Kdo by si někdy za volantem nezanadával na řidiče kamiónu. Ve městě stojí v křižovatce, na dálnici jedou minuty vedle sebe a říkají tomu předjíždění, v Praze často způsobí totální kolaps. Ne všichni ale patří do jednoho pytle.
Upřímně, na silnici kamióny nevidím rád. Ale co se dá dělat, kdyby nejezdily, neměl bych asi ráno v obchodě pečivo a ovoce, automobilky by nemohly vyrábět v režimu just-in-time, pošta by chodila ještě déle než dnes a telefony, boty nebo nábytek by v obchodech byly jen v den „zavážky“. Tak, jako tomu bývalo před rokem 1989. Knihy byly v obchodě prostě jenom ve čtvrtek, maso třeba zase v úterý. Bylo to samozřejmě dáno i nedostatkem zboží, ale svůj podíl na tom měla i nekvalitní logistika.
A tu právě kamionová doprava řeší nejčastěji. Ne vše lze totiž dovézt vlakem, letadlem nebo lodí. Počet spotřebitelů se zvyšuje, stejně tak jako požadavky na rychlost dodání vlastně čehokoliv. A tak se dálnice a městské okruhy zaplňují stále větším a větším počtem kamiónů, za jejichž volanty ale tu a tam sedí řidič, který hřeší na velikost svého auta a na silnici se chová, jako by mu patřila. Takoví řidiči potom bohužel způsobí, že se na kamióňáky většina řidičů osobáků dívá skrz prsty. Přitom by někdy stačilo trochu vzájemného pochopení, tolerance a slušného chování.
Asi nejvíc řidičům osobních aut vadí předjíždění kamiónů na dálnici. Třeba nám to nějaký kamióňák slušnou formou a bez invektiv v diskuzi vysvětlí, ale je opravdu těžko k pochopení, proč kamión, jehož maximální rychlost je vyhláškou omezena na 80km/h, předjíždí jiný kamión, který jede 79km/h. Kdyby se tak dělo na poloprázdné dálnici, budiž. To jedno nebo dvě auta, která se mezitím za kamiónem objeví, těch pár kilometrů vydrží. Ale proč se tak děje v situaci, kdy řidič kamiónu za sebou táhne vláček desítek osobních vozů, které tímto manévrem zbrzdil, a vytváří tak za sebou potencionální nebezpečnou situaci, tomu úplně nerozumíme.
Jsou ale řidiči kamiónů, kteří se podívají do zpětného zrcátka, a když vidí, že je levý pruh plný aut, pár kilometrů s předjížděcím manévrem vydrží. Jsou zkušení a vědí, že ubrzdit osobní auto ze 130km/h na 80km/h také chvilku trvá a je proto zbytečné vytvářet předjížděcím manévrem nebezpečné situace. Takový zkušený řidič například ani v ranní zácpě nevjíždí do křižovatky, když vidí, že ji kvůli provozu nelze projet. Když tam totiž vjede zablokuje ostatní pruhy třeba na celou dobu co jim svítí zelená. Zbytečně.
Řidiči osobáků by zase měli počítat s tím, že kamión si v zatáčce, křižovatce nebo třeba na kruhovém objezdu, potřebuje najet a provoz tím trochu zpomalí. Také oblíbená kratochvíle některých hlupáků za volantem osobáku, tedy vybržďování, může skončit pěkným malérem. Ubrzdit tahač s plným návěsem není stejné jako ubrzdit Fábii s jednou osobou v kabině.
Recept na soužití s kamióny tak spočívá jen ve vzájemné toleranci, respektu a slušném chování. Všichni přeci chceme dojet do cíle včas a v pořádku.
A co si o kamiónech na silnicích myslíte vy? Napište nám na info@testyojetin.cz