Kia Cerato je předchůdce modelu Ceed a rozhodně to nebyl žádný propadák. Na trhu ojetin je v současné době ale pouhý jediný kus. Na výběr tedy moc není, přesto je to auto, které stojí za úvahu.
V Česku se jich moc neprodalo a je to škoda. Kia Cerato (na vybraných trzích se model jmenoval Spectra) se poprvé představila na méně známém autosalonu v belgickém Bruselu. Zde byl slavnostně uveden čtyřdveřový sedan, který tak nahradil ve výrobním programu korejské automobilky modelovou řadu Shuma/Shuma II. Sedan ale není jedinou karosářskou variantou Cerata. Ještě téhož roku totiž přišel na trh pětidveřový hatchback. Ten měl výstavní premiéru už na březnovém ženevském autosalonu, tedy světově uznávané motoristické akci. Kia ale neusnula na růžích, naopak. Model Cerato se vyráběl jen velice krátce, protože už na podzim roku 2006 dostal nástupce jménem cee´d. Doprodej Cerata probíhal ale ještě v roce 2007.
Pohonné jednotky v praxi
Automobil dostal dva zážehové motory a tři turbodiesely – všechny jednotky spojuje zvýšená hlučnost a vibrace, jež se v omezené míře přenášejí i do interiéru. Z benzinových agregátů je jasně lepší šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 77 kW. Sil má dostatek a navíc pracuje úsporně. Dvoulitr o výkonu 105 kW je sice svižnější, ale také více při chuti. Benzinová šestnáctistovka je tak naším tipem. Ne, že by byly turbodiesely špatné, ale existuje u nich zvýšené riziko potíží s drahými vstřikovači, a to při větším kilometrovém proběhu. Zájemci o vznětový pohon mohou volit mezi agregáty 1.5 CRDi/75 kW (nabízen až od roku 2005), 1.6 CRDi/85 kW (až od roku 2006) a 2.0 CRDi/83 kW.
Na silnici
Ještě než se podíváme na zoubek jízdním vlastnostem, nahlédněme do interiéru. Ten nabízí dostatek místa posádce a ani zavazadla na tom nejsou zle. Ať už jde o sedan nebo hatchback, objem zavazadelníku činí 345 litrů. Hatchback má samozřejmě výhodu v lepší využitelnosti, zatímco u sedanu je horší přístup do nákladového prostoru kvůli menšímu vstupnímu otvoru. Prostor pro posádku nabízí dostatek odkládacích míst včetně držáků nápojů a prostorné schránky před spolujezdcem. Celkem pohlednou palubní desku ale tvoří levnější plasty. Jde zkrátka o laciný automobil. Palec nahoru dostává vůz za naladění podvozku. Ten už není tak rozhoupaný, jako tomu bylo u předchůdců, přesto dokáže zajistit dobré tlumení nerovností. Jízdní vlastnosti nejsou na takové úrovni jako u později uvedeného modelu cee´d, avšak překonávají očekávání, když se vůz v tomto směru řadí k průměru třídy. Příjemné je přesné řazení, naopak výtku máme k rostoucí hladině aerodynamického hluku ve vyšší rychlosti a ke slabému odhlučnění pohonných jednotek.
Časté problémy
Kia Cerato se potýká především s problémy pramenícími z opotřebení. Některé komponenty totiž nevykazují dobrou odolnost a mají citelně kratší životnost než je tomu u konkurence. To platí třeba pro silentbloky na přední i zadní nápravě nebo pro čepy kol. Vůle se objevují také v řazení a řízení. K častějším závadám patří stávkující imobilizér, známé jsou poruchy elektrické výbavy, někdy nefunguje ABS. Prověřte i klimatizaci, která může být nefunkční. Lze se setkat i se závadami vnějšího osvětlení.
LÍBILO:
- nízké ceny ojetin
- zloděje nechává v klidu
- solidní prostor pro posádku
NELÍBILO:
- nižší odolnost vůči opotřebení
- rychlý pokles hodnoty
- menší nabídka dílů z druhovýroby
- méně ojetin na trhu