Jasné příznaky, které říkají, že je motor před smrtí, mnoho řidičů nepozná

Foto: ŠKODA Auto

Ne každý řidič motoru svého auta naslouchá, což ho může stát dost peněz. Motor totiž dává většinou celkem jasně najevo, že se blíží problém. Ať už to je dvouhmotový setrvačník, rozvody nebo třeba s turbodmychadlo.


Takové ignorování průvodních jevů ale často vede k velkým problémům a nutnosti investovat velké částky za následné opravy. Typickým příkladem jsou třeba problémy s rozvodovými řetězy u koncernových motorů 1,4 TSI. Ty se objevovaly i u relativně nových vozů a nejednomu majiteli auta s takovým motorem vytvořily na čele pěkných pár vrásek. Prasklý řetěz totiž většinou způsobil totální devastaci motoru. Přitom skutečnost, že se s řetězem něco děje, lze poznat relativně snadno. Při studeném staru se totiž z motorového prostoru ozývá poměrně charakteristický rachot nenapnutého řetězu. Ten ale po pár sekundách, kdy dojde ke zvýšení tlaku oleje, zmizí, protože řetěz se v ten moment dopne. Nepozornému řidiči tak varovný signál může snadno uniknout.

Především u nákupu staršího dieselového vozu je potřeba věnovat kontrole „dvouhmoťáku“ pozornost
Jan Kotek; Autobazar, Praha

Podobným způsobem, tedy sluchem, lze také například zjistit začínající problémy s turbem. Jestliže totiž přestává turbo správně fungovat, projevuje se to, mimo jiné, i akustickými signály. Otáčky turbodmychadla mohou často překročit i hranici 100 tisíc otáček za minutu. Při takové rychlosti otáčení se i setinová vůle ve vyvážení rotoru projeví pisklavým zvukem. Turbodmychadlo také může začít přisávat olej do sání, případně začnou turbíny třít o plochu skříně. Pozorný řidič by měl takové nezvyklé zvukové projevy rozeznat. Obzvláště, jsou-li doprovázeny kolísáním otáček při volnoběhu nebo sníženým výkonem motoru.

Každý řidič si myslí, že umí řadit. Přesto mnoho z nich dělá při řazení fatální chybu
Vysokou spotřebu u auta lze vyřešit i bez šarlatánských vynálezů. Není to nic složitého.

Další častou závadou, která se projevuje, mimo jiné, i akustickým projevem, je závada dvouhmotového setrvačníku. Jedná se o součástku, která má za úkol snižovat přenášení vibrací z motoru na převodovku. Především u nákupu staršího dieselového vozu je potřeba věnovat kontrole „dvouhmoťáku“ pozornost. Závada se nejčastěji projeví při studeném startu a ponechání motoru ve volnoběžných otáčkách. Pokud se ze spodní části motoru ozývá kovový klapot, může se jednat právě o opotřebovaný dvouhmotový setrvačník. Výměna této součástky není zrovna nejlevnější, většinou se totiž mění v kompletu se spojkovou sadou. Kontrole této součástky proto při nákupu věnujte patřičnou pozornost. A jeden tip na závěr: Když už vlastníte auto s dvouhmotovým setrvačníkem, řaďte podle citu, nikoliv podle nápovědy palubního systému. Ten totiž většinou radí tak, že motor je permanentně „podtočený“, což „dvouhmoťáku“ rozhodně neprospívá

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.