Ceny ojetých vozů rostou o cca 10 procent a jejich další růst se dá očekávat i v příštím roce. Druhá vlna pandemie navíc potvrdila rozvoj on-line prodeje ojetin, který bude jedním z hlavních směrů rozvoje některých velkých prodejců.
Stejně jako v jiných sektorech maloobchodu, i na trhu ojetých vozů urychlila pandemie koronaviru rozvoj on-line prodeje. Nástup nakupování ojetin přes web začal již před pandemií, ale během letošního roku se z něj na trhu vozů z druhé roky stalo hlavní téma. Například společnost AAA Auto zobchodovala během obou vln pandemie spojené s nemocí Covid-19 v online režimu zatím přibližně 6 tisíc vozidel, tedy téměř jedno procento všech zobchodovaných ojetých aut za rok 2020. „Náš celoroční objem prodaných aut ve skupině bude až 70 000. On-line prodeje se na tom budou podílet možná až deseti procenty, zatímco v běžném roce to dříve bývalo jen pár promile,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.
Trh s ojetinami ale v současné době zažívá i další velké změny. Na trhu se například čím dál tím více projevuje poměrně velký nedostatek ojetých vozů a netýká se to jenom České republiky. I přesto, že jsou pro letošek zatím k dispozici data pouze za 11 měsíců, již teď je možno říci, že například v České republice bude na trhu do konce roku chybět téměř 100.000 vozů, v Polsku téměř 230.000 aut a na Slovensku téměř 60.000. Pro ilustraci, v ČR bylo do loňského roku běžně nabízeno okolo 900.000 aut, v Polsku okolo dvou a půl miliónu a na Slovensku cca 430 tisíc aut. „Náš odhad letošního počtu nabízených aut v Česku se pohybuje okolo 800.000 aut, což je minimálně o 100 000 vozů méně, než loni,“ uvedl provozní ředitel sítě AAA AUTO Petr Vaněček.
Dalším zajímavým trendem je pokles střední hodnoty stáří nabízených ojetých vozidel. V Česku je tento trend patrný od roku 2017, kdy byla tato hodnota nejčastěji 10 let, a postupně se dostala až na letošních 9 a půl roku. Stejně tak tomu bylo na Slovensku, kde se nejčastější stáří dostalo dokonce na hranici 9 let, oproti 10 letům v roce 2017. Nejstarší ojetiny jsou dlouhodobě nabízeny v Polsku. Tam se nejčastější stáří naopak za posledních pět let zvedlo z 11 na 12 let. Nejběžnější stav tachometru za posledních pět let nejvíce poskočil na Slovenském trhu, kde se z průměru posledních pěti let kolem 170 tisíc najetých kilometrů snížil na letošních 157.000 km. V Česku se ojetiny nejčastěji nabízí se 147 tisíci km, což je také mírné snížení a v Polsku se tato hodnota stabilně drží okolo 180 tisíc najetých kilometrů. Údaje vyplývají z analýzy společnosti AAA Auto.
Význam sekundárního trhu v dalších letech pravděpodobně déle výrazně poroste a bude zároveň docházet k přesunu zákazníků z trhu nových aut na trh ojetých aut. Důvodem bude pravděpodobně především zhoršená ekonomická situace, která se podle ekonomů může vrátit na „předcovidové“ hodnoty až za několik let. Kombinace vyššího zájmu o ojetiny a jejich nedostatek proto vyústí v jejich cenový nárůst. Mezi současnými důvody stojícími za zvyšováním cen podle Vaněčka pak ještě patří výpadky v dodávkách dílů i vozů, uzavřené prodejny, tlak na elektrifikaci, pokuty automobilkám za emise, růst cen pronájmů vozů i zdražování leasingů.