Kdo nechce Passat nebo Octavii, přemýšlí většinou nad Fordem Mondeo. Spolehlivé ojeté rodinné kombi v ceně do 400 tisíc a stáří do pěti let totiž moc dalších značek nenabízí. Samozřejmě, máme tu ještě třeba Hyundai s modelem i40, ale pak už nabídka začíná řídnout a zájemce o kombi musí začít lovit u značek jako je Audi nebo BMW a tam už se rozhodně bavíme o jiné ceně. Při výběru ojetého Mondea rozhodně preferujte vozy s jasnou servisní historii a garancí kontroly ujetých kilometrů. Je to totiž oblíbené firemní auto, které často, především u kusů dovezených ze zahraničí, láká ke stočení tachometru. Výjimkou nejsou ani vozy opravené po nějaké závažné havárii. Nákup u prověřeného značkového prodejce je tak jednoznačnou výhodou.
Foto: David ŽídekFord Mondeo čtvrté generace se začal prodávat v srpnu 2014, takže se pomalu blíží konec první části jeho životního cyklu. Brzy bychom se měli dočkat větší modernizace, ale i když se jedná o poměrně nové auto na trhu, začínají se inzeráty plnit utěšitelně mladými auty a rozhodně si případní zájemci nemohou stěžovat na to, že by si neměli z čeho vybrat. Ford Mondeo aktuální generace se tak dostává do hledáčku lidí, kteří chtějí moderní a velké auto, ale vybírají spíše mezi dvou až tříletými vozy. A jedno takové jsme si půjčili na test ojetiny. K testu jsme si vybrali Mondeo v oblíbené a praktické karoserii kombi z roku 2016, které má pod kapotou základní naftový motor 1.5 TDCI. Prozatím ujelo jen 34 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 380 000 Kč. Jednalo se tak o jedno z nejdostupnějších Mondeí s tak nízkým nájezdem na trhu.
Čtěte také: Test ojetého kombi Opel Insignia ST 2.0 CDTI
Foto: David ŽídekJistě, inzeráty jsou už plné aut s cenovkou pod 300 000 korun, ale jedná se o auta s nájezdem okolo 200 000 km. Kdo chce tedy relativně nové a především málo ojeté auto, musí se smířit s tím, že buď bude mít základní motorizaci a relativně chudobu výbavu, nebo si musí výrazně připlatit. Málo jetá, například předváděcí auta, která mají bohatou výbavu, automat, čtyřkolku a žádaný motor 2.0 TDCI, pořád budou stát hodně přes půl milionu. Přesto se nedá říci, že by výbava testovaného auta byla chudá. Nechybí v něm dvouzónová klimatizace, parkovací senzory (které jsou u tak velkého auta opravdu užitečné), palubní počítač a moderní infotainment s dotykovou obazovkou, k jehož funkci ale máme trochu výhrady. Je to hodně o zvyku, ale tyto systémy mnohdy spíše odvádí pozornost řidiče. Aspoň že tu nechybí klasické mechanické tlačítko na ovládání hlasitosti, které už je bohužel u moderních aut stále větší vzácností.
Foto: David ŽídekTakto mladé a málo jeté auto se ještě neprojevuje takovými těmi typickými neduhy hodně ojetých aut. Podvozek je tedy v perfektní kondici, takže si lze naplno užívat vrozené neutrality, dobrého vyvážení a celkově velice zdařile nastaveného podvozku a řízení. Ford Mondeo vždycky jezdil výborně, včetně jeho policejní verze, a ani tato generace není výjimkou. Dokonce se zdá, že na obyčejných kolech s větším profilem pneumatiky a standardním podvozku je toto Mondeo řidičsky uspokojivější než některé novinářské kusy na sportovním podvozku a nízkoprofilových kolech, které na průměrných silnicích akorát tlučou a působí nervózně. Výbornému podvozku sekundují skvělé brzdy, ochotná šestistupňová převodovka a překvapivě jadrný a energický naftový motor, do kterého byste na první dojem neřekli, že má objem pouze 1,5 l, výkon 88 kW (120 k) a točivý moment 270 Nm. S autem hýbe stejně nadšeně jako dvoulitr.
Foto: David ŽídekElán mu trochu krade dlouhé odstupňování převodovky, ale bohužel se k patnáctistovce automat neprodává. S ním by bylo Mondeo přeci jen příjemnější. Kdo se rád sveze, ten by měl ale spíše hledat benzinovou motorizaci. Benzinové motory EcoBoost jsou ale ještě poměrně drahé. Naftu koupíte levněji a výběr je větší. Navíc z hlediska dalšího prodeje se zdá například motor 2.0 TDCI jako výrazně lepší volba. A ani bychom neměli strach o spolehlivost. Mladá auta ještě nestačil někdo zničit překračováním servisních intervalů a neurvalým zacházením, takže pečlivý majitel může k servisu přistoupit konzervativně (olej měnit po roce nebo 15 000 km) a není pak důvod, aby při dodržování předepsaných servisních úkonů naftový dvoulitr nevydržel. Kdo neutrápí patnáctistovku za studena v dálničním tempu, tomu také vydrží. Jenom bychom u menšího motoru doporučili opatrnější přístup a především mírnění očekávání. Není to žádný drak, bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům. Ti ale nebudou mít problém se vejít se spotřebou do pěti litrů na 100 km.
Foto: David ŽídekZájemci o automat dostanou buď dvouspojkovou převodovku k dieselům nebo klasický měničový automat k benzínu. Z dlouhodobého hlediska bychom viděli větší potenciál v klasickém automatu, ale pokud se někdo nevykašle na pravidelné výměny oleje v dvouspojkovém automatu, také vydrží. U benzinových motorů je potřeba počítat s tím, že jsou choulostivé na kvalitu oleje a není radno překračovat intervaly výměn, protože motor pak trpí na zakarbonování. Dřívější problémy s praskáním pístů u motoru 2.0 EcoBoost už by měly být vyřešeny. Velice zajímavou volbou by mohl být na našem trhu poměrně vzácný hybrid. Kombinuje spolehlivý atmosférický benzinový motor a elektronicky ovládanou planetovou převodovku a podobně jako u Toyoty Prius nebo Lexusu CT 200h slibuje tento systém pohonu mimořádnou mechanickou spolehlivost. Zkušenosti ze severoamerického trhu, kde těchto Fordů jezdí tisíce, to potvrzují. Nečekejte od hybridu drtivou dynamiku a budete určitě příjemně překvapeni.
Celkové hodnocení
Foto: David ŽídekFord Mondeo v testech nových vozů novináři vyzdvihují především pro jeho jízdní vlastnosti a schopný podvozek, ale na trhu ojetin má většina lidí úplně jiné priority. Chtějí spolehlivost, prostor a nízkou spotřebu i provozní náklady. To vše zatím může nová generace Fordu Mondeo splňovat. Je velká, prostorná a kdo se nevykašle na servis a běžnou údržbu, bude i spolehlivá. Fordy Mondeo se na trhu ojetin těší dobré pověsti a prozatím to nevypadá, že by se na ní něco mělo měnit. Sice se nedá očekávat, že si bude mladá ojetina s nízkým nájezdem v přibývajících letech a kilometrech držet pevnou cenu, ale pořád nehrozí velikým propadem hodnoty, který už zaplatil první majitel. V záplavě vozů koncernu Volkswagen je tak tohle Mondeo příjemným osvěžením a určitě mu lze předpovídat skvělou bazarovou kariéru. Jen si dejte pozor na původ vozů. Už k nám začínají proudit olítané služební kusy ze zahraničí, které za dva roky najedou dvě stě tisíc kilometrů. A stáčení tachometrů bují všude, i v Německu. Kupujte jen u zavedených prodejců ojetin auta s naprosto transparentní historií.