Projet v současné době Prahou za méně než hodinu je v současné době v podstatě nemožné. Mohou za to nejen rozkopané ulice a nesmyslné uzavírky, ale také šílený zlozvyk řidičů vjet do křižovatky i v případě, že z ní nelze odjet.
Kdo v těchto dnes projíždí naším hlavním městem, musí nám dát jistě za pravdu. Za méně než hodinu se z jednoho konce města na druhý prostě dostat nedá. Naopak, není vůbec nic výjimečného popojíždět v kolonách i déle než tři hodiny. Může za to samozřejmě zoufalá situace s opravami ulic, nekvalitně značené objízdné trasy, budování cyklopruhů a zdražování jízdného v MHD i odstavných parkovišť, což vyhání lidi z metra a tramvají do automobilů. Je tady ale ještě jeden aspekt.
Tím je jeden z nešílenějších zlozvyků, který je mezi řidiči hojně rozšířen. Totiž vjet do křižovatky i v případě, že z ní nelze odjet. V praxi to vypadá tak, že je ze všech směrů ke křižovatce hustý provoz. Tak hustý, že i výjezdy z křižovatky jsou v podstatě plné. Padne však zelená a řidiči do křižovatky vjedou, i když vidí, že nemohou jet dál. Za chvíli padne zelená na druhé straně, a co se stane? Auta z druhého směru nemohou projet, takže se křižovatka ucpe. A tak to jde dál. Křižovatkou tak po každé změně barvy semaforu projede minimum aut a město se ucpává a ucpává.
Že nejde jenom o zlozvyk, ale také o přestupek, pravděpodobně velká část řidičů neví. Silniční zákon č. 361/2000 Sb. o jízdě přes křižovatky mimo základní pravidla o dávání přednosti v jízdě, znamení o změně směru jízdy, stání, předjíždění a odbočování přitom jednoznačně uvádí: Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) (zastavení před přechodem pro chodce) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5 (přednost protijedoucích vozidel při odbočování vlevo).
Nebylo by proto od věci na tento zákon pamatovat a to nejen při průjezdu Prahou. Podle dopravních expertů by se jeho důsledným dodržováním mohl snížit čas, potřebný k průjezdu nejvytíženějšími úseky, mohl zkrátit až o 25 procent. Místo průměrných 120 minut by pak průjezd Prahou zabral minut 90. Ani to není nic moc, ale dobrá ušetřená půlhodinka, co myslíte?
Jaký názor máte na vjetí do křižovatky, kterou ale nelze plynule opustit? Napište nám do diskuze.