Úprava zákona o předjíždění cyklistů zvedla u řidičů i milovníků jízdy na kole velkou vlnu diskuzí. Oba tábory totiž svorně tvrdí, že právě zástupci té druhé skupiny jim často na silnicích dělají problémy.
V minulém článku jsme popisovali pohled cyklistů, kteří se na silnici setkali s agresivním chováním řidičů a jejich různými schválnostmi. Podle vyznavačů šlapání do pedálů mezi ty nejčastější naschvály patří sprchování průjezdem kaluže, nečekané troubení klaksonem a příliš těsné předjíždění. Jenže i řidiči automobilů mají s cyklisty zajímavé zkušenosti a o schválnosti z jejich strany prý také není nouze.
Často jezdí vedle sebe, přitom jim to pravidla zakazují. Třeba na silnicích v okolí Karlštejna to je opravdu horor
Štěpán K; řidič osobního vozu, Beroun
Řidiči si nejčastěji stěžují na skutečnost, že na silnicích jezdí cyklisté vedle sebe a ztěžují tím tak jejich bezpečné předjetí. Přitom podle Zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů se v § 57, odst. 3 naprosto explicitně uvádí, že cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
Cyklisté argumentují tím, že řidič může skupinu cyklistů jedoucích vedle sebe rychleji předjet. Pravdou ale zůstává, že jízda vedle sebe není povolena a že řidiči zbývá mnohem méně bočního místa na bezpečné předjetí. „Auto mohu klidně předjet i s bočním odstupem 30 centimetrů, u kolaře si to ale nemohu dovolit,“ říká Štěpán K., který se s neukázněnými cyklisty velmi často potkává na úzkých silnicích v okolí Karlštejna.
Dalším velkým problémem, který automobilisté vnímají, je přejíždění přechodů pro chodce cyklistou na kole. „Blížím se k přechodu, nikde nikdo, a najednou na něj plnou rychlostí vjede cyklista na kole“, popisuje nebezpečné chování některých cyklistů Štěpán a pokračuje: „Cyklista by si ale měl uvědomit, že z místa, odkud bych mohl vozidlo bezpečně zastavit, ho nemusím ještě vůbec vidět. Může být třeba 30 metrů od přechodu a riziko srážky je potom skutečně vysoké“.
Soužití cyklistů a motoristů bude asi ještě dlouho velmi křehké. Určitě do doby, dokud nebude ve městech vybudováno dostatečné množství cyklostezek a na silnicích pruhů pro cyklisty. Důležitým předpokladem k rozumnému soužití je samozřejmě i respekt obou skupin navzájem. Že to jde i při vysokém množství cyklistů v silničním provozu se lze přesvědčit například v nedalekém Nizozemí. Kdo v autě někdy projížděl Amsterdamem, nebo jiným větším městem, musel si všimnout, jak krásně tam cyklisté a automobilisté spolu vycházejí. Půjde to i u nás? Jaké máte zkušenosti ze soužitím automobilistů a cyklistů? Napište nám do diskuze.