Podle ekonomů z poradenské společnosti PwC se neuspokojená poptávka po vozidlech částečně přelévá do segmentu ojetin, kde lze pozorovat prudce rostoucí ceny a jejich zvýšený dovoz, který byl v létě nejvyšší od roku 2008
Analýza poradenské společnosti PwC zároveň říká, že zhoršující se komponentová krize a problémy s jejím definitivním vyřešením stále komplikují situaci na automobilovém trhu. Poptávka po osobních automobilech je v ČR silná a zdravá, avšak vznikají velmi dlouhé čekací doby a část zákazníků se přelévá do segmentu ojetin. V roce 2021 je tedy hlavním hybatelem v odvětví komponentová krize jako nechtěný důsledek několika přírodních katastrof, pandemie a podcenění post pandemického zotavení na celém světě.
Tato situace se negativně projevuje na sekundárním trhu, kde chybí několik desítek tisíc kvalitních ojetin a jejich cena vzrůstá. To dává prostor pro jejich dovoz, což je ovšem i důvodem, proč se český vozový park neomlazuje. Až polovina dovezených ojetých vozů je totiž starší deseti let. „Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh“, říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO
Podle uvedené analýzy se zároveň ukazuje, že naftový pohon osobních automobilů vykazuje na trhu nových osobních automobilů v ČR vytrvalý pokles, který po stabilizaci v roce 2019 opět silně klesá (např. v létě 2021 dosahoval ve vybraných měsících kolem 20%). V českých autobazarech se ale poptávka po levnějších dieselech spíše zvedá. Důvodem mohou být nižší provozní náklady, nicméně tento argument s aktuálně zvyšující se cenou PHM pravděpodobně vezme brzy za své.
Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává podle dat AAA Auto Škoda Octavia (8 025 ks, resp. 3 171 ks), v Polsku a Maďarsku Opel Astra (6 274 ks, resp. 1 664 ks). Střední hodnota stáří byla v září nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,3 roku), následuje Maďarsko (11,4 roku), Česko (10 let) a nejmladší byly vozy na Slovensku (9,9 roku). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 181 321 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 149 521 km).