Kdo si chce pořídit mladý vůz Škoda Octavia, měl by se po něm poohlédnout co nejdříve. Mladých Octavií je na trhu nedostatek, za což mohou nejen jejich vývozy do zahraničí, ale také velký zájem ze strany českých zákazníků
Většina ojetých vozů Škoda Octavia, které se v letošních prvních třech kvartálech prodávaly na českém trhu, vykazovala tuzemský původ. Zatímco všechny ojeté vozy na českém trhu vykazovaly český původ jen v polovině případů, u Škody Octavia se jednalo o téměř dvě třetiny aut, z čehož je patrné, že se k nám dováží v menší míře než jiné značky či modely.
Pouze zhruba třetina Octavií měla při prodeji uvedeno, že pochází ze zahraničí. Nejčastěji se přitom prodávaly Octavie dovezené z Německa (41 % dovezených Octavií), ze kterého se do České republiky dostává největší množství zahraničních ojetin. Podíl prodávaných dovezených ojetých Octavií z Německa přitom odpovídá podílu všech prodávaných ojetých aut dovezených z Německa.
Model Octavia třetí generace patří dlouhodobě mezi nejprodávanější vozy, a také proto u nás představuje třetinu nabídky všech vozů.
Pavel Kašpar; ŠKODA PLUS
Jako zajímavější se jeví podíl Octavií dovezených z Francie, které letos v prvních třech kvartálech tvořily 15 % prodávaných dovezených ojetých Octavií. U všech dovezených ojetých osobních aut, která se letos ve stejném období prodávala na českém trhu, byl francouzský původ uvedený jen u 2 %. Vyplývá z toho, že zhruba dvě třetiny vozů dovezených z Francie jsou právě Octavie.
Analýza společnosti Cebia například ukázala, že tuzemské Octavie byly v průměru o 70 tisíc Kč dražší než Octavie ze zahraničí. Důvodem vyšší ceny však bylo jejich nižší stáří – v průměru byly o tři roky mladší a měly najeto o více než 40 tisíc kilometrů méně než dovezené. Průměrná doba prodeje činila 90 dní, což znamená, že se Octavie prodávaly oproti trhu o 8 dní rychleji. Mladé a zánovní Octavie byly zastoupené především tuzemskými vozy, nabídku Octavií starších 10 let naopak tvořily více vozy dovezené.
Foto: Škoda AutoZ analýzy mimo jiné vyplynulo, že kdo si chce pořídit mladý vůz Škoda Octavia, měl by se po něm poohlédnout co nejdříve, a to zejména, pokud preferuje benzínový motor. Mladých Octavií je na trhu nedostatek, za což mohou nejen jejich vývozy do zahraničí, ale také velký zájem ze strany českých zákazníků, který se projevil zejména v letních měsících. Nelze přitom očekávat, že se jejich nabídka v příštím roce zvýší. Propad v počtu nově vyrobených kusů naopak povede k jejímu dalšímu snížení. Aktuálně je na trhu zejména nedostatek benzínových Octavií vyrobených v letech 2018 a 2017. Například v nabídce největšího prodejce ojetých vozů Škoda, v certifikovaném programu ŠKODA PLUS, tvoří 75 % nabídky Octavií s benzínovým motorem vozy z letošního a loňského roku.
Foto: Škoda AutoVe třetím letošním kvartálu, kdy došlo k opětovnému oživení poptávky po ojetých autech, se zájem soustředil především na zánovní a mladé Octavie třetí generace. Během prvního roku dochází u vozidel k značnému poklesu ceny, proto jsou zánovní vozy, které kupujícím nabízejí záruku a výhody prakticky jako nové vozy, tolik žádané. Ve ŠKODA PLUS registrují letos největší zájem o vozy Octavia kombi Style s motorem 2.0 TDI 110 kW s manuální převodovkou a tažným zařízením, zařazená do kategorie Roční vozy, tedy do 18 měsíců od uvedení do provozu a s nájezdem do 30 tisíc kilometrů. „V letošním roce se vyššímu zájmu těšily modely Octavia III, což je obvyklé při spuštění nové generace jednoho z modelů ŠKODA,“ doplnil Pavel Kašpar zodpovědný za program ŠKODA PLUS. „Octavie třetí generace patří dlouhodobě mezi nejprodávanější vozy, a také proto u nás představuje třetinu nabídky všech vozů. Jen zhruba 150 z nich je starších pěti let, naopak téměř polovina z nich spadá do kategorie Ročních vozů," doplnil Pavel Kašpar za program ŠKODA PLUS, ve kterém je aktuálně v nabídce přes 2300 vozů Octavia.