Dnešní moderní vozy mají mnoho funkcí, které jsou opravdu užitečné, některé už méně a další jsou přímo k vzteku. A pak jsou funkce, které počítají s řidičovou aktivitou. To ale bývá někdy kamenem úrazu.
Policejní statistiky evidují mnoho přestupků a dokonce i nehod, které byly způsobeny tím, že se řidič až příliš spoléhal na různé automatické systémy ve voze. Dnešní vozy jsou totiž prošpikované různými systémy, které mají zvýšit bezpečnost provozu a komfort posádky. Některé systému jsou skutečně užitečné. Můžeme zmínit například hlídání mrtvého úhlu, parkovací kamery nebo třeba automatické stěrače. Pak jsou tady funkce, které asi byly vymýšleny s dobrým úmyslem, jsou ale spíše k vzteku. Můžeme zmínit třeba systém Start/Stop, který je otravný snad ve všech autech nebo funkci, která „hlídá“ únavu řidiče a vyzývá ho k zastavení i když třeba neřídí ani celou hodinu. Diskutabilní je také funkce hlídání jízdy v jízdním pruhu. Kdo ji ve voze má a jezdí například po neustále opravované Jižní spojce, kde jsou zúžené pruhy a žluté značení pro přejezd mezi nimi, ví, o čem mluvím. Nečekané trhnutí volantem je opravdu velmi nepříjemné.
A pak jsou tady ještě funkce, které jsou sice velmi užitečné, vyžadují ale spolupráci s řidičem. A to bývá velmi často kámen úrazu. Příkladem může být například automatické svícení. Je to skvělá funkce, minimálně za řidiče řeší zapínání a vypínání denního svícení. Jenže ne vždy dokáže tahle funkce reagovat tak, jak reaguje člověk. Především v zimním období vidíme často vozy, které i za deště nebo v ranní mlze svítí pouze denními světly. Řidič si myslí, že automatika světla zapnula, jenže automatika si často zase myslí, že ještě nenastal ten správný okamžik pro rozsvícení hlavních světel. Auto tak jede se zhasnutými zadními světly a ani ta denní přední nejsou za takového počasí zrovna dobře vidět. V ranních mlhách je tak zaděláno na docela velký problém.
U mnoha vozů by přitom pomohla například kontrolka na přístrojové desce, která by indikovala, zda je zapnuté pouze denní svícení, nebo zda se přepnulo do standardního režimu. Řidič by tak měl dobrý přehled o tom, jaká světla aktuálně svítí. Jenže systém se spoléhá na to, že řidič sám přepíná světla a nespoléhá se pouze na automatiku. Velmi často se ale stává pravý opak. Nám se proto osvědčil postup z dob, kdy ještě žádná automatická světla ve vozech nebyla. Prostě mít zapnutá hlavní světla po celou dobu jízdy. Nemáte-li zrovna třicet let starou Škodu Favorit, nebo podobné auto, světla se většinou při vypnutí zapalování vypnou sama, takže by nemělo hrozit vybití baterie při opomenutí světla vypnout.