Firmy a obce budou při nákupu elektromobilů pravděpodobně moci čerpat dotace na rozvoj čisté mobility. Běžný občan však na žádné dotace nedosáhne a za elektromobil zaplatí plnou cenu
V rámci takzvaného Národního plánu obnovy mají být po podzimních volbách vypsány dotace na rozvoj čisté mobility. V rámci této kapitoly by tak měl být podpořen nákup 3525 elektromobilů, 30 osobních vozidel na vodíkový pohon a 1000 elektrických jízdních kol v úpravě „cargo“ (například pro kurýrní služby) - to vše ale pouze pro podnikatele. Obce by potom měly mít možnost získat dotace na nákup 1485 elektromobilů, 20 bateriových trolejbusů a také 20 tramvají pro Prahu.
Z obsahu textu Národního plánu obnovy to tedy vypadá, že na rozdíl od většiny vyspělých zemí, kde je elektromobilita podporována i na úrovni běžných občanů, česká vláda na běžné občany v tomto směru jaksi pozapomněla. Zájemce o elektromobil z řad běžných občanů se tak tedy nesetká v podstatě s žádnou podporou ze strany státu. Možnost parkovat na modré zóně zdarma nebo jezdit po dálnici bez nutnosti platit dálniční známku, se ve světle pobídek například v Norsku, Holandsku nebo Itálii, jeví jako úsměvná.
Realizace takto segmentované podpory navíc v principu znamená, že běžný občan bude přispívat na nákup elektromobilů nebo cargo-elektrokol, firemní sféře. Evropská komise vydala v červenci k Plánu kladné stanovisko, celková alokace prostředků představuje přibližně 200 miliard korun, což není rozhodně málo.
Pro zajímavost – podle Svazu dovozců automobilů přibylo v červenci plně elektrických osobních automobilů 164 ks (za 7/2020 – 120 ks), což se odrazilo i na celkovém meziročním nárůstu za prvních sedm měsíců (1426 ks vs. 1374 ks). Z evropského pohledu jsou tyto hodnoty však nadále velmi nízké a řadí ČR mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektromobilů.
Otázkou tedy zůstává, proč česká vláda podporuje nákupy elektromobilů pouze ve firemní sféře. Proč i běžný občan nemůže dosáhnout na významné finanční úspory, na jaké dosáhne zájemce o elektromobil z řad podnikatelů, resp. firem.
Souhlasíte s tím, aby podporu, resp. dotaci na nákup elektromobilu získaly pouze firmy? Kdyby stát přispíval i běžným občanům – uvažovali byste nad nákupem elektromobilu? Napište nám do diskuze.