Přesně před rokem se trh s ojetými auty propadl na 4 %. Letos se sice prodává o 40 % více, trh však stále ztrácí 12 miliard korun. Průměrná cena ojetých aut navíc meziročně vzrostla o pouhých 0,23 % na 263 480 Kč
Trh ojetých aut v České republice navzdory pandemii koronaviru postupně začíná ožívat a v rámci meziročního srovnání dosahuje už 40 % svého původního výkonu. Vzhledem k pandemii koronaviru doprovázely trh ojetých vozidel v průběhu minulého roku fatální ztráty. Během prvního lockdownu na jaře 2020 se trh prakticky zastavil a prodávala se pouhá 4 % aut z celkového objemu. Důsledkem uzavření fyzického prodeje tak došlo v automotive segmentu k postupné digitální transformaci, což se odrazilo také na prodejních výsledcích druhého lockdownu v listopadu, které dosahovaly již 10 % z celkového objemu. Trh ojetých aut letos navzdory pandemii koronaviru začíná postupně ožívat, přesto se během prvního kvartálu 2021 celkově prodalo o 61 % ojetých vozů méně a obrat trhu klesl na 12 miliard korun. Průměrná cena ojetých aut meziročně vzrostla o pouhých 0,23 % na 263 480 Kč a nejžádanější jsou stále vozy nižší střední třídy.
Podle dat jednoho z největších online prodejců dosáhl prodej ojetých aut meziročně za Q1 téměř 40 % z celkového objemu. Pandemie tak paradoxně výrazně napomohla transformaci trhu s ojetými vozy, který se posledních 30 let téměř neměnil. „Čeští zákazníci si na výhody online prodeje rychle zvykli a například 14denní lhůta pro vrácení vozu nyní patří mezi nejpoptávanější služby. Až 72 % zákazníků pak s koupí vozu objednává i prodlouženou záruku v délce šesti měsíců a 67 % využívá doručení vozu až před dveře domu. Spolu s certifikovanou technickou kontrolou vozu se tak doprovodné online služby stávají novým standardem prodeje ojetých vozů,” říká k situaci Jakub Šulta
Online prodejní kanál je zatím stále jedinou možností, jak v České republice (ale i v dalších zemích) momentálně koupit ojeté auto. V rámci meziročního srovnání Q1 se přesto zatím obrat trhu ojetých vozidel propadá a celkově se prodalo 30 221 ojetých automobilů. Ve srovnání s předchozím rokem chybí 25 % vozů, na což doplácí zejména prodejci, kteří se online prodeji stále vyhýbají. Hlavní příčinou nedostatku vozů je prodlužování leasingových smluv z důvodu zpomalení výroby nových aut.
Z analýzy online prodejce dále vyplývá, že průměrná cena meziročně pokračuje v mírném růstu 0,23 % na 263 480 Kč. V Q1 byly nejžádanějšími vozy nižší střední třídy, kdy první pětici nejprodávanějších modelů drží standardně modely značky Škoda Auto - Škoda Octavia (13,1 %), Škoda Fabia (8,7 %) a Škoda Superb (4,7 %). Prvenství v rámci podílu na trhu si rovněž obhájila Škoda Auto s 34,3 %, druhé místo drží Volkswagen s 11,2 % a třetí je Ford s 7,1 %.