Problémy s dobíjením, cena vozidel i nejistota ohledně bezpečnosti baterií vede podle průzkumu údajně k tomu, že část Němců přestává nad nákupem elektromobilu uvažovat. Dotknout se to může i české novinky.
První české, plně elektrické SUV, Škoda Enyaq, možná nebude mít na růžích ustláno. Cena vozu od 1.072.900,-Kč (entry cena modelu Enyaq iV60), zatím nedostatečná dobíjecí infrastruktura, téměř nulové zvýhodnění pro české zákazníky, reálný dojezd pod udávanou hodnotou WLTP, nutí zájemce o nové vozidlo z kategorie SUV důkladně zvažovat, zda je Enyaq pro ně to pravé ořechové. Jak ukázal nedávno zveřejněný průzkum, situace se zdaleka netýká pouze českého vozu a českých zákazníků. Ani bohatší němci se do nákupu elektrických vozidel totiž příliš nehrnou.
Němci sice zatím kupují více elektrifikovaných automobilů než kdykoli předtím, nicméně aktuální průzkum ukazuje, že počet lidí, kteří si chtějí v blízké budoucnosti koupit elektromobil, klesá. Čistě matematicky, protože z nuly se roste rychle, počet elektromobilů na německých silnicích roste, na druhé straně ale podle zmíněného průzkumu vzrostly u Němců obavy z možností nabíjení a bezpečnosti baterií. Jak oznámila poradenská společnost Deloitte, v roce 2020 pouze 41 procent dotázaných uvedlo, že by při příští koupi automobilu upřednostnilo alternativní pohon, tedy včetně CNG nebo hybridů. Bylo to o deset procentních bodů méně než v roce 2019.
Sedm procent dotázaných v Německu pak chtělo plně elektrický vůz. Covidová krize navíc snižuje ochotu zákazníků připlácet za elektrifikované nebo hybridní verze běžných modelů různých automobilek. Plných 54 procent „není připraveno zaplatit příplatek několik tisíc eur, nebo i více, za vozidlo s alternativním pohonem.
Pouze 28 procent dotázaných označilo nižší dojezd jako největší problém s elektrickými automobily. V roce 2018 to bylo 35 procent. Podíl těch, kteří jako největší problém uvedli nedostatek možností dobíjení, se naopak zvýšil z 20 na 22 procent. Podíl těch, kteří uvedli bezpečnost baterií, se dokonce zvýšil z 5 na 12 procent.