Velice svérázný design asi bude v drtivé většině případů určovat, zda vůbec bude mít někdo o tento crossover na trhu ojetin zájem. Nissan Juke cílí hlavně na mladé a dost aut prošlo dodatečným tuningem
Foto: NetcarshowPrvní generace Nissanu Juke se začala v Evropě prodávat v roce 2010 a vydržela na trhu až do roku 2019, kdy přišla nová generace. Asi není žádným překvapením, že tento designově hodně odvážný crossover stojí na platformě „B“ aliance Renault-Nissan, kterou využívá třeba Micra, Clio a další kompaktní modely. Ve své kategorii se každopádně Juke odlišoval dostupností pohonu všech kol, který ne všechny kompaktní crossovery a SUV nabízí.
Velice svérázný design asi bude určovat, zda vůbec bude mít někdo o tento crossover zájem i na trhu ojetin. Buď se Juke líbí, nebo ne. I uvnitř lze najít několik zvláštních designových prvků, ale s ohledem na náklady výroby zase Nissan tolik neexperimentoval a palubní přístroje, inforainment a základní ovladače vlastně Juke přebírá od ostatních velkosériových modelů.
Ujistěte se, že vůz nemá nějaké nehomologované úpravy podvozku, brzd a hlavně motoru. S neodborným čiptuningem si moderní motory už tolik nerozumí, hlavně diesely
David Žídek; TestyOjetin.cz
Foto: NetcarshowNissanů Juke se neprodalo v Evropě (a hlavně v Německu tolik), aby se tento model pravidelně objevoval ve statistikách spolehlivosti TÜV Report. Nejstarší dostupná data jsou pro osmi až devítileté vozy, které si ale moc dobře nevedou a od německých stanic technických kontrol mají známku 4 za 85. místo a 23,5% výskyt závad. Průměrně za tu dobu zkoumané Juky ujely 105 000 km. Přesto není Nissan Juke komplikovaná bazarová past a v základních motorizacích s manuálními převodovkami a pohonem předních kol je to vlastně obyčejné a nikterak složité auto. Servis nebude náročný a dlouhodobé provozní náklady by neměly vybočovat ze standardů kategorie kompaktních crossoverů.
Základní benzinová šestnáctistovka s nepřímým vstřikováním a atmosférickým sáním je solidní a vlastně poměrně jednoduchý základ s asi nejlepšími vyhlídkami do budoucna. Vyžadujte ale jen auto, která má zcela dohledatelnou servisní historii. Motory Nissanu jsou známé sklony ke spotřebě oleje, pokud nejezdí včas do servisu (každý rok nebo po 15 000 km podle toho, co přijde dříve) pro nový olej. Standardem u šestnáctistovky je pětistupňový manuál, alternativou byl variátorový automat CVT. U něj záleží na tom, jestli v něm původní majitel nejpozději po 60 000 km nechal vyměnit olej. U vozů s nižším nájezdem to ještě půjde, ale za 150 000 km už bývá neservisované CVT zralé na generálku za minimálně 40 tisíc korun.
Motor 1.6 DIG-T byl nabízen v několika verzích a dokonce i ve sportovním provedení Nismo. Se základním výkonem 140 kW jede hezky, Nismo (až 160 kW) je ještě o trochu ostřejší. Spolehlivost se zase bude odvíjet od servisní historie a stylu jízdy. Motor s přímým vstřikem se nehodí na krátké trasy, kdy karbonuje a má sklony k ředění oleje benzinem. Jednotka také vyžaduje benzin s vyšším oktanovým číslem. Přeplňovaná jednotka měla standardně pohon všech kol, který je docela spolehlivý, ale bohužel také CVT, které zde trpí vyššími momenty a výkony motoru. U něj je servisní interval 60 000 km pro výměnu oleje naprosto hraniční, doporučujeme ho zkrátit na 45 000 km, zejména pokud jezdíte rychleji a pravidelně po dálnici.
Foto: NetcarshowAlternativou byl také turbodiesel, jde o jednotku 1.5 dCi o výkonu 81 kW známou z jiných nissanů a renaultů. V modelu Juke dostal motor šestistupňový manuál a k dispozici byl pouze s pohonem předních kol. I když tento motor slibuje nejnižší spotřebu paliva z nabízených motorizací, s věkem a kilometry už ho nijak levný provoz nečeká. S regenerací filtru DPF problémy nebývají, pokud auto nejezdí jen na krátkých trasách po městě, ale tato jednotka má velice choulostivé vstřikovače citlivé na kvalitu nafty. Potřebuje také pečlivý servis se včasnými výměnami oleje, ale bohužel naprostá většina majitelů využívala tovární intervaly s výměnami oleje až po 30 000 km na maximum, takže to bude na stavu motorů znát.
Foto: NetcarshowAspoň že s korozí karoserie problémy nebývají, i když třeba komponenty podvozku moc odolné nejsou a po deseti letech už budou části náprav zajisté napadené korozí. Majitelé si stěžují také na životnost brzd a horší kvalitu zpracování detailů, vrzající plasty a podobně. Elektronika nicméně bývá u Nissanů spolehlivá. Nissan Juke cílil hlavně na mladé a dost aut prošlo dodatečným tuningem, či si zákazníci přiobjednávali plno značkových doplňků přímo od výrobce. Ujistěte se ale, že vůz nemá nějaké nehomologované úpravy podvozku, brzd a hlavně motoru. S neodborným čiptuningem si moderní motory už tolik nerozumí, hlavně diesely. Zvýšení výkonu motoru 1.6 Turbo se také může negativně projevit na stavu převodovky CVT.