázračné a spousta čtenářů jistě namítne, že jsou to rady k ničemu, ale teprve ve chvíli, kdy pojedete přímo proti zapadajícímu slunci, oceníte jejich smysl.
Čisté okno
Čelní sklo musí být dokonale čisté. Především zevnitř. Jemný film, který za normálních okolností není skoro vůbec vidět, učiní totiž při jízdě proti nízkému slunci čelní sklo téměř neprůhledným. Je proto dobré mít v autě alespoň papírové ubrousky, kterými lze sklo nouzově očistit.
Rychlost jízdy
Ani tohle není kdovíjak zázračná rada. Je ale skutečně účinná. Při jízdě proti slunci prostě sundejte nohu z plynu. Bude to trvat jen pár sekund, ale mohou být pro vaši bezpečnost klíčové. Při nutnosti prudce brzdit tuhle radu rozhodně oceníte.
Bezpečná vzdálenost
Tohle doporučení souvisí s doporučením zpomalit. Udržujte bezpečnou vzdálenost od vozidla před vámi. Radši pár metrů více, než méně. Podle dopravních expertů se totiž v krajní situaci může stát, že mezi reakcí řidiče na nějakou událost, aktivací brzd a samotným zastavením vozidla urazíte i více než sto metrů. A to je sakra hodně.
Seďte za volantem ve správné poloze
„Ležink“ za volantem je to nejhorší, co můžete udělat. Kdo sedí nízko, toho slunce oslní mnohem rychleji a intenzivněji. Lepší je proto sedět zpříma a co nejvýše. Lépe tak lze totiž využít přirozeného stínění horní hrany střechy.
Zažili jste někdy takové oslnění sluncem, že jste jeli chvíli „naslepo“? Napište nám do diskuze