Třetí generace Mercedesu třídy A změnila styl. Z praktického a chytře řešeného kompaktního MPV se proměnila v klasický malý hatchback s dost mizernou praktičností. Změnila se ale klientela a z malého Mercedesu se vlastně stala vyhledávaná stylovka a alternativa i k vozům značky Mini. A to včetně ceny. Nejlevnější kusy Mercedesu třídy A třetí generace aktuálně začínají u 250 000 korun, ale vozy s nájezdem do 100 000 km pod 300 tisíc korun ještě nekoupíte. V tom nižším cenovém spektru jsou navíc jen základní motorizace a hezky vybavená auta se silnými motory jsou stále dražší než půl milionu. Ostrá sportovní verze A45 AMG pak pořád stojí přes 700 tisíc. K testu jsme měli verzi 180 CDI 1,5 z roku 2013 a nájezdem 142 tisíc km. V době testu si prodejce cenil auto na 270 tisíc korun.
Foto: favcars.comNa rozdíl od jiných aut v segmentu C, kam spadá třeba VW Golf, Kia Ceed či Ford Focus, má většina ojetých Mercedesů A v inzerátech automatickou převodovku. Seženete i verzi s pohonem všech kol, který je tu řešen mezinápravovou spojkou podobně jako u Octavie nebo Golfu. Kdo si pamatuje na první dvě generace třídy A, bude u téhle určitě velmi zklamaný z vnitřního prostoru. Uvnitř třídy A, označené kódem řady W176, je vážně málo místa a reálně se jedná o auto pro dva. Takový Golf působí uvnitř jako o třídu větší auto. Malý je i kufr, takže na nějaké velké nákupy v IKEA to rozhodně není. To ale asi cílové skupině moc vadit nebude. Na druho stranu je pravda, že v současné době nebudou mít právě stylové ojetiny na růžích ustláno. Jejich doba ale určitě zae přijde. I když není všechno zlato, co se třpytí...
Bohužel ten premiový znáček na kapotě neodráží ani jízdní vlastnosti a kultivovanost. Mercedes, snad aby se zalíbil mladé klientele, udělal auto nesmyslně tvrdé, asi aby působilo sportovně. Na nízkoprofilových kolech je to ještě horší. Ani kultivovanost není nijak přesvědčivá a věřte, že s Golfem nebo Kiou Ceed a Hyundaiem i30 se svezete lépe, tedy pohodlněji. Aspoň, že technika těch běžných verzí je docela spolehlivá a potvrzují to i statistiky TÜV Report, které řadí Mercedes třídy A mezi ta nejspolehlivější auta v TOP 10, zejména po tom, co se podařilo vychytat drobnosti z prvních dvou let výroby této nové generace. Tohle auto nemá nějaký slabý článek.
Foto: favcars.comZákladní benzinová šestnáctistovka s turbem se prodávala ve verzích A160, A180 a A200. Jedná se vždy jen o jinak laděnou verzi téhož motoru. Tu základní vynechte, teprve od verze A180 se dá říci, že má motor rozumný výkon a dynamiku. Spotřeba se zde dá udržet mezi 6 a 7 litry na 100 km. Verze s manuálem a základním podvozkem bez adaptivních tlumičů bude při dodržování servisních zásad bez starostí a relativně levná na provoz. Nad tímto motorem je benzinový dvoulitr, který se prodával ve verzích A220 a A250. Většina aut s tímto motorem má pohon věšech kol a dvouspojkový automat, což bude z hlediska pozdějších nákladů přeci jen dražší řešení. Verze A 250 Sport se vzácným manuálem a pohonem předních kol má moc pěkný výkon 218 koní a zdatně konkuruje Golfu GTI, ale zcela upřímně bychom raději volili ten Golf GTI.
Verze A45 AMG je s výkonem od 360 koní opravdu pořádeně dělo, ale náklady na údržbu a provoz zcela vybočují z běžných mezí. Zatímco standardní verze se dají udržet v provozu s rozumnými náklady, AMG má nejen dražší, ale také přísnější servisní plán. A bohužel se v inzerátech válí dost velmi opotřebovaných aut po neopatrných řidičích, kteří velice složité motory a převodovky utrápili za studena. Už se objevilo pár nešťastníků, kteří si koupili „výhodně“ tohle auto a pak byli překvapení, když po nich chtěli u Mercdedesu milion za nový motor a převodovku.
Foto: favcars.comNaopak s diesely problémy nejsou a kdo toho najezdí více, mohlo by se pro něj jednat o rozumný pohon. Základní naftová patnáctistovka pochází od Renaultu a známe ji i z Dacie. Prodávala se ve verzích A 160 a A 180 s označením d nebo CDI. Doporučujeme s manuálem, dvouspojka občas zmatkuje. Je to ale spolehlivý motor, u kterého nesmíte zapomenout po 160 000 km vyměnit rozvodový řemen. Všechny ostatní motory mají zatím spolehlivé řetězy. Nejlepším motorem pro třídu A je naftová osmnáctistovka s označením OM 651 DE 18 LA, která se ale prodávala jen krátce do února 2014. S normou Euro 5 se ale obešla bez AdBlue a je to velice spolehlivý motor, který při dodržování servisního plánu najede přes půl milionu kilometrů. Ideální je se spolehlivým manuálem v předokolce. Automat a čtyřkolka budou po vyšších nájezdech strašit drahými opravami. Pokud tenhle motor nenajdete u nás, zkuste štěstí v Německu, tam jich jezdí dost.
Větší naftový dvoulitr má slušný základ, ale už se u více ojetých kusů objevují vytahané rozvodové řetězy, zejména u verzí s manuálem. Automat má ale stejně většina aut, takže s nájezdem do 100 000 km by se ještě mohlo jednat o velice perspektivní pohon. Mercedes si servis hlídá sám a většinou vás pro nový olej požene dříve než po maximálních 25 000 km a dvou letech. Vy ale měňte olej v motoru každý rok nebo maximálně po 15 000 km u benzinů, po 20 000 km u dieselů. Tankujte jen aditivované palivo, do benzinů ideálně i s vyšším oktanovým číslem 98. Diesely mají citlivé vstřikovače a potřebují dobrou naftu. Pokud kupujete verzi s automatem (vždy dvouspojková skříň 7DCT), je potřeba po 5 letech nebo maximálně 100 000 km vyměnit v převodovce olej. Stejně tak měňte olej v zadním diferenciálu u čtyřkolek. Vzadu je integrovaná také mezinápravová elektrohydraulická spojka a nový celek stojí přes 100 000 korun. A ano, tohle už muselo také pár mladých ojetin měnit. Chtějte raději jednodušší předokolku.