Byl to den jako každý jiný. Čtyřicetiletá Jana ráno usedla za volant a vyrazila na služební cestu. Při večerním návratu však měla ošklivou nehodu, při které málem přišla o život. Udělala totiž stejnou chybu, kterou denně dělají statisíce dalších českých řidičů.
Jana je manažerka obchodní firmy a řízení měla vždycky ráda. Najezdila i několik tisíc kilometrů týdně. Bavilo jí to, řízení považovala za formu relaxace. To, že ji v posledních měsících často večer bolela hlava a měla unavené oči, nijak zvlášť neřešila. V práci toho bylo hodně a únavu tak přisuzovala pracovnímu vytížení než čemukoliv jinému. Až do chvíle, kdy měla na dálnici z Brna do Prahy těžkou nehodu, ze které vyvázla jen zázrakem.
Myslela jsem, že vidím dobře. Občas jsem sice měla pocit, že nepřečtu třeba číslo tramvaje nebo jsem musela hodně zaostřovat, ale nepřikládala jsem tomu velký význam. To ale byla velká chyba
Jana K; Obchodní zástupce
Problém totiž nebyl v pracovní zátěži a únavě. Zásadním problémem byl fakt, že Jana měla oční vadu, aniž by o ní věděla. Za normálních okolností a při hezkém počasí Jana problém téměř nevnímala. A nezarazilo ji ani to, že jen s obtížemi přečte SPZ auta jedoucího pár desítek metrů před ní. Jenže při jízdě za tmy v dešti po vytížené dálnici se ukázalo, že vada je vážnější, než si myslela. Světla protijedoucích vozidel vytvářela na mokrém čelním skle nepříjemné odlesky a Janin zrak byl na tom čím dál hůř. Pozdě proto zareagovala na jízdní kolo, které spadlo z nosiče auta jedoucího před ní.
Před dvěma lety dělal BESIP velké měření, kdy se zjišťovalo, jak na tom jsou čeští řidiči se zrakem. Zhruba polovina lidí za volantem nemá správnou zrakovou ostrost. Jinak řečeno, buď mají nesprávnou korekci zraku, nebo vůbec žádnou, protože o své vadě ani nevědí
Lucie Adámková, GrandOptical
Když Jana kolo spatřila, bylo již pozdě. Strhla volant, dostala hodiny a od středových svodidel se odrazila do příkopu na pravé straně vozovky, kde se auto převrátilo na střechu. Janu vrtulníkem přepravili do nemocnice, kde strávila dva měsíce. Až tam se ale zjistilo, v podstatě náhodou, že Jana má oční vadu, a to velkou. Každé oko potřebovalo dvě dioptrie. Při vyšetřování nehody vyšlo najevo, že právě podcenění téhle vady bylo její příčinou. Kdyby Jana viděla spadlé kolo dřív, měla by dostatek času na reakci a k nehodě by vůbec nedošlo.
Za volant v České republice usedá denně několik stovek tisíc řidičů. Podle odhadů každý druhý má buď nesprávně nastavené brýle nebo čočky, nebo nemá žádné, přestože by je mít měl. Přitom vyšetření zraku, které zjistí detailní stav a potřeby očí, zabere necelou půlhodinku a udělají ho v každé dobré optice. „Po celý říjen je v rámci naší akce s BESIP měření úplně zdarma, stačí se jen objednat a přijít na domluvený čas“, říká Lucie Adámková z GrandOptical.
Chodíte na pravidelné oční kontroly, nebo si myslíte, že máte zrak v pořádku? Napište nám do diskuze