Spojku si spolehlivě zničíte třemi způsoby. Všichni o nich ví, přesto často právě jedním z nich si spojku ničí velká část řidičů několikrát za den. Cena za opravu spojky se ale například u Octavie může přiblížit až k částce třicet tisíc korun
Kdo se neučil v autoškole jezdit v autě s automatickou převodovku, měl by dobře vědět, k čemu je určen spojkový pedál. V jednoduchosti řečeno má spojkový pedál od sebe oddělit motor a převodovku při řazení. Puštěním pedálu se pak tyto dvě části pohonného ústrojí opět spojí. Není to ale tak úplně doslova.Součástí každé spojky jsou talíře s třecími plochami, které k sobě nebo od sebe tlačí talířová pružina. Ta se dostává ke slovu právě v okamžiku, kdy sešlápnete spojkový pedál. Tim se uvolní tlak a dochází k takzvanému prokluzu spojky. Talíře jsou sice vyrobeny s materiálu, který by měl odolat vysokým teplotám, jenže nejsou stavěny na to, že k prokluzu bude docházet i několik desítek vteřin. Při takovém zacházení se spojka spálí a nevystavuje. A jak k tomu dojde?
Nejčastějším způsobem je situace, kdy řidič stojí v kopci a místo aby měl zařazený neutrál a stál na brzdě, má zařazenou rychlost a spojkovým pedálem drží auto na hraně rozjezdu. Je to jeden z nejspolehlivějších a nejrychlejších způsobů jak během pár sekund spojku spálit. Že se tak stalo, poznáte jednak díky skutečně silnému zápachu spáleného spojkového obložení a také při jízdě. Jestliže auto nezrychluje při přeřazení paralelně s rostoucími otáčkami, je na problém zaděláno.
Druhým častý způsob jak poslat spojku do věčných lovišť je šlapání na spojkový pedál během jízdy. Zdá se to neuvěřitelné, ale tenhle zlozvyk lze pozorovat u mnoha řidičů. Jedou do zatáčky, a místo aby přibrzdili, vyšlápnou spojku. Kromě toho, že je takový zlozvyk nebezpečný z pohledu bezpečnosti jízdy, je to také způsob jak utratit peníze za novou spojku dříve než je zdrávo. Vyšlapáváním spojkového pedálu se spojka ničí pomaleji než při tzv. „houpačce“ v kopci, ale rozhodně jí to neprospívá.
Třetí způsob ničení spojky je asi nejčastější. Řidič přijede na křižovatku, zastaví na červenou, a místo aby vyřadil, vyšlápne spojku. Někdy tak stojí s vyšlápnutou spojkou i více než minutu. Spojkové ložisko tak dostává pěkně „za uši“ a velmi brzo vystaví řidič docela drahý účet. Vždyť jenom například kompletní oprava spojky u Octavie může vyjít až na třicet tisíc korun. To se možná to vyřazení rychlosti při stání na červenou vyplatí, co myslíte?